972 מיליון דולר נופלים מהתקרה. מה עושים איתם?

ב-NBA מתכוננים לעלייה הצפויה בתקרת השכר; הלייקרס, שתהנה גם מהפרישה של ברייאנט - תוכל להחתים שחקנים חדשים בשווי 63 מיליון דולר

קובי בראיינט, לוס אנג'לס לייקרס, NBA / צלם: רויטרס
קובי בראיינט, לוס אנג'לס לייקרס, NBA / צלם: רויטרס

עונת 2015/16 ב-NBA עוד לא הגיעה לשליש הדרך, אבל כבר עכשיו מתחילים הקבוצות והשחקנים להיערך לקיץ הבא שצפוי להיות פרוע מאוד בגזרת החתמת השחקנים. הסיבה: תקרת השכר שצפויה לזינוק היסטורי של 27% (מ-70 מיליון דולר העונה, ל-89 מיליון דולר בעונה הבאה), ותחייב את הקבוצות להחתמות עתק ולמשכורות שיא בתולדות הליגה.

על מה מדובר? לפי אנליזה שביצע האתר RealGM.com, ל-30 הקבוצות בליגה יהיה מקום בתקרת השכר להחתמת שחקנים חופשיים על חוזים בהיקף של 972.3 מיליון דולר. לכמה מהקבוצות תהיה אפשרות לבנות קבוצת חלומות אמיתית, כולל אופציה לצירוף של שני מגה-כוכבים. הראשונה היא לוס אנג'לס לייקרס, שתשתחרר מעול השכר העצום של קובי בראיינט שהודיע על פרישה בתום העונה, ותוכל להחתים שחקנים על חוזים בסך 62.6 מיליון דולר לעונה הבאה; פילדלפיה 76 תוכל גם היא לבנות קבוצת חלומית (למרות שפוטנציאל משיכת הכוכבים הבעייתי שלה יקשה עליה את המשימה), עם מקום של 61.2 מיליון דולר בתקרת השכר.

קבוצת נוספות שיוכלו לחגוג בקיץ: בוסטון סלטיקס עם 53.4 מיליון דולר בתקרה, דאלאס 48 מיליון דולר, וושינגטון וויזארדס 45.2.

שתי קבוצות שלא יוכלו כמעט לעשות מהלכים בשוק השחקנים החופשיים, אלא אם יעשו זאת בטריידיים (שחקן תמורת שחקן) הן לוס אנג'לס קליפרס עם 8.03 מיליון דולר להחתמות שחקנים, וקליבלנד קאבלירס שנשארת עם 8.5 מיליון דולר להחתמות ושיפורים בסגל. האלופה גולדן סטייט ווריורס גם לא תוכל לרשום שינויים גדולים ולהביא שחקנים בשכר גדול, עם 10.9 מיליון דולר מתחת לתקרה.

יש לציין בום גדול נוסף צפוי בעונת 2017/18, אז צפויה תקרת השכר לזנק ב-21% נוספים, ולעמוד על 108 מיליון דולר בעונה.

הנסיקה בתקרת השכר בשנתיים הבאות היא תוצר של חתימת הסכמי הטלוויזיה החדשים ב-NBA בסך 24 מיליארד דולר לתשע שנים, שייכנסו לתוקף בעונה הבאה. על-פי ההסכם הקיבוצי בין השחקנים לליגה, תקרת השכר מוצמדת באופן עקרוני להכנסות הליגה - והעלייה הדרמטית בהכנסות הליגה תגרור באופן ישיר העלאה דרמטית בשכר השחקנים.

אחת הסוגיות המעניינות בהקשר של תקרת השכר החדשה היא סביב הכוכב הגדול של הליגה - סטפן קרי. הגארד, שעדיין "לכוד" בהסכם שחתם עם גולדן סטייט תתת תקרת השכר הישנה, מחזיק חוזה לעוד שנתיים - 11.3 מיליון דולר בלבד העונה (המשתכר החמישי בלבד בקבוצה), ו-12.1 מיליון דולר בעונה הבאה (2016/17). הוא ייצא לשוק בדיוק בעונה שתקרת השכר תמריא ל-108 מיליון דולר לקבוצה, מה שעל-פי הערכות בארה"ב יאפשר לו לחתום על חוזה של קצת יותר מ-170 מיליון דולר לחמש שנים.

קיץ פרוע
 קיץ פרוע