ילדיהם של שופטי ביהמ"ש העליון לא יוכלו להיבחר לשפיטה

זאת כל עוד הוריהם מכהנים בעליון - כך הודיעה שרת המשפטים איילת שקד ■ עוד הודיעה השרה כי הוועדה לבחירת שופטים, ככלל, לא תמליץ על מינוי מועמד שהוא קרוב משפחה של שופט

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים איילת שקד יוצאת נגד מינוי לשפיטה של מועמדים שקרובי משפחתם הם שופטים. במערכת המשפט הישראלית יש לא מעט מקרים שבהם שופטים מכהנים הם בני משפחה. בתום דיון שהתקיים היום (ג') בנושא הודיעה השרה שקד כי הוועדה לבחירת שופטים, ככלל, לא תמליץ על מינוי מועמד שהוא בן משפחה של שופט.

כן הוחלט כי ילדיהם של שופטי בית המשפט העליון לא יוכלו להיבחר לשפיטה כל עוד הוריהם מכהנים בבית המשפט העליון.

במקרים חריגים בלבד, כן יומלץ על מינוי מעומדים שקרובי משפחתם מועסקים במערכת המשפט.  

לפי הודעת השרה, אדם המבקש להציע את מועמדתו לתפקיד שפיטה, ימלא טופס הצהרה לגבי קרובי משפחה העובדים במערכת המשפט ויצרפו לטופסי המועמדות. 

מועמדתו של קרוב משפחה מדרגה ראשונה ו/או שנייה לשופט מכהן לתפקיד שיפוטי תיבחן על-ידי הוועדה לבחירת שופטים כבקשה חריגה, תוך התחשבות בין היתר בגורמים הבאים: זיקת התפקיד המיועד למועמד לתפקיד קרוב המשפחה המועסק במערכת, מיקום גאוגרפי של המשרות וטיב מערכת היחסים בפועל בין הקרובים.

בנוסף, לפי ההחלטה, הבחירה בוועדה לבחירת שופטים בקרוב משפחה תהא ברוב מיוחד של 7 חברי הוועדה לכל הערכאות השיפוטיות, וקרובי משפחה ימונו רק בחלוף 3 שנים מבחירת השופט המכהן.

עוד נקבע כי קרובי משפחה לא יכהנו באותו מחוז שיפוט, על-מנת שלא ישמשו כערכאת ערעור אחד של השני. 

עוד הוחלט כי לא יאושרו מנויים אשר יוצרים היררכיה בתפקידים בין קרובי משפחה, כלומר כאשר מוטלת על אחד חובת פיקוח או ביקורת על האחר. 

לבסוף, כאמור, הוחלט כי לא יוכלו להיבחר בנים של שופטי בית המשפט העליון, כל עוד הוריהם מכהנים כשופטים בעליון.