פרשת נתיבי ישראל: חברי הוועדה שבחרו בברס למנכ"ל מסרו עדות

ועדת האיתור כללה את חה"כ לשעבר מיכה גולדמן ואת עוה"ד ברוריה לקנר, ריקי קראוס וסעיד סמור ■ החשד נגד שי ברס: מינויו היה חלק ממערכת השחיתות ■ ברס: הטענות הזויות

שי ברס / צילום: איל יצהר
שי ברס / צילום: איל יצהר

כמקובל בחקירות משטרה, גם בחקירה העוסקת בשחיתות לכאורה בחברת נתיבי ישראל (מע"צ), אחרי הפיצוץ הגדול של המעבר מהשלב הסמוי של החקירה לשלב הגלוי שלה שמלווה במעצרים ובפרסומים בתקשורת, השתרר שקט תקשורתי.

ואולם, השקט הזה אינו מלמד על כך שהחוקרים קופאים על שמריהם. חקירת הפרשה נמשכת, ול"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים זומנו למסור עדות במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה את חברי ועדת האיתור שבחרו בשי ברס לתפקיד מנכ"ל מע"צ בספטמבר 2010.

ועדת האיתור כללה את חבר הכנסת לשעבר מיכה גולדמן, שגם עמד בראשה, ואת עורכי הדין ברוריה לקנר, ריקי קראוס וסעיד סמור.

חברי הוועדה זומנו לעדות במשטרה בשל החשד כי המינוי של ברס היה חלק ממערכת השחיתות ונעשה בהשפעתו של מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, אלכס ויסניצ'ר.

שוחד תמורת קידום פרויקטים

לאחר הבחירה בברס למנכ"ל אמר גולדמן כי "נבחר המועמד המתאים ביותר להצעיד את החברה הלאומית לדרכים לקראת האתגרים הרבים הנכונים לה בשנים הקרובות. זוהי משימה לאומית שתוצאותיה ישנו את תבנית נוף ארצנו, על-ידי פיתוח כבישים ומסילות ברזל, אחזקה של רשת הכבישים הקיימת ושיפור הבטיחות".

ואולם, לפי החשד שנבדק כעת, ברס ו-ויסניצ'ר שיתפו ביניהם פעולה, כאשר ויסניצ'ר דחף לכאורה את מינויו של ברס - ובתמורה הבטיח האחרון מתן חוזים למתכנני מיזמים וליועצים שמקורבים לויסניצ'ר.

בסביבת ברס דוחים את הטענות ומתייחסים אליהן כאל טענות הזויות. עמדת ברס באה לידי ביטוי באחד מדיוני הארכת מעצרו, כשעורכת דינו, עו"ד גליה כהן ממשרד גזית-בקל-כהן, הטיחה בנציגי המשטרה כי ברס נבחר בהליך תקין על-ידי ועדת איתור מקצועית, וכי הוא היה המועמד הטוב ביותר לתפקיד. עוד טענה עו"ד כהן כי היחסים בין ויסניצ'ר וברס אינם טובים, וכי זוהי סיבה נוספת לכך שהחשד עליו מדברת המשטרה אינו הגיוני.

בתחילת נובמבר עצרה המשטרה 18 חשודים, ובהם בכירי נתיבי ישראל בעבר ובהווה, ברס, ויסניצ'ר וסימה שלום-לוי, ממלאת-מקום היועץ המשפטי של החברה, ובתו של השר לשעבר, דוד לוי; כמו כן נעצרו ספקים של החברה, בהם חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי (ישראל ביתנו).

החשד שנבדק על-ידי המשטרה הוא כי החשודים יצרו מנגנון שיטתי שבמסגרתו קידמו הבכירים בנתיבי פרויקטים של הספקים בתמורה לשוחד וטובות הנאה שונות. זאת, תוך ביצוע עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ועבירות נוספות הנאמדות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.

במהלך החקירה תפסה המשטרה יומן שניהל אחד החשודים, בכיר בנתיבי ישראל, איתן איידלמן, שבו תיעד לכאורה את העברות כספי השוחד או את חלקן.