האם זה המהלך שיציל את תעשיית הנפט בארה"ב?

לאחר 40 שנה, הממשל האמריקאי עומד להסיר את המגבלה שמנעה ממפיקות הנפט האמריקאיות לייצא נפט מארה"ב לשאר העולם ■ "זה יעניק הרבה יותר גמישות לתעשיית הפצלים ולחברות האמריקאיות וגמישות זה כוח"

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר 40 שנה, הממשל האמריקאי עומד להסיר את המגבלה שמנעה ממפיקות הנפט האמריקאיות לייצא נפט מארה"ב לשאר העולם. 

המהלך נראה תמוה, והוא לא צפוי להשפיע על התעשייה בטווח הקצר, אולם בטווח הארוך יותר בהחלט יכולה להיות לו השפעה מהותית על שוק הנפט והחברות האמריקאיות וכמובן גם על שוק העולמי.

מחירי הנפט, בינתיים, ממשיכים לאבד גובה. אתמול נרשמה ירידה של כ-4.5% במחיר חוזה WTI והיום החוזה יורד בעוד 0.4% ל-35.38 דולר לחבית בעוד חוזה ברנט נחלש בכ-0.5% ונסחר סביב 37.2 דולר לחבית.

השוק העולמי מוצף בנפט זול בעיקר מכיוון שהיצואניות הגדולות החברות ב-OPEC לא מצליחות, או לא רוצות, להגיע להסכמה בנוגע לצמצום תפוקה. 

כיום מפיקה ארה"ב כ-9.2 מיליון חביות ביום, כמחצית מכמות זו מגיעה מתעשיית פצלי הנפט והשמן, החדשה יחסית, והשאר מקידוחים ישנים יותר. ארה"ב מייבאת עוד כ-7 מיליון חביות נפט מדי יום, נתון שהיה גבוה בהרבה עד לפני מספר שנים אולם ההתפתחות הדרמטית של תעשיית הפצלים ביחד עם ירידה בביקושים לנפט צמצמו את הייבוא.

"זה בהחלט שיפור במצב אבל בטווח הקצר זה לא ישנה את המצב והדימום של התעשייה, על רקע עודפי ההיצע העולמיים", אומר אמדרו ליפו, נשיא Lipow Oil Associates. "זה דבר קטן לעומת חזרתה של איראן לשווקים עם מיליון חביות ביום". 

כיום, עוד לפני חזרת איראן לשווקים, יש עודף היצא של כמיליון חביות ביום בעולם.

המהלך לא ישנה אולי את מצב השוק העולמי בטווח הקצר אולם יהווה אתגר נוסף ל-OPEC. ארגון יצואניות הנפט צמצם בעבר את התפוקה בעיתות של עודפי היצע וירידות מחירים חדות אולם הפעם החליטו החברות בארגון להמשיך להפיק בכמות מקסימלית, ועל ידי כך לפגוע בין השאר בחברות הנפט האמריקאיות ובתעשיית הפצלים שם. 

"למהלך יש פוטנציאל לשנות את השוק העולמי בטווח הארוך", אומר דן פיקרינג, נשיא Tudor Pickering. "זה יעניק הרבה יותר גמישות לתעשיית הפצלים ולחברות האמריקאיות וגמישות זה כוח. המהלך לא היה עובר אם מחיר הנפט היה 100 דולר לחבית כי זה יכול לפגוע בצרכנים האמריקאים". 

כעת נותר להמתין ולראות אם הקונגרס והסנאט יאשרו את המהלך וכיצד הוא ישפיע על "הזהב השחור".