3 שנות מאסר ליצחק כהן מ"עמיתים" שהורשע בתרמית בני"ע

לראשונה: נאשם שהורשע בתרמית בני"ע, הורשע בגינה גם בעבירות מס

חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי
חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

עד השנים האחרונות היו רשות החקירה והתביעה בישראל מעמידות לדין בגין עבירות מס עבריינים שנתפסו מבצעים עבירות שוחד, מירמה, הימורים ולאחרונה אף עבירות סמים.

לאחרונה קבעו הרשויות מדיניות חדשה, לפיה גם עבריינים שבצעו עבירות של תרמית בניירות ערך ומפיקים רווחים לכיסם, יואשמו בעבירות של השמטת מסים.

היום (ה') אימץ לראשונה בית משפט את המדיניות החדשה והרשיע בעבירות על פקודת מס הכנסה את יצחק כהן, מנהל תחום מניות ב"עמיתים קרנות הפנסיה", שהורשע בפעילות אסורה במסחר בניירות ערך.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הטיל עונש של 3 שנות מאסר בפועל על כהן, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירת איסור הלבנת הון וכאמור גם בעבירות מס.

כן פסק השופט כבוב כי על כהן לשלם פיצוי בסך 1.5 מיליון שקל לעמיתים, והטיל עליו קנס בסך 50 אלף שקל. בנוסף, נגזרו על כהן 12 חודשי מאסר בפועל בגין הרשעתו בעבירות מירמה לפי פקודת מס הכנסה, שירוצו בחופף.

בית המשפט גזר גם את דינו של עו"ד יוסף גרצ'יקוב, גיסו של כהן, והטיל עליו 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 700 אלף שקל. עו"ד גרצ'יקוב הודה במסגרת הסדר טיעון והורשע בסיוע למירמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירת איסור הלבנת הון.

השופט התייחס בגזר הדין לעובדה שכהן הורשע גם בעבירות מס, וציין כי מעתה ואילך יידעו נאשמים בעבירות ניירות ערך שהם צפויים לכתב אישום בגין עבירות המס, וזאת משום משקלו הסגולי של האינטרס הציבורי בשוויון בנטל תשלום המס וחשיבות תשלום המס לאוצר המדינה.

"משמעות אישום זה על-ידי רשות המסים היא מרחיקת לכת, משום העובדה של עתירה להטלת עונשי מאסר, קנסות כספיים, הסרת המחדל בפן האזרחי וכיוב' - סנקציות שהמדינה לא עתרה אליהן עד כה, ויש בהן משום סיכון נוסף שיוטל על נאשמים מעתה ואילך, סיכון שנועד להרתיע את אותם נאשמים פוטנציאליים", נקבע.

כבוב הבהיר כי נאשם שיודע מהיום ואילך שבנוסף לכל סנקציה שתוטל עליו בגין עבירות תרמית בניירות ערך, הוא עלול למצוא את עצמו מול כתב אישום פלילי שמוגש על-ידי רשות המסים שיכולה לעתור להטלת עונש מאסר בפועל. "זאת, בנוסף לחיוב הנאשם בתשלום מלוא המס שמגיע למדינה בנוסף להליך הפלילי, כאשר לכל אלה מצטרפת עתירה להטלת פיצוי וקנס על אותו נאשם".

לגבי המעשים של כהן לגופם, כתב כבוב כי הם "פוגעים פגיעה קשה באמון של מאות אלפי חוסכים בהגינות של אותם גופים שאמונים על ניהול כספי החיסכון, כספי הפנסיה ושאר השקעות כספיות של אלה, ומכאן החומרה היתרה שבמעשיו".

כהן הוא איש שוק הון בעל ניסיון שניהל בתקופה הרלוונטית את תיק המניות של "עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר". על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, לפני שרכש מניות עבור "עמיתים", הקדים כהן ורכש את אותן מניות בשערים נמוכים יותר לחשבונות פרטיים בשליטתו. בהמשך, ולאחר ששער המניה עלה עקב ביצוע רכישות מסיביות של אותן מניות לחשבונות עמיתים, מכר את המניות מהחשבונות הפרטיים בשער גבוה יותר, כאשר במקרים רבים המניות נמכרו ישירות לחשבונות עמיתים בעסקאות מתואמות.

בפעילות זו הפיק כהן במירמה רווחים בסך של כ-7.7 מיליון שקל, כאשר חלק מהרווחים הופקו על חשבון הכספים המנוהלים ב"עמיתים".

עו"ד גרצ'יקוב, הנאשם השני, אפשר לכהן לפעול מחשבונו ולמשוך את רווחי המירמה, ואף נהנה מחלק מהרווחים בעצמו. על-פי כתב האישום המתוקן, כהן הורשע כי ניצל את תפקידו, מעמדו וסמכויותיו, ורתם את הפעילות המוסדית וכספי החוסכים בקרנות הפנסיה לטובת השאת רווחים לעצמו ולגיסו.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר: "כהן פעל במירמה על-ידי ניהול העסק בחשבון הבנק של גיסו, בעוד שלא דיווח לפקיד השומה על הכנסותיו בגובה מיליוני שקלים מעיסוקו הנוסף, ובכך עבר עבירות של השתמטות מתשלום מס. במעשיו גרם כהן נזק לכספי החוסכים לפנסיה ולאמון הציבור במערכת".

התיק נוהל בידי עורכי הדין דנה אוסמו ואסף עיסוק מפרקליטות מיסוי וכלכלה; הפרשה נחקרה על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך ועל-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב והמרכז; כהן מיוצג בידי עורכי הדין יעל גרוסמן ורוני בלקין; גריצ'קוב מיוצג בידי עורכי הדין איריס ניב-סבאג ואלון ביכלר.