מכרז הכדורגל: תנאים שווים לפרטנר ולמתמודדות הנוספות

שופטת המחוזי פסקה כי כל זכיין שיזכה במכרז השידורים של הכדורגל הישראלי יצטרך להוסיף 20% על הצעתו המקורית, במידה ולא ישיג חשיפה של 250 אלף בתי אב; מינהלת הליגה דרשה בתחילה להחיל את התנאי הזה אך ורק על פרטנר (או מתמודדות אחרות שיירצו לשדר בטכנולוגיית OTT) ■ את מעטפות המכרז רכשו חברת מדיה-פרו הספרדית, פרטנר, RGE, צ'רלטון ורשות השידור

מצלמת טלוויזיה במשחק ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף
מצלמת טלוויזיה במשחק ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף

אם לא יהיו הפתעות משפטיות בלתי צפויות - הסאגה סביב מכרז זכויות השידור של הכדורגל הישראלי תגיע לסיומה בתחילת השבוע הבא. 

שופטת ביהמ"ש המחוזי, דפנה אבניאלי, דנה היום (ה') בעתירה של חברת פרטנר נגד מינהלת הליגות בכדורגל בעניין קיומו של מכרז השידורים. כזכור, בפרטנר דרשו השוואת תנאים אל מול המתמודדות האחרות במכרז, בעוד במינהלת דרשו ממנה לשלם כ-20% יותר עבור הזכויות, ככל שתזכה במכרז - עקב הכוונה של פרטנר לשדר את המשחקים באמצעות טכנולוגיה אינטרנטית חדשה (OTT), בפלטפורמה שעדיין לא הקימה. במינהלת חששו כי במצב בו פלטפורמה חדשה רוכשת את השידורים - ייגרם אובדן חשיפה נרחב לכדורגל הישראלי, במה שעשוי להקשות על המועדונים לגייס מפרסמים. 

בין היתר הובהר לפרטנר על-ידי המינהלת כי ברגע שתצליח להגיע בשירותי הטלוויזיה החדשים שלה ל-250 אלף בתי אב מנויים, הסכום העודף מאותו רגע על ההצעה המקורית שהגישה ירד ל-10% בלבד.

השופטת אבניאלי קבעה היום כי התנאי המדובר - תשלום של 20% יותר למצב בו פחות מ-250 אלף בתי אב יתחברו לערוצים - תהיה רלוונטית לכל "השחקנים" במכרז, ובכל שיטת שידור, גם במסגרת הפלטפורמות הקיימות. "אין ספק גם שהדבר עשוי להיטיב עם כלל הצרכנים, כאשר כל מציע יבחן את תנאי המכרז ויציע את ההצעה הטובה ביותר מבחינה כלכלית הן לגורם המתקשר והן לכלל הצרכנים", פסקה השופטת, והוסיפה: "בבחירת הפתרון האמור נועדו המשיבות בדרך מושכלת... למעשה ההסכמה שהושגה מסיימת גם את הסכסוך בין הצדדים ומביאה לפתרון מוצלח את התובענה כולה כפי שהוגשה על-ידי המבקשת".

גורם במינהלת אמר היום, כי "הפסיקה הזאת בעצם מבטיחה שגם אם 'שחקנים' מפלטפורמות קיימות יזכו במכרז - הם לא יוכלו לגלגל עלויות גבוהות יותר אל הצרכנים, כיוון שאז יסתכנו בניתוקים שיורידו אותם מתחת לרף החשיפה של 250 אלף בתי אב - ובכך הם יאלצו לשלם 20% יותר עבור הזכויות. העלאת מחירים משמעותית תהווה סיכון עסקי מבחינתן".

את מעטפות השידורים של מכרזי ליגת העל רכשו, כאמור, חברת פרטנר; מפעילת ערוצי הפרימיום צ'רלטון; קבוצת RGE, שבבעלותה ערוץ הספורט וערוץ 10; רשות השידור; וברוקר זכויות השידור הספרדי מדיה-פרו. כעת, לאחר סגירת הקצוות המשפטיים - למתמודדים יינתן דד-ליין עד יום א' הקרוב בשעה 17:00 להגיש את מעטפות המכרז. ביום שני יוכרזו זהות הזוכים במכרז, ואף תתקיים התמחרות בין השחקנים - ככל שזאת תידרש.

מכרז השידורים שהוציאה המינהלת, עבור העונות 2016/17-2019/20, מציע למתמודדים שלוש חבילות עיקריות: חבילה 1 - המשחק המרכזי - מחיר סף של 18 מיליון שקל לכל עונת משחקים בודדת; חבילה 2 - המשחקים המשניים (2-7) - מחיר סף של 23 מיליון שקל; חבילה 3 - גביע המדינה, גביע הטוטו, משחק אלוף האלופים, ליגה לאומית ותוכנית המגזין (תקצירים) - 14 מיליון שקל.

בסך הכל מחירי הסף של שלוש החבילות מסתכמים לכדי 55 מיליון שקל בעונה, כאשר במידה ושחקן בודד ירצה לרכוש את כל החבילות - מחיר הסף עבורו יעמוד על 57 מיליון שקל לעונה. כהשוואה, בעונה הנוכחית (2014/15) מכניסות זכויות השידור של הכדורגל הישראלי 43 מיליון שקל.