IBM: טכנולוגיה שפותחה בישראל מסייעת למנוע תאונות עבודה

"הרבה מאוד סבל, והרבה כסף הולכים לאיבוד בגלל טעויות שכאלו. בארה"ב מדובר במאות מיליארדים של דולרים, אלפי הרוגים ועשרות אלפי תאונות בשנה"

אסף עדי, IBM / צילום: חני זאכארין
אסף עדי, IBM / צילום: חני זאכארין

חברות הטכנולוגיה מנסות בשנים האחרונות להציע לצרכנים פתרונות מתוחכמים בתחום המחשוב הלביש. נכון להיום הטרנד הזה זוכה להצלחה צנועה למדי - המשקפיים של גוגל נותרו בגדר גימיק ואפל לא מפרסמת נתונים לגבי מכירות השעון החכם שפיתחה. במעבדות של IBM בחיפה מנסים להשתלב עם גישה אחרת - פחות סקסית - אבל אולי כזו שתהיה יותר משתלמת. החברה מפתחת מערכת האוספת מידע מחיישנים הנמצאים על מחשוב לביש, מכשירים הפונים לארגונים ולא לצרכנים פרטיים ומיועדים למניעת תאונות עבודה.

אסף עדי, מנהל בכיר בתחום האינטרנט של הדברים והמחשוב הלביש במעבדת המחקר של IBM בחיפה, מסביר בשיחה עם "גלובס" שה'הייפ' של המחשוב הלביש מרוכז בנושאי לייף סטייל ופחות בניסיון לשנות את הדרך בה עסקים פועלים, אך הנישה הזו יכולה להיות משמעותית. "יש מקרים רבים שבהם לא ניתן להשתמש בטלפונים חכמים או סנסורים כי העובד זקוק לשתי ידיים חופשיות", אומר עדי.

הוא מוסיף כי "מחשוב לביש יכול לייעל הרבה מאוד תהליכים, רפואיים למשל, אבל אנחנו בחרנו ליישם מחשוב לביש במקום העבודה כדי להגביר את הבטיחות. הרבה מאוד סבל, והרבה כסף הולכים לאיבוד בגלל טעויות שכאלו. בארה"ב מדובר במאות מיליארדים של דולרים, אלפי הרוגים ועשרות אלפי תאונות בשנה.

לדבריו, "ראינו שאם נוכל לשלב סנסורים בקסדות חכמות, בווסטים ובכפפות, נבין טוב יותר מה העובד עושה והיכן הוא נמצא. נוכל לאסוף את המידע ולזהות מצבים בהם אנו חושבים שהוא נמצא בסיכון - חשיפה לטמפרטורה קיצונית, אור, רעש, גז - באמצעות הסנסורים נוכל לשלוח התרעות לעבוד ולמרכז הבקרה עוד לפני שהתאונה מתרחשת; אם כבר התרחשה תאונה, נוכל לזרז את הטיפול".

בימים אלה מעבדת המחקר עורכת פיילוט במפעל פלדה בארה"ב. לדברי עדי, הצורך גבוה במיוחד אצל עובדים בתחומי החקלאות והמכרות, מאחר שהם עובדים לבד ובמרחק. בנוסף, מערכות הבקרה יכולות לוודא גם תנועות נכונות, כמו זווית הרמה, עייפות יתר, התייבשות ועוד.

- מה לגבי הפרטיות של העובד? היא לא נפגעת כאשר ניתן לעקוב אחרי כל תנועה שלו?

"המטרה היא לא לעקוב אחרי האדם, ואנחנו נותנים מידע למעביד רק כשיש סכנה. במפעל פלדה למשל, נושא החשיפה לחום מאוד חשוב, והעובד לא תמיד מודע לכך. בכל מקרה, המידע על מיקום העובד לא ישלח לענן עצמו או יישמר בצורה שתפגע בפרטיות שלו", מבטיח עדי.