עושים סיבוב על בר רפאלי

רשות המסים מנסה ללמד את הסלבריטאים לקח, במקום לפרסם תקנות ברורות

בר רפאלי / צילום: שוקה כהן
בר רפאלי / צילום: שוקה כהן

כשמנטרלים את השמחה לאיד על חקירתה הארוכה של דוגמנית-העל בר רפאלי, שמוציאה לכולנו את העיניים בחתונה מפוארת עם טייקון עשיר ואורח חיים ראוותני במגדלי יוקרה, ואחרי ששמים בצד את הכעס המוצדק על השתמטותה משירות צבאי באמצעות נישואים פיקטיביים, אין ספק שרשות המסים עשתה יופי של סיבוב יח"צ על חשבונה של הסלב הכי פופולרית בישראל.

שתי הסוגיות בהן מואשמת רפאלי נמצאות בתחום האפור, הנתון לפרשנויות שונות: גם תכנוני המס ומיקום מרכז החיים שלה, ובטח ובטח הנחות הסלב. זה שרפאלי חייבת לשלם מס - על זה אין עוררין. העניין הוא כמה ואיפה, וזה שרשויות המס מטפלות בשני הנושאים האלה באופן רשלני - זו הבעיה של כולנו.

הבסיס לכל מערכת מס טובה היא שקיפות והוגנות. ככל שפקודת המס מסובכת יותר, ככל שיש בה יותר הוראות והחרגות והשטח האפור גדל - משקלם של הפקידים עולה והציבור הוא זה שנפגע, לא רק בעניינה של רפאלי, אלא גם בדחיית תשלומי מס של חברות גדולות כמו טבע ונשר.

מס הכנסה מאשים את רפאלי בדיווח שקרי על מרכז חייה, היא טוענת למגורים בחו"ל, הם טוענים שגרה בארץ והסתירה לכאורה את העובדה שגרה בדירות שכורות שנרשמו על שמם של בני משפחתה. את הטקטיקה הזו לא המציאה ציפי רפאלי, אלא אלפי אנשי עסקים בעושים תכנוני מס אגרסיביים שהולכים על הגבול הדק בין הכשר לפלילי. בדרך-כלל סוגיות כאלה מסתיימות בפשרה. לכן, זה לא העניין המרכזי של רשות המסים.

מה שמנסים לעשות שם, זה ללמד לקח את הסלבריטאים בעניין "הנחות הסלב", שגם הוא תחום אפור לגמרי על-פי פקודות המס הקיימות. בשום מקום לא מנוסח בצורה בהירה מה היא "הנחת סלב" ומה הגבול שלה. על פניו, כשהנחה הופכת לחינמית, זה קרוב יותר למתנה תמורת שימוש במוניטין, ואז כן ניתן למסות אותה. אבל לקרוא להנחת סלב העלמת מס זה שקר בוטה.

 

במקום לפרסם תיקון ברור להנחות כאלה, ולהבהיר מה בדיוק דורשות רשויות המס מנישומיה לעשות, פותחת רשות המסים בקמפיין ציבורי מתוקשר כדי להכשיר את התיקון העתידי שיבוא - ועל הדרך לזכות בתקשורת אוהדת הנשענת של חוסר הפרגון, שנאת העשירים והמצליחים וקנאה פשוטה בנשים יפות.

חבל שהאנרגיה של אנשינו המצוינים בקומנדו מס הכנסה לא מתמקדת בפישוט מערכת המס, ובצמצום הפטורים: פחות פטורים ליצואנים, פחות פטורים לחברות ענק ופחות פטורים לתושבים - מה שייצור בסיס מס רחב יותר, יאפשר מס אישי ומס חברות נמוך לכולם ויקטין את המוטיבציה הלאומית להעלמות מס ותכנוני מס אגרסיביים.

בסוף היום, צריך לזכור שבר רפאלי משלמת הרבה יותר מס בישראל מרוב התושבים בארץ. אז לפני שאנחנו הופכים אותה לשק חבטות לאומי, צריך לזכור שמחצית מתושבי מדינת ישראל לא משלמים מס הכנסה בכלל.