לחקור את הרעיה הלאומית

די, מספיק. צריך שתהיה חקירה, ואם היועץ יחליט, אז צריך שיהיה משפט פלילי

בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

עו"ד יעקב וינרוט הוא טיפוס לא פשוט. אבל שיגור המכתב ליועמ"ש יהודה וינשטיין להימנע מלחקור את שרה נתניהו בפרשת "מעונות ראש הממשלה"? זה כבר משונה אפילו לגבי וינרוט.

הוא כנראה לא היה מעלה את הדרישה התמוהה, לולא נלחץ כנראה על-ידי שרה נתניהו, שהיא לחצנית ידועה ויעילה. כמו שאני ואחרים מכירים אותה, היא כנראה אמרה לוינרוט בטון שאינו משתמע לשני פנים שיוריד ממנה את היועץ המשפטי והמשטרה שלו. כי היא שרה נתניהו. כי היא אקדמאית; כי היא אישה עובדת (ולכן לא מבשלת); כי היא רעיית ראש הממשלה הטובה והצנועה ביותר שהייתה כאן אי-פעם (כן, כך ממש טענה באוזניי, וגם באוזני אחרים).

עבודה שהיא בדיחה

האמת, כמובן, היא שמה ששרה נתניהו מגדירה כ"עבודה" זו בדיחה. עניין הפסיכולוגיה הוא משהו סמלי ביותר, שמעולם לא הפריע לה להתלוות אל בעלה כמעט לכל נסיעה שלו, קצרה כארוכה, תוך שמטופליה (אם יש כאלה) נותרים מאחור. יש אולי נסיעות מעטות שבהן נוכחות הרעיה מתבקשת; ברוב הנסיעות נוכחותה מהווה רק נטל על אנשי ראש הממשלה, אולי גם עליו, ובוודאות על המארחים.

אבל הרעיה רואה את עצמה כאלמנט חיוני במרקם השלטוני. לכן ברור לגמרי למה היא חושבת שאותה לא צריכים לחקור. הזמן שלה, לטעמה, יקר מדי (למדינה, כמובן) מכדי לבזבזו על חקירות. יש לה דברים יותר חשובים על הראש. הסדקים בקירות, הבקבוקים, העוזרות, העוזרים - מלא-מלא מטלות ממלכתיות. וניהול ההוצאות ב"מעונות", כמובן.

מודל לנורמות לא ראויות

למה כל-כך חשוב שהיא כן תיחקר? כדי שהדברים יובהרו אחת ולתמיד באמצעות בדיקה רצינית ומוסמכת. כי שרה נתניהו היא לא רק אדם, היא תופעה. כבר תקופה ארוכה היא משפיעה על חיינו, ולא לחיוב. בהתנהגותה היא משמשת מעין מודל לערכי מוסר מאוד לא נורמטיביים. שרה נתניהו היא תעלומה שצריך לפתור אחת ולתמיד.

הנימוק של וינרוט

במה מנמק וינרוט את בקשתו-תביעתו מהיועץ המשפטי? מהעיתונות אנחנו למדים כי הנימוק העיקרי הוא היעדר ראיות. איזה מין נימוק זה? מנין לוינרוט או למישהו אם יש או אין ראיות מספיקות לכתב אישום? הרי בשביל זה בדיוק מנהלים חקירה. כל השנים שרה נתניהו מכחישה את כל הטענות נגדה.

אז די, מספיק. צריך שתהיה חקירה, ואם היועץ יחליט - אז צריך שיהיה משפט פלילי, כדי שנדע אחת ולתמיד אם הפרשיות הרבות שלה הן פרי עלילה, כפי שהיא טוענת, או שהן פרי אישיותה וערכיה; וגם כדי שיהיה ברור שאין איפה ואיפה כלפי הרעיה שכל-כך העסיקה את המדינה בשנים האחרונות.