התייעלות בסין: חיילים מפוטרים ייקלטו בחברות הממשלתיות

במסגרת תוכנית מודרניזציה מצמצמת הממשלה את כוח-האדם הצבאי ב-300 אלף חיילים בשל החשש מחוסר יציבות חברתית ■ החברות הממשלתיות נדרשות להקצות 5% מהמשרות הפנויות שלהן לפורשים

חיילי צבא סין / צילום: רויטרס
חיילי צבא סין / צילום: רויטרס

כדי לספק "עבודות לחבר'ה הטובים", הורתה ממשלת סין לחברות הממשלתיות להעסיק חלק מ-300 אלף החיילים שאותם מפטר הצבא הגדול ביותר בעולם במסגרת תוכנית מודרניזציה שאפתנית.

במסגרת תוכנית גיוס עובדים לחברות ממשלתיות, תעריך בייג'ין מדי שנה אם החברות האלה עומדות בדרישה הקיימת להקצות 5% מהמשרות הפנויות שלהן לחיילים שפרשו מצבא השחרור העממי, לדברי סוכנות הידיעות הממשלתית שינהואה.

מהלך זה ננקט לאחר שקצינים בכירים בצבא הסיני הביעו חשש כי הפיטורים הנרחבים, שעליהם הכריז הנשיא שי ג'ינפינג במהלך מצעד צבאי מתוקשר בספטמבר, עלול להצית חוסר יציבות חברתית.

קיצוץ 300 אלף מ-2.3 מיליון החיילים בצבא הסיני הוא חלק מתוכנית רפורמה שנועדה להפוך את הצבא הסיני מצבא עממי ויבשתי בעיקרו לצבא מקצועי יותר שמורכב מחיילות נפרדים כגון חיל ים, חיל אוויר וחיל ארטילריה.

אך אנליסטים טוענים כי אילוץ החברות הממשלתיות להעסיק חיילים מפוטרים עלול לפגוע במאמציו של הנשיא שי לייעל את החברות הממשלתיות, וממחיש את הקשיים שמולם ניצב הנשיא בניסיונו לכפות רפורמות בתחומים שונים, החל בכלכלה וכלה בצבא.

"החברות הממשלתיות אמורות להתמקד ברווחיותן, ולכן הן מנסות לא לשכור עובדים נטולי רקע מקצועי", אמר ארתור דינג, מומחה לצבא סין באוניברסיטת נשיונל צ'נגצ'י בטייוואן. "אם מדובר במשימה שהטיל עליהן שי ג'ינפינג, אין ספק שהן ימלאו את הוראותיו, אבל זה בהחלט יפגע ברווחיותן ובניהול הפנימי שלהן".

הודות להגדלת השקעות הממשלה בצבא, השתפר בשנים האחרונות ציודו של הצבא, והוא רכש מערכות נשק מהעדכניות ביותר, כולל צוללות, מטוסי קרב וכן את נושאת המטוסים הראשונה של סין.

אך במקביל להגעת הציוד החדש, שורר אי-שקט בשורות הצבא בשל הפיטורים הצפויים, שעלולים לכלול גם חיילים רגליים פשוטים וגם גנרלים.

דינג אמר כי ההתנגדות למהלך היא בלתי נמנעת לנוכח היקף השינויים המוצעים.

צפי הקריירה לחיילים שייוותרו בצבא עלול גם הוא להיפגע מכיוון שמחלקות ימוזגו או יצומצמו, וסך המשרות הפנויות לגנרלים ולקצינים בכירים אחרים עלול להתכווץ.

דינג אמר כי חששות מיוחדים שוררים בקרב הקומיסרים הפוליטיים, שפוחדים כי שיטת המפקד הכפול, שבמסגרתה הם עומדים בראש יחידות יחד עם מפקד צבאי, תבוטל לטובת מבנה קונבנציונלי יותר שבמסגרתו יהיה מפקד אחד בלבד.

לי ליגואו, השר לעניינים אזרחיים, אמר כי "הסדרת מצבם של החיילים המשוחררים חשוב לבניית מערך ההגנה והצבא וכן לבניית הרמוניה ויציבות חברתית".

על פי מסמך ששחררו לפרסום משרדו של ליגואו והוועדה לפיקוח וניהול נכסים ממשלתיים, "על כל החברות בבעלות ממשלתית חלה האחריות והחובה לקבל ולהסדיר את מצבם של יוצאי הצבא".

סונג ז'ונגפינג, מומחה לצבא סין בבייג'ינג, אמר כי למרות שהחברות הממשלתיות יתקשו לשלב את יוצאי הצבא בתקופה שבה הן אמורות לפטר עובדים, הן יצייתו להוראות הממשלה מכיוון שמדובר ב"משימה פוליטית".