כך הפך ערוץ בייבי למיזם התוכן הישראלי המצליח ביותר בעולם

ב-2007 נמכרה השליטה בערוץ לענקית המדיה פוקס ■ 9 שנים אחרי, הערוץ משודר ל-70 מיליון בתי-אב בעולם ■ בראיון ראשון מנהל התוכן רון אייזיק הודף את הביקורת על השימוש בערוץ כ"בייביסיטר" עבור ההורים העסוקים

בשנת 2007, כשישראל רק עשתה את צעדיה הראשונים בתעשיית התוכן הבינלאומית, נחתמה אחת העסקאות הגדולות והמשמעותיות בשוק המקומי, אם לא הגדולה שבהן. חברת טלית תקשורת, מכרה אז לענקית המדיה של רופרט מרדוק, FOX צ'אנלס אינטרנשיונל, את השליטה (51%) בערוץ שפיתחה - "בייבי TV".

כמעט עשור אחרי, בעוד שוק התקשורת יודע תהפוכות, שומר ההסכם ההוא על יציבות ומזרים עשרות מיליוני שקלים בשנה לשוק ההפקה והיצירה הישראליים. למעשה, ערוץ בייבי הישראלי שצמח בארץ במשרדים הצנועים של טלית ביד אליהו הוא כנראה מיזם התוכן הישראלי המצליח ביותר בעולם המשודר בלמעלה מ-800 פלטפורמות מובילות בכ-115 מדינות, ב-20 שפות שונות ומגיע ל-70 מיליון בתי-אב.

במידה מסוימת, אומר בראיון ראשון מנהל התוכן של הערוץ, רון אייזיק, קפצה טלית תקשורת על הקרון האחרון של הזדמנויות הפז שסיפקה אותה תקופה. הרכבת הזו, הוא אומר, כבר נסעה מזמן.

בייבי היה הראשון מסוגו בעולם", הוא אומר ל"גלובס", "הפיצוח של הצורך בהקמת הערוץ הזה לתינוקות, עלה בכמה פלטפורמות, והרכישה של פוקס, שהגיעה לאחר שהפקנו להם במשך כמה שנים, הגיעה בטיימינג מושלם של רגע לפני שנסגרו השערים בפני ספקי תוכן. הרעיון לחבור היה מאוד משמעותי עבורנו".

- מדוע נסגר חלון ההזדמנויות?

"היום הפלטפורמות יותר דפנסיביות בגלל התחרות שהלכה והתגברה, בעיקר מכיוון מהאינטרנט. המו"מ קשה מאוד, ויש פחות כסף. כולם מצטרפים לגושים הגדולים ויש הרבה פחות שחקנים קטנים שמחפשים הזדמנויות".

- מה הטיפים שהייתם נותנים למפיק ישראלי בראשית דרכו שרוצה שהערוץ שלו יהיה בינלאומי?

כאן מצטרף לשיחה מנכ"ל טלית תקשורת, עומרי בץ, ואומר, "הייתי ממליץ שיעזוב את זה. תנאי השוק שהיו ב-2005 היו שונים לחלוטין מהמצב שערוצי הטלוויזיה בתשלום נמצאים היום. היום כמעט לא רואים הצלחות חדשות, אלא אם הערוצים שייכים לחברות ענק. פעם, היית הולך ליריד התוכן במיפ ורואה שם המון ערוצים עצמאיים והיום אתה כמעט לא רואה את זה בכלל".

על-פי ההערכות, שווי העסקה לפני 9 שנים עמד על כמה מיליוני דולרים אולם בחמש השנים הראשונות הזרימה פוקס לטלית 100 מיליון דולר בעבור פיתוח והפקה שנעשים כולם בישראל, במפעל הפקה של 30 עובדים.

"הבעלים של התוכן שלנו"

"בעשור האחרון הפכנו להיות חברה מובילה בעולם בתחום הזה וכבר הרבה שנים אנחנו מספר אחת גם מבחינת כמות הפלטפורמות שהערוץ יושב עליהם, כמות המדינות והשפות", אומר אייזיק. "הצלחנו לפתח את המקום הזה שנקרא ערוץ להורים ולילדים קטנים ולקלוע לרצונות שלהם".

- מה המודל הכלכלי שלכם? אפשר להניח שהוא מבוסס על הרבה שידורים חוזרים.

"הספרייה מכילה כ-100 סדרות - וכולן שלנו. הצלחנו לבנות את הספרייה הזו ולהשיק כל שנה בין 6 ל-7 סדרות חדשות, כשטווח עלות של סדרה נע בין 3000-25,000 דולר לפרק. הרצון שלנו הוא לשמור על רמה מאוד גבוהה.

"זה נכון שהמודל הכלכלי של ערוץ בייבי ניזון בין היתר מזה שאנחנו יכולים להשתמש בתכנים שלנו לאורך שנים ארוכות, אבל זה לא שונה מערוצי ילדים אחרים. אין בזה יתרון".

- אז מה בכל זאת היתרון?

"הייחוד שלנו הוא בכך שאנחנו הבעלים של התוכן שלנו. אנחנו לא רוכשים תוכן מצד ג' כמו כל ערוצי הילדים האחרים. אנחנו מסוגלים לייצר את כל התכנים שלנו לבד והם כל כך ספציפיים שאין בנמצא מוצרים כאלה, ואם יש, הם באיכות נחותה. היכולת שלנו היא לא רק לקיים את כל הספרייה אלא גם לתכנן. אנחנו מפיקים בכל שנה סדרות כבדות ויקרות בתלת ממד".

"ברגע שהספרייה היא 100% שלנו, זה מאפשר להיות הערוץ הבלעדי של כל התוכן הזה. אי אפשר להעביר את זה לערוצים אחרים, אלא אם אנחנו מחליטים. המכירה בשליטה שלנו. המודל הבלעדי הזה עוזר בכל מה שקשור לניו מדיה ואנחנו יכולים לעשות סטרים לערוץ ככל העולה על רוחנו".

- האם לתינוקות בני יומם באמת אכפת שזה תוכן יקר וחדש?

"אנחנו לומדים יותר ככל שאנחנו מתפתחים. הידע שיש לנו שונה מהידע שהיה לנו מהיום הראשון ויש לנו צוות שעוזר לנו ללמוד. אנחנו פונים גם להורים בדיוק כמו שאנחנו פונים לתינוקות והם דורשים איכות. בתוך התחרות הגדולה שיש היום בין כל ערוצי הילדים, הדרך העיקרית לבלוט היא רק באמצעות איכות".

- מדובר רבות על זה שבני הנוער והילדים של ימינו הם שונים מבעבר. האם גם התינוקות שונים בדור הזה?

"ההורים משתנים והידע משתנה, הילדים לא. הם זקוקים תמיד לאותם דברים - בין אם הם בבוגוטה ובין אם בניו יורק - יש להם אותם צרכים".

- יש הרבה דברים שמשתנים במהלך השנים כמו המשפחה והגיוון התרבותי. איך מתמודדים עם זה?

"יש לנו מערך ניהול שבו אנחנו עובדים עם אולפנים בכל העולם ומדבבים את הערוץ לכל השפות - עושים חלק בישראל, אירופה, אסיה וגם במדינות ערב. ככל הנראה נעלה השנה עם בייבי רוסית בישראל. ההורים שלהם רוצים שהם ייחשפו לשפה הזו, וזה ידוע שילדים קולטים שפות בגיל צעיר".

"הייתה מילה שתורגמה לטורקית שם הייתה לה משמעות של קללה. הייתה לנו דמות של בובה שהיה לה טורבן על הראש ובמדינה מסוימת היא גרמה לסערה, כי לא נהוג לשים אותו על גברים כי הוא נשי, וזה מעיד על המיניות שלו. זה נוחת על קודים תרבותיים. ברור שאין אלימות או משהו שקשור לשליליות, אבל ההורים כל כך קפדנים. בגלל התקשורת היומיומית פיתחנו רגישות על ואנחנו די בטוחים בכל מה שאנחנו מעלים".

- האם לאורך השנים שמעתם מורת רוח מגורמים בעולם לגבי הישראליות שלכם?

"שום דבר. היום, להיות ישראלי אנשים יגידו שזה נותן קרדיט. כשבאנו לאוויר העולם זה היה כמו סטארט-אפ, חברה מאוד רב-לאומית ולכן זה לא היה חריג. אנחנו כמו המעבד של אינטל בתוך המחשב של HP. ברגע שיש לך ערוץ שמיועד לקהל ספציפי ואתה הראשון שהובלת מהלך כזה אתה צריך להמשיך ולהוביל אותו".

- אתה מרגיש שיש זלזול בתכנים של ילדים?

"רואים את זה בלי סוף. המון תכנים ירודים, אין שומרי שער. אני רואה את זה גם בערוצים, בלי לציין שמות, של הגדולים יותר וגם הקטנים יותר, כולם חיים בתוך המסגרות שלהם ואתה רואה את זה בהחלטות".

- יש הרבה טענות על ערוצים כמו שלכם שמשמשים כבייביסיטר.

"אני תומך במאתיים אחוז במשפט הזה, אם אני יכול לעזור להורה אז כבר עשיתי משהו טוב לבית הזה. המטרה שלנו היא ליצור לילדים תחושה טובה לגבי עצמם וכנ"ל לגבי ההורים. אני יכול לגרום לילד אפשרות להרגיש טוב עם עצמו, ואם הילד מבסוט ההורה מבסוט. לצפייה יש ערך והערך היא לתת לילד להרגיש טוב". זה לא מחליף כמובן את האחריות של ההורים לשים גבולות. אנחנו כלי שהבית משתמש בו כמה שהוא רוצה".

- אתם לא עובדים בבלעדיות באף אחת מהפלטפורמות?

"הוט ו-yes היו לקוחות נהדרים שלנו כל השנים וחשובה לנו ההצלחה שלהם. מצד שני אנחנו גם מברכים על הכניסה של סלקום, ולפני שבועיים עלינו על הפלטפורמה שלהם עם ערוץ בייבי HD. בייבי הוא מותג בינלאומי מוכר. אם מישהו מכבד אותנו אנחנו נכבד אותו".

- כשאתם בחרתם לעבוד עם סלקום, הוט ו-yes לא דרשו בלעדיות?

"התשובה היא לא. הפלטפורמות בארץ מכירות ומוקירות את בייבי ויש לו ערך עצום כלפי ההורים. לכל המותגים בעולם יש מחיר פרימיום נוסף שהפלטפורמות מוכנות לשלם עליו, ובייבי הוא אחד מהם".

לדבריו, "בייבי זו חברה רווחית ומצליחה, הולכת וגדלה. היא הייתה רווחית כמעט מיומה הראשון. צמחנו עם האמצעים שלנו. ככל שמכרנו יותר, כך יותר כסף הושקע בה. החברה בחו"ל הייתה רווחית מהיום הראשון".

שינוי בצריכת התוכן

לגבי היכולות של השוק הישראלי, אומר בץ, כי "זה נכון שהישראלים יודעים לעבוד חכם. מסדרות כמו 'פאודה' בגרוש ורבע הפיקו סדרה ברמה אמריקאית, וגם בפוקס מי שמנהל את העסק אלה לירן טלית ומיה טלית, שגרים ולמדו בחו"ל. הם מנהלים את כל האופרציה הבינלאומית ומתייעצים עם האופרציה שלנו ולא פעם התרשמו מדברים שרק ישראלים יכולים לעשות - באופרציות קטנות להשתלט על העולם".

- מה יהיה השינוי העיקרי שנראה בשנים הקרובות?

הצורה שבה צורכים את התוכן. לכל אחד יש יותר מאלטרנטיבה אחת - תראה אנשים שיש להם גם yes וגם נטפליקס, גם צורכים סלולר וגם טלוויזיה. היום יש לך ביו-טיוב סוג של תכנים שלא היה לפני יו-טיוב. נראה סוג חדש של תכנים. לדוגמה, מייצרים היום סדרות דרמה קצרות לגילאי ה-20-30. גם בתוכן אנחנו צורכים מגוון של דברים. אנשים יצרכו יותר וביותר דרכים".

- ומה נראה בערוצי התוכן לילדים?

בץ: "מחירי הערוצים יורדים, מחירים התוכן והסדרות עולים, זה מנוגד אבל זה המצב. בארץ אני יכול להגיד שבעולמות הילדים, בגלל התחרות העזה של ניקלודיאון ודיסני, ג'וניור וזום והופ, זה מייקר את הסדרות, ומצד שני הפלטפורמות מנסות להוזיל.

"גם בתחום הספורט אתה רואה את הזכויות מתייקרות פי 4. בעלי הערוצים צריכים למצוא אפיקי הכנסה נוספים - אפליקציות, מסחור, יו-טיוב".

ערוץ בייבי

שנת הקמה: 2003

בעלים: משפחת טלית וחברת פוקס

קונספט: ערוץ התינוקות הראשון בעולם

פריסה: הערוץ משודר ב-115 מדינות ב-20 שפות

עוד משהו: ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שבה עלה הערוץ