סכסוך בין האחים הרציקוביץ' סביב צוואת האם ז'קלין

צוואתה של ז'קלין הרציקוביץ', שעיזבונה מוערך בעשרות מיליוני שקלים, פתחה מאבק יצרי בין שני בניה, לוני ודורון ■ ל"גלובס" נודע כי הבעלים לשעבר של מכבי ת"א מתנגד לקיום צוואת האם

לפני שנתיים, בינואר 2014, הלכה לעולמה ז'קלין הרציקוביץ', בהיותה בת 87. בעלה, עמנואל, נפטר כבר בשנת 1999, והותיר את כל רכושו לאשתו. לשניים שני בנים: לוני (אלון) הרציקוביץ' ודורון הרציקוביץ'.

המנוחה הייתה אישה עשירה. במועד פטירתה החזיקה בדירות, ברכוש רב בארץ ובחו"ל, בנכסי אמנות וכן בנכסים נוספים המוערכים בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

המנוחה ציוותה לחלק את רכושה. ובנקודה הזאת - ענייני הכסף - התחיל הסיפור להסתבך. הצוואה היוותה את יריית הפתיחה למאבק הירושה החדש במחוזותינו.

ל"גלובס" נודע כי איש העסקים לוני הרציקוביץ', הבעלים לשעבר של מכבי תל-אביב, מתנגד לקיום הצוואה. באתר רשם הצוואות מתועדת מצד אחד הבקשה לקיום הצוואה שהגיש האח דורון, הבעלים של קבוצת הכדורסל הפועל אילת; ומנגד, מתועדת ההתנגדות שהגיש האח לוני, בסמוך לאחר מועד פטירת האם, לקיום צוואתה. נכון להיום, ככל הידוע ל"גלובס", טרם נפתר הסכסוך בין האחים.

משפחת הרציקוביץ' מוכרת כאחת המשפחות העשירות בישראל. לפני מספר שנים מכרה האם ז'קלין את ביתה ברחוב גלי תכלת שעל חוף הים בהרצליה פיתוח, הרחוב היקר במדינה, לאוליגרך הרוסי ליאוניד נבזלין, בתמורה ל-52 מיליון שקל.

בנוסף, הזוג ז'קלין ועמנואל המנוחים היו ממייסדי חברת ישפאר, המשמשת כיבואנית הרשמית בישראל של מותגי סוני זה יותר מ-60 שנים. ניהול החברה והבעלות בקבוצה שהקימו ההורים הועברו לבן לוני לפני שנים, בתקופה שבה החברה פרחה, הייתה מהמובילות בשוק, ושוויה הוערך בעשרות מיליוני דולרים - והוא ניהל אותה עד לפני מספר שנים.

ב-2006 מכר לוני הרציקוביץ' 50% מישפאר לשאול זילברשטיין ולחברת ברימאג שבשליטתו תמורת 17.5 מיליון שקל, ומאז לוני משמש בעיקר שותף פאסיבי בחברה ואינו מעורב בניהול השוטף.

בראיון שנתן לאחד העיתונים לפני מספר שנים, אמר הרציקוביץ' כי הוא מרגיש "נהדר", לגבי המכירה, וכן הוסיף: "כשמכרתי, אמרתי שאני מעריך שה-50% יהיו שווים פי ארבעה. טעיתי, החלק שלי שווה כנראה יותר, ואני חושב שיהיה שווה אפילו עוד יותר".

לוני הרציקוביץ' (58), נשוי ואב לשלושה, מתגורר בשכונת צהלה בצפון תל-אביב ומוכר כאחד מאנשי העסקים העשירים בישראל. בשנת 2005 העריך הירחון "שם המשחק" את הונו בכ-70 מיליון דולר.

לוני מוכר לציבור הרחב גם ובעיקר כבעלים לשעבר של מכבי תל-אביב, לאחר שהחזיק בקבוצה כ-12 שנים. בין השנים 1996 עד 2007 הוא ניהל לבדו את מועדון הכדורגל הנחשב, ובמהלך השנים השקיע עשרות מיליוני שקלים בקבוצה, אך טעויות שעשה בניהולה המאיסו אותו על האוהדים, והקבוצה לא הפסיקה לייצר כותרות שליליות.

בתחילת 2008 עזב הרציקוביץ' את מכבי תל-אביב, לאחר שמכר אותה למיליארדר הקנדי-יהודי אלכס שניידר, תמורת כ-65 מיליון שקל. בהמשך אותה שנה מכר לוני חברה נוספת שהייתה בבעלותו - חברת התקשוב והתקשורת נטקום, שנחשבה למבטיחה בתחילת העשור, תמורת כ-11 מיליון דולר.

אחיו של לוני, דורון הרציקוביץ', אף הוא איש עסקים אמיד, הוא הבעלים של קבוצת הכדורסל הפועל אילת. מפרסומים שונים עולה כי עסקיו מתפרסים על פני 6 מדינות במזרח אירופה, בטורקיה ובישראל.

השמועות על קרע בין שני האחים, לוני ודורון, נפוצו כבר לפני יותר מעשור, אך נראה כי היום הסכסוך אף החריף על רקע צוואת האם. לטענת גורמים המקורבים למשפחה, מדובר בצוואה היוצרת איזון בין שני האחים, לאחר שהאח לוני קיבל רכוש וכספים רבים במתנה מהוריו עוד בחייהם. אולם לוני אינו מוכן לקבל את החלוקה האמורה, ובימים אלה הוא מנהל מאבק מול אחיו סביב רצונו של לוני לפתוח מחדש את הצוואה.

עו"ד יוסי מנדלסון, המייצג את לוני הרציקוביץ', מסר בתגובה: "אני מסרב לאשר או להכחיש שקיים סכסוך".

עו"ד בועז קראוס, המייצג את דורון הרציקוביץ' (יחד עם עו"ד סיני אליאס), מסר בתגובה: "ישנה צוואה, ישנם הליכים שמתנהלים בבית המשפט לענייני משפחה בעניינה, ואנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יעשה ככל שביכולתו כדי שהצדק יצא לאור".