חשש ליציבות הפירמידה באי.די.בי אחרי פיצוץ עסקת כלל ביטוח

(עדכון) - מקרולינק נבהלה מדרישות אי.די.בי והחשש מסירובה של סלינגר - וירדה מרכישת כלל ביטוח ■ מניות השליטה בכלל ביטוח בדרך להימכר בבורסה ■ מניות אי.די.בי וכלל ביטוח צנחו בבורסה

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

פיאסקו נוסף לאדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי . הקונצרן הודיע היום כי התפוצצה עסקת המכירה של מניות השליטה בכלל ביטוח  למקרולינק הסינית. כעת עולה הסבירות כי מניות השליטה בקבוצת הביטוח השלישית בגודלה בישראל יימכרו על ידי הנאמן משה טרי דרך הבורסה, תוך הפסד כספי ניכר למוכרת.

בתגובה לביטול מכירת השליטה, נפלה היום מניית כלל ביטוח בכ-9%. מניית אי.די.בי צנחה בכ-10%, וירידות בשיעור דומה נרשמו גם באיגרות החוב של החברה, משלוש הסדרות (ז', ט' ו-י'). הסדרה הקצרה מביניהן, ז', בעלת מח"מ של 1.2 שנים, נסחרה היום במחיר של 89 אגורות ולפי תשואה לפדיון של 34%, המשקפת חשש כבד של המשקיעים מפני הסדר חוב הולך וקרב. התמורה ממכירת כלל ביטוח יועדה לשמש השנה לתשלומים לנושי אי.די.בי, ובלעדיה קיים ספק רב בדבר יכולת החברה לגייס מקורות אחרים.

אי.די.בי נדרשת ב-2016 למקורות בהיקף של 800 מיליון שקל וב-2017 להיקף של כ-700 מיליון שקל, על מנת שתוכל לפרוע את חובותיה ולסיים את כל אחת מהשנים האלו באיזון תזרימי. כל הסכום (ואף יותר) היה אמור להתקבל ממכירת מניות כלל ביטוח לסינים כאמור.

כך, לאחר חודשים ארוכים של מו"מ, ולאחר שהדד-ליין שקצבה לה המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, פקע, איבדה היום אי.די.בי את הרוכשת הפוטנציאלית האחרונה שנותרה להחזקותיה בכלל ביטוח, מבלי שחתמה על הסכם מחייב למכירתן.

בתחילת היום עדיין דיווחה אי.די.בי לבורסה, כי לאור בקשתה אמש נאותה המפקחת סלינגר לתת לה אורכה נוספת, עד מחר (ה'), במטרה לאפשר לצדדים לסכם את העסקה. ואולם, שעות ספורות לאחר מכן התברר שאין צורך באורכה, שכן מקרולינק החליטה לסגת מרכישת השליטה בכלל ביטוח.

בדיווח של כלל ביטוח לבורסה נכתב בנוסף שמקרולינק מסרה כי "חוסר הוודאות ביחס להליך האישור הרגולטורי, מדאיג את קבוצת מקרולינק. התפתחויות, ידיעות ועסקאות אחרות בשוק הביטוח הישראלי בעת האחרונה, העלו את מידת חוסר הוודאות האמורה". אי.די.בי הבהירה כי כעת "אין הליכי מו"מ עם גורם כלשהו על מכירת השליטה בכלל ביטוח".

ממשרד הכלכלה, שראשיו מבקרים בימים אלה בסין, ומשתתפים בכנס השקעות בינלאומי שמפגיש בין משקיעים וחברות סינים וישראלים, נמסר היום כי "סגן נשיא מקרולינק, ד"ר וו טאו, הודיע למנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, כי עקב דרישות חריגות שהוצבו בפני החברה על ידי הגורמים הרגולטוריים בישראל, החליטה אתמול בערב הנהלת החברה לסגת מהעסקה".

 

ביקשו להימנע מתשלום פיצוי

לא מן הנמנע כי בעל השליטה אלשטיין עדיין חושב כיצד יוכל לשמור על השליטה בכלל ביטוח בידיו או בידי אי.די.בי. ואולם, לנוכח התנהלות הרגולציה הישראלית בשנים האחרונות מול אי.די.בי, ומול גורמים אחרים שביקשו לקבל אישור שליטה בחברת ביטוח, קרוב לוודאי שאופציה שכזו אינה ריאלית.

יצוין כי אלשטיין דרש ממקרולינק לקבל פיצוי מוסכם במקרה של ביטול העסקה, דרישה לה התנגדו הסינים. וזו אינה הפעם הראשונה שאלשטיין מערים קשיים על הצד הרוכש - זה קרה לפני כשנתיים כשנכנס לשליטה באי.די.בי יחד עם מוטי בן משה.

נראה שסוגיה זו הביאה לפרישת מקרולינק היום ולא בעוד מספר חודשים - לאחר דין ודברים מעמיק יותר עם האוצר, בשל חששם של הסינים כי יש סבירות גבוהה שסלינגר לא תאשר אותם, ואז הפיצוי האמור ירד לטמיון.

"הסינים היו לאחרונה אצל המפקחת על הביטוח, והיא נתנה להם להבין שלא בטוח כי תאשר אותם", אמר היום גורם בשוק. הוא הסביר כי בשל כך בחרו הסינים להפיל את העסקה, ולא להתחייב לתשלום הפיצוי המוסכם מראש לאי.די.בי, שהיקפו מוערך בכ-150-200 מיליון שקל. "השילוב של הפיצוי המוסכם, עם האי-ודאות ביחס לקבלת אישור האוצר, הביאו יחד להחלטת מקרולינק לפרוש מהעסקה", אמר גורם אחר שמעורה במו"מ.

ככל הידוע, סלינגר טרם החלה לדון בסוגיית אישורה של מקרולינק, משום שלא הוגשה לה בקשה רשמית בנושא. בדיקה רשמית ומעמיקה כזו הייתה נפתחת רק לאחר שמקרולינק ואי.די.בי היו חותמות על הסכם מחייב - דבר שלא קרה.

השליטה בידי הנאמן

בכל אופן, עד היום היו מספר ניסיונות של קבוצות סיניות לרכוש חברת ביטוח בישראל, ומסתמן לפי שעה כי מדובר במהלך מסובך וקשה מאוד עבורן, אולי אף בלתי אפשרי. נזכיר כי במקביל מתנהל הליך דומה, לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס (ששולטת בבית ההשקעות אקסלנס) על ידי החברה הסינית פוסון, אשר נתקל בקשיים כשהרוכשת מתקשה לקבל את אישור האוצר.

אם כן, מה צפוי לקרות עתה עם מניות השליטה בכלל ביטוח? למעשה, על פי לוח הזמנים וההוראות שהפיקוח על הביטוח באוצר קצב והנחית על אי.די.בי לפני למעלה משנתיים, בשל קריסתה הפיננסית של הקבוצה, מניות השליטה בכלל ביטוח (55%) צפויות לעבור עכשיו לידי הנאמן למניות אלה מטעם האוצר, שיוסמך לממשן כראות עיניו.

על פניו, הנאמן טרי מוסמך לממש את המניות בכל אופן שהוא, כולל המשך מגעים עם מקרולינק או כל גוף אחר. ואולם, על פי הערכות, באגף שוק ההון באוצר, שטרי מדווח לו, מעוניינים למכור את מניות השליטה בבורסה (ללא פרמיית שליטה) על מנת לייצר חברת ביטוח ללא גרעין שליטה. מצב שכזה קיים כיום במערכת הבנקאית, בבנקים לאומי ודיסקונט.

מאיר סלייטר, מנהל מחלקת המחקר בבנק ירושלים, מדגיש כי "הנאמן צריך למכור 5% מהמניות לפחות כל ארבעה חודשים" ומציין כי "לוח זמנים קבוע מראש למכירה, עלול ליצור לחץ מסחרי גדול".

אם וכאשר 51% ממניות כלל ביטוח יימכרו בבורסה, יהיו אלו חדשות רעות עבור בעלי המניות של הקבוצה, ובראשם בנק הפועלים שמחזיק בכ-9.5% מהחברה, ואי.די.בי. זו תאבד תמורה אדירה שהייתה יכולה לקבל, אילו מנהליה היו משכילים למצוא רוכש אסטרטגי למניות ולחתום עימו על הסכם מחייב, ושגם היה מקבל את אישור האוצר, וכל זאת בהתאם לסד הזמנים שקבעה סלינגר.