התוכנית של חמאס: פיצוץ מטען בעת נאום של רה"מ נתניהו

שני תושבי אבו דיס הואשמו בקשר לסיוע לאויב בזמן מלחמה ומגע עם סוכן זר ■ נטען כי סייעו לפעיל חמאס לתכנן פיגוע בירושלים ובמקומות אחרים באמצעות מכונית תופת ■ לפי כתב האישום, אחד מהם אף מזוהה עם ארגון דאע"ש

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (ו') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד שני תושבי אבו דיס שבמזרח ירושלים, חלק מחוליית חמאס שתכננה פיגועי התאבדות ומתקפות טרור בישראל ונחשפה לפני כשבועיים. השניים, חאזם סנדוקה בן 22 ופהדי אבו קיעאן בן 19, הואשמו בגין קשר לסיוע לאויב בזמן מלחמה, מגע עם סוכן זר ועבירות נוספות.

על פי כתב האישום, השניים סייעו לעמד אחמד גמאל מוסא עזאם, פעיל חמאס, בביצוע פעולות שמטרתן לקדם את ארגון החמאס ולהוציא לפועל פיגועים שונים באמצעות מטעני חבלה. בין היתר, כך נטען, שכר עזאם דירה בשכונת אבו דיס, רכש כלים שונים והחל ברכישת חומרים כימיים - בעצמו ובאמצעות חאזם סנדוקה שגויס על ידו. כמו כן, הונחה עזאם כיצד להכין מטעני חבלה, והוא התבקש לאתר מקומות מתאימים לביצוע פיגועי ירי וכך עשה. סנדוק, שעבד בחברת שמירה, אף הציע להניח מטען חבלה באולם "הארנה" בירושלים מתחת לבמה בעת שראש הממשלה נואם עליה.

בתחילת חודש דצמבר סיכם עזאם על תוכנית פעולה לפיה הוא יכין שני ליטר חומר נפץ עד ל-16 בחודש, לאחר מכן יוכנס חומר הנפץ לירושלים ברכבו של סנדוקה, ובמקביל ייאסף גם מודיעין על מקומות בהם ניתן לבצע פיגוע. לפי כתב האישום, אבו קיעאן גם תומך ומזוהה עם ארגון דאע"ש.

לפני כשבועיים נחשפה התשתית, שפעלה בגזרת אבו דיס, בתחומי יהודה ושומרון ובסמוך ל ירושלים , ועסקה בהכוונת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מרצועת עזה. בפשיטה עליה נעצרו 25 פעילים, רובם סטודנטים מאוניברסיטת אבו דיס, ומחקירתם בשירות הביטחון הכללי עלה כי בראש התשתית עזאם, בן 24, תושב קלקיליה, שגויס בידי פעילי חמאס מהרצועה לפני כמה חודשים על מנת להקים תשתית צבאית שתוציא לפועל פיגועי תופת.

עזאם היה בקשר שוטף עם מפעיליו ברצועת עזה והוכשר על ידם לשמש מומחה חבלה לשם ייצור חגורות נפץ ומטעני חבלה. בהתאם להנחיות שהועברו לו, הוא גייס כמה פעילים נוספים הלומדים עימו באוניברסיטת אבו דיס לטובת רכישת חומרים לייצור חומר נפץ, השכרת דירות, גיוס מתאבדים והחדרתם לישראל.

לקראת חשיפת הפרשה אותרה במסגרת החקירה מעבדת חבלה שמוקמה בדירה ששכר עזאם באבו דיס. בבדיקות של החומרים והציוד שנתפסו במקום עלה כי מדובר במעבדה שהייתה מוכנה לייצור חומרי נפץ מסוגים שונים בכמות גדולה. במסגרת החקירה עלה כי חלק מהחומרים נרכשו בחנויות בישראל וברמאללה, והתחקות אחר הרוכשים הביאה למעצר נוספים. כמו כן, נתפסו והוחרמו חומרי גלם שרכשו אחמד עזאם וסייעניו כדי לייצר את חומרי הנפץ.