אינטרסים זרים בהפרטת תעש

מעל ל-10 מיליארד ש' של הזרמות מהקופה הציבורית, ועדיין יש כאלה שלא כדאי להם להפריט את תעש

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

10 שנים אחרי הפעם הראשונה - ותוכנית נוספת להפרטת תעש נכנסה למסלול התנפצות ועוד אינטרסים זרים משתלטים על ההליך.

מעל ל-10 מיליארד שקל של הזרמות מהקופה הציבורית במשך 20 שנה, ועדיין יש כאלה שלא כדאי להם להפריט את החברה, ששמים רגל להליך היפרדות המדינה מחברה עסקית טובה ובעלת יכולות גדולות במיוחד, אבל כזו שנשענת, נכון להיום, על כרעי תרנגולת חבוטה ומרוטה.

מה יקרה אחרי? אחרי שמבקר המדינה התערב (בלחצם של גורמים אינטרסנטיים שמבקשים ברגע האחרון להוריד את מחיר החברה) ואילץ את השרים משה כחלון ומשה (בוגי) יעלון להתערב בתהליך שעד היום הם ברחו ממנו כמו מאש (השניים דחו והדפו מאמצים של מועמדים להיפגש איתם), ואחרי שמנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הקפיא את המכרז.

אם הבדיקה תתנהל במשך ימים, כלומר תסתיים כבר השבוע, לא ייגרם נזק ואפשר יהיה להתקדם ולקיים התמחרות על המחיר. אם הליך הבדיקה וההקפאה יימשך עוד ועוד - גם המכרז הזה יגיע אל מותו.

ואז, אולי, מרוב תסכול, הכול יתמסמס. מנהלי החברה ועובדיה שכל כך התאמצו בשנים האחרונות והצליחו איכשהו להעלות את החברה על דרך המלך, יקבלו סטירה מהממשלה, ההתלהבות תפוג, מנהלים יפרשו, ותקציב המדינה יחזור לשלם את משכורות עובדי תעש. ואולי עם הזמן יפרקו את החברה, יסגרו, יחסלו או ימכרו חתיכה חתיכה, ביס ביס.

כל אחד המעוניינים/מתעניינים/אינטרסנטיים עסקיים יקח/ירוויח/יקנה משהו לעצמו. הקופה הציבורית שיכלה לפחות להכניס לעצמה איזשהו סכום תפסיד, ומיני אינטרסנטיים פוליטיים ופקידותיים ייהנו מהסיבוב שלהם.

יש מי שמקווים להרוויח, בבחירות או בפריימריז, קולות של עובדי חברות הביטחון הממשלתיות ומשפחותיהם. יש שממתינים לשיא במשבר המכרז כדי לקנות במחיר מציאה; ואפשר שיש כמה המקווים לתפקיד בכיר - אחד מהם יחליף את אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות - מבצע החלטת הממשלה להפריט את החברה שבלי ספק הכול יפול עליו, כי ככה זה.