יש נסיך חדש בממלכה

ממלכת סעודיה עוברת לדור הצעיר, וזה עשוי לשנות הכל

מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס
מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס

מותו ללא עת של אליל הזמר דייויד בואי לא הוציא המוני מעריצים סעודים לרחובות ריאד ומכה. הסעודים עסוקים יותר במעלליו של נסיך צעיר יותר, ולא פחות נאה בממלכתם, שמעמיס עליהם רפורמות שישנו את פני המדינה, ואולי מלחמות שיאתגרו את שלטונו של בית סעוד, שהתחיל לפני כ-62 שנה, ב-1953. הראשון היה המלך עבדול-עזיז איבן-סעוד. כל שבעת המלכים מאז ועד היום, היו בניו של אבי השושלת הזו, כולל המלך הנוכחי סלמן, שהיה הבן ה-25 של איבן סעוד, וירש את הכתר לפני קרוב לשנה בגיל 80.

בסעודיה, בינתיים, אין מקום למלחמות ירושה. כפי שאיבן-סעוד דאג לשושלת יורשים למשך 62 שנה, בנו המלך סלמן, שהוא גם מגן שני המסגדים הקדושים (מכה ומדינה), מינה אשתקד, באפריל 2015, את אחיינו מוחמד בן-נאיף, 55, לנסיך הכתר, ואת בנו הצעיר והאהוב מוחמד בן-סלמן, 30, לסגן יורש-העצר. פירוש הדבר הוא, שהממלכה עברה לדור הצעיר במשפחת המלוכה, לראשונה מאז 1953. ואכן, שני יורשי-העצר, בן-נאיף ובן-סלמן, מחזיקים כעת בכמעט כל סמכויותיו של המלך הקשיש. כל אחד מהם מכהן בראש שתי המועצות שקובעות את הביטחון והכלכלה של סעודיה. שניהם מובילים את המסע הצבאי בתימן נגד המורדים החותים-השיעים, שנתמכים על ידי איראן; ומוחמד בן-סלמן (שהוא גם שר ההגנה) אחראי לרפורמות כלכליות סוחפות, שמתחייבות מקריסת מחירי הנפט, אך גם עונות על האידיאולוגיה הכלכלית שלו - יותר יצרנות ופריון ופחות תמיכות ממשלתיות.

בסוף דצמבר 2015 הכריזה המועצה הסעודית לכלכלה ולנושאי פיתוח, בראשות מוחמד בן-סלמן, על ייקור מחירי הדלק, החשמל והמים בתקציב השנתי, במסגרת "ארגון-מחדש" של הסובסידיות למשך חמש שנים. הממשלה מתכוונת לצמצם את ההוצאה הציבורית, להפריט בהדרגה כמה גופים ממשלתיים, ולהשיק הטלת מע"מ לרבות היטל על סיגריות - מהפכות לא קטנות שהן יותר משיתוף כמה נשים בבחירות המקומיות.

המהפך הכלכלי הגדול ביותר זה עשרות שנים הוא הימור פוליטי-חברתי גדול בהרבה מכפי שהוא מצטייר - בייחוד על רקע המעורבות הסעודית בעימותים האזוריים בתימן ובעיראק - המלחמה הקרה עם איראן ושלוחותיה, והפוטנציאל לתסיסה פוליטית-חברתית בסעודיה עצמה, שבה ארגונים כמו אל-קאעידה נהנה מתמיכה (בסוריה), דאע"ש נהנה מתמיכה אידיאולוגית-דתית חבויה של תושבים רבים; ועוד לא הזכרנו את השיעים בצפון-מזרח המדינה.

מדינות נפט בעולם השלישי, ומדינות ערב בפרט וסעודיה במיוחד, התמחו בעשרות השנים האחרונות באמנה לא כתובה עם העמים שלהן: תנו לנו סמכויות פוליטיות בלעדיות (למעט בחירות למועצות מקומיות בהשתתפות נשים לראשונה בסעודיה לפני חודש), וקבלו בתמורה שירותים חינמיים עד מסובסדים מהעריסה עד הקבר. והנה, האמנה החברתית הזו נפרמת על-ידי נסיך בקושי בן 30, שמעז לפעול בהחלטיות, בניגוד גמור לזהירות ולמתינות שאפיינה את המלכים הקודמים ונסיכיהם-עוזריהם. בנסיבות כאלה, עצם הלגיטימיות של המלוכה הסעודית מוטלת בספק. אפילו יומון הודי כמו "דלהי טיימס" התייחס במאמר מערכת ל"שחצנות" של מוחמד בן-סלמן, וטען שהוא "מוליך את ארצו אל פי תהום".

מוחמד בן-סלמן, שנחשב כעת לאיש החזק בריאד למרות גילו הצעיר, התראיין לגיליון האחרון של השבועון "אקונומיסט" והותיר רושם חזק. הוא סיכם את הריאיון במילים: "אני שמח לקבל מכם את השאלות הללו. אנחנו תמיד קשובים לביקורת של ידידינו. אם אנחנו טועים, אנחנו צריכים לשמוע שטעינו. אם אנחנו צודקים, אנחנו צריכים לשמוע את התמיכה של חברינו. מה שאני מבקש הוא, שתגידו לי מה אתם חושבים באמת".

כשהוא נשאל אם הוא אינו חושש ממשבר, הוא השיב: "אתם בריטים, ואני מעריץ של צ'רצ'יל. צ'רצ'יל אמר שהזדמנויות צצות במשברים, ואני נזכר בזה בכל פעם שאני רואה מכשול או משברים באזור".

כאשר הוא נשאל אם "האביב הערבי" הפחיד את המשטר בריאד, הוא השיב: "האביב הערבי היה המבחן האמיתי של צורות הממשל הסמכותניות, ושל המשטרים שייצגו את העם שלהם, ואלו שלא מייצגים אותו. כל משטר שלא ייצג את בני עמו קרס, ואילו המשטרים האחרים החזיקו מעמד". הנסיך התכוון, כמובן, למשטר הסעודי, שלדבריו בראיון מבוסס על ברית בת 300 שנה של ראשי שבטים בסעודיה.

נחיה ונראה. ייתכן שהוא מעניין יותר אפילו מדייויד בואי.