אישום: הפיץ חשבוניות פיקטיביות בהיקף אדיר וגנב מעובדים זרים

איציק צרפתי נאשם כי הפיץ חשבוניות פיקטיביות ב-180 מיליון שקל וביצע הלבנת הון ב-40 מיליון שקל ■ מואשם גם כי העסיק שלא כחוק אלפי עובדים זרים וגרף לכיסו את ניכויי מס ההכנסה והביטוח הלאומי שלהם

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

כתב אישום חמור הוגש אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כנגד יצחק (איציק) צרפתי ושורת חברות שבשליטתו, בחשד כי בין השנים 2009-2014 ביצע עבירות מס מרובות, עבירות מירמה והונאה, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות לפי חוק הביטוח הלאומי.

על-פי כתב האישום, צרפתי הפיץ חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-180 מיליון שקל וביצע עבירות הלבנת הון בגובה של כ-40 מיליון שקל. 

כתב האישום הוגש באמצעות עורכי הדין אורי שפיגל וזהבית עזרן-קינד מהיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים, לאחר חקירה מאומצת ומשותפת של רשות המסים (מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז ופקיד שומה חקירות תל-אביב), משטרת ישראל (מחלקת חקירות הונאה מרכז) והמוסד לביטוח לאומי.

על-פי האישום, צרפתי העסיק אלפי עובדים זרים ממוצא אריתראי, אותם סיפק ככוח-אדם לעשרות לקוחות באזור תל-אביב והמרכז וכן באילת. העובדים הזרים הועסקו שלא כחוק, תוך ניצול זכויותיהם ופגיעה עצומה בקופה הציבורית.

מהאישום עולה כי צרפתי התקשר עם הלקוחות הרבים במירמה, תוך שהוא מציג להם מצג כוזב שהוא מעסיק את העובדים הזרים כדין, כאשר בפועל לא היה לו רישיון לפעול כקבלן כוח-אדם מטעם המדינה.

לצורך כך, נטען, במסגרת ההתקשרות הציג צרפתי ללקוחותיו רישיון לפעול כקבלן כוח-אדם שהיה שייך לחברה אחרת, בו השתמש ללא רשות ושלא כדין. עוד נטען כי הוא אף הוציא על שם החברה האחרת, שאין לו קשר אליה, חשבוניות מס מזויפות, וכן הציג ללקוחות עשרות מסמכי תאגיד מזויפים ומסמך של רואה חשבון מזויף כדי לקבל את הנחת דעתם ולקיים את ההתקשרות. 

לצורך ביצוע העבירות הרבות על-ידו בפרשה, נטען באישום, הקים צרפתי מארג של 12 חברות, הנאשמות יחד עמו בתיק. באמצעות החברות, כך נטען, הוא הפיץ חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-180 מיליון שקל במטרה להפחית שלא כדין את חבותו במס, וכך גרף לכיסו כסף שלא כדין את כספי המע"מ הרבים אותם גזל מהקופה הציבורית. כמו כן, הוא לא דיווח על הכנסות בגובה מאות מיליוני שקלים, ובכך השתמט גם מתשלום מס הכנסה בו הוא חב.

עוד נטען כי צרפתי ביצע עבירות הלבנת הון בגובה של כ-40 מיליון שקל וביצע פעולות רבות ברכוש האסור שהושג בעבירות המקור, תוך שהוא מסתיר את זהותו ושליטתו ברכוש זה.

על-פי האישום, צרפתי אף ניכה סכומי מס הכנסה וביטוח לאומי ממשכורתיהם של העובדים הזרים בגובה של כ-30 מיליון שקל, אותם לקח לכיסו, במקום להעבירם כנדרש למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי. 

מעובדות כתב האישום עולה עוד כי למרות שצרפתי שלט באופן בלעדי בכל החברות, הוא רשם אנשים אחרים כבעלי המניות והמנהלים, זאת על-מנת להסוות את שליטתו ואת ביצוע העבירות שנעשו על-ידו. חלק מהחברות נרשמו על שמם של צעירים חסרי ניסיון המצויים במצוקה, לעיתים בתמורה לתשלום, חלק אחר נרשם על שמם של אחרים ללא ידיעתם והסכמתם, וחלק נרשם על שם מקורביו של הנאשם, שסייעו לו במעשי העבירה.

בנוסף, על-פי כתב האישום, צרפתי עבר שורה ארוכה של עבירות מירמה, הונאה, סחיטה, שיבוש והדחה בעדות ובחקירה לפי חוק העונשין. כך, נטען, צרפתי התחזה לאדם אחר וזייף תעודת זהות עם פרטיו של אותו אדם, בה עשה שימוש לצורך ביצוע חלק מהעבירות בכתב האישום. כשנפתחה חקירת משטרה בעניין, צרפתי פעל לשבש את החקירה, הדיח עדים למסור גרסאות שקריות בחקירה ואף איים וסחט באיומים את האדם אליו התחזה, תוך שהוא דורש ממנו לחזור בו מתלונתו - אחרת יגרום לו לנזקים כלכליים כבדים.

עוד מואשם צרפתי בכך שהדיח אדם שעבד כיד-ימינו למסור עדות שקר במספר הליכים שונים בבתי המשפט. מטרת העדות השקרית הייתה להציג מצג כוזב בהליכים אלה, לפיהם צרפתי אינו כשיר מבחינה נפשית, והוא פסול דין, זאת במטרה להתחמק מחובותיו בדין ואף מאחריות פלילית. 

עוד נטען כי במהלך חקירת המשטרה צרפתי פעל באופנים שונים לשבש אותה ונהג באלימות מילולית כלפי חוקריו. בגין כך הוא מואשם בעבירות שיבוש מהלכי משפט, הפרעה לעובד ציבור במילוי תפקידו והעלבת עובד ציבור.

יחד עם כתב האישום הוגשה בקשה לחילוט רכוש בגובה של כ-8 מיליון שקל.