קרן סל: להשקיע במניות קטנות - עם יתרונות גדולים

בסביבת ריבית כה נמוכה, כשרמות התמחור בשוקי המניות מתחילות להדאיג, אסטרטגיית השקעה אפשרית היא התמקדות במניות קטנות ובינוניות, שמחלקות דיבידנד גבוה ומספקות תשואה שוטפת גבוהה ■ כאלה מרוכזות בקרן הסל DFE ■ קרנות סמארט בטא - לא כאלו חכמות

פרויקטים של Cofinimmo / צילום: אתר החברה
פרויקטים של Cofinimmo / צילום: אתר החברה

שנת 2015 הייתה שנה חיובית עבור שוקי המניות באירופה - מדדי המניות ביבשת בלטו בהסתכלות גלובלית, כאשר שוקי המניות במדינות כמו איטליה וצרפת הצטיינו אף יותר ורשמו עליות דו ספרתיות. במבט קדימה לשנת 2016, ציבור המשקיעים מוצא את עצמו בפני אתגר משמעותי - כיצד לייצר תשואה בסביבת ריבית כל כך נמוכה, כאשר בנוסף גם רמות התמחור בשוקי המניות מתחילות להדאיג. אחת מאסטרטגיות ההשקעה בהקשר זה היא התמקדות במניות קטנות ובינוניות, שמחלקות דיבידנד גבוה ומספקות תשואה שוטפת גבוהה. הקרן WisdomTree Europe SmallCap Dividend מאפשרת השקעה שכזו.

הקרן (סימול: DFE) מתבססת על מדד ייחודי של WisdomTree והיא גם בעלת קרן "מראה" (UCITS) אירופית קטנה יותר. הקרן הוקמה בשנת 6200, והיא בנויה כך שהיא נותנת משקל לכל חברה בהתבסס על הדיבידנד במזומן שזו שילמה לבעלי המניות שלה בשנה האחרונה. ככל שהדיבידנד ששולם במזומן גבוה יותר, כך משקל החברה בקרן עולה. בנוסף, הקרן מתמקדת במניות אירופיות שמוגדרות כ-Small Cap, כאשר כ-85% ממנה מורכבים מחברות ששווי השוק שלהן נמוך מ-2 מיליארד דולר. הקרן היא בעלת נכסים של כ-940 מיליון דולר, מחזור המסחר היומי הממוצע בה הוא של כ-200 אלף מניות, והיא גובה דמי ניהול שנתיים של 0.38%. הסקטורים הגדולים בקרן Europe SmallCap Dividend הם התעשייה (כ-27%), הפיננסים (כ-20%) והצריכה המחזורית (כ-16%). מבחינת חברות ספציפיות, ההחזקות הגדולות הן בחברת הנדל"ן הבלגית Cofinimmo (כ-1.7%), בחברת האנרגיה האיטלקית ERG SpA (כ-1.2%) וההחזקה בחברת השירותים הפיננסיים השוויצרית Cembra Money Bank AG (כ-1.1%).

ביצועי יתר בעת התאוששות כלכלית

אנחנו מוצאים מספר יתרונות בהשקעה בקרן זו בסביבה הנוכחית. תחילה, בעקבות התמקדות הקרן בחברות המחלקות דיבידנדים גבוהים. היא מספקת תשואת דיבידנד שנתית של כמעט 4%, גבוהה מזו של המדדים המרכזיים באירופה, ונראית אטרקטיבית במיוחד בסביבת התשואות הנוכחית בשוקי האג"ח. מעבר לכך, אנחנו מאמינים כי משקיעים המחזיקים בתזה חיובית בנוגע לשוק המניות האירופי בשנים הקרובות, יכולים להרוויח מהתמקדות דווקא במניות ה-Small Cap בשוק זה.

המניות הקטנות נוטות להפגין ביצועי יתר בתקופות של התאוששות כלכלית, בסביבה מוניטארית נוחה - בדיוק התנאים ששוררים באירופה בתקופה האחרונה. בהתאם, מדדי ה-Small Cap בדרך כלל בולטים לטובה כאשר שוקי המניות מתחזקים, וגם בשנת 2015 "כלל אצבע" זה התגשם. כך, בשנה האחרונה מדד ה-MSCI Europe Small Cap הניב תשואה עודפת של כ-20% על המדדים האירופיים המרכזיים.

גורם סיכון מרכזי בהשקעה בקרן WisdomTree Europe SmallCap Dividend הוא התמחור שלה: מכפיל הרווח הממוצע של הקרן הוא כ-18, פרמיה של כ-350 נקודות בסיס על מדד ה-Stoxx600. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי בהתאם לנטייה של מדדי ה-Small Cap להחזיר תשואת יתר כאשר השווקים במגמת חיובית, הרי שכאשר המגמה מתהפכת, מדדים אלו נוטים להיפגע במיוחד. לכן, המחזיקים בעמדה זהירה כלפי שוקי המניות ב-2016, צריכים לבחון היטב האם ברצונם להיחשף דווקא למניות ה-Small Cap בשוק האירופי.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל dfe
 קרן הסל dfe