אושר הסדר הנושים של נצבא בנוגע לתחנה המרכזית החדשה

ההסדר אושר לאחר שבית המשפט קבע כי התנגדותן של החברות אגד ודן להסדר נגועה בניגוד עניינים ומונעת משיקולים זרים, והפקיע את זכות הצבעתן

התחנה המרכזית החדשה בת``א/ צילום: תמר מצפי
התחנה המרכזית החדשה בת``א/ צילום: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי מרכז בנימין ארנון אישר את הסדר הנושים שהציעה חברת אחזקות התחנה בע"מ מקבוצת נצבא בקשר לתחנה המרכזית החדשה.

ארנון קיבל את בקשת נאמני התחנה המרכזית החדשה, עו"ד יוסף בנקל, רו"ח חיים קמיל ורו"ח עליזה שרון, לאישור ההסדר.

במסגרת הסדר הנושים ביקשה חברת אחזקות התחנה מקבוצת נצבא לרכוש לידיה את כלל מניותיה של התמח"ת - בנוסף לנכסי התמח"ת, אותן כבר רכשה במסגרת הליך התמחרות בה זכתה.

להסדר הנושים התנגדו החברות אגד ודן, שהן בעלות מניות בתמח"ת, ולכן ההסדר לא זכה לרוב הנדרש על-פי חוק החברות. בית המשפט קבע כי התנגדותן של אגד ודן נגועה בניגוד עניינים ובחוסר תום-לב - ולפיכך פסל את הצבעתן. לאחר פסילה זו הושג הרוב הנדרש על-ידי הנושים ובעלי המניות לאישור ההסדר.

השופט ארנון ציין בהחלטה כי קיבל את טענות הנאמנים ונצבא כי התנגדות אגד ודן להסדר נגועה בניגוד עניינים ובחוסר תום-לב ומונחית משיקולים זרים. ארנון אף חייב את אגד ודן בחלקים שווים בתשלום הוצאות המשפט של נצבא ושכר הנאמנים בסך כולל של 20 אלף שקל.

סוגיה נוספת בהסדר נגעה לבעלי החנויות בתחנה המרכזית. בהחלטה ניתן ניתוח מקיף בסוגיית פסילת הצבעתן של נושים או בעלי מניות על-פי חוק החברות והן בשל העובדה שבעקבות אישור הסדר הנושים יקבלו נושי התמח"ת בעלי זכות קדימה את מלוא החוב, ונושי התמח"ת הרגילים יקבלו גם הם את מלוא החוב למעט הריבית על החוב. מדובר במאות נושים אשר יקבלו כמעט את מלוא סכום נשייתם.

במסגרת ההסדר נשמר מקום התעסוקה של כל עובדי התמח"ת. ארנון  הורה לנאמנים להקפיד כי בקופתם יישמרן הכספים הנדרשים לצורך ביצוע הסדר הנושים.  

את נצבא ייצגו בהליך עורכי הדין ירון אלכאוי ואמנון ביס ממשרד גורניצקי ושות'. בעלי החנויות יוצגו בידי עו"ד צבי שוב, שמסר כי "אחד הדברים הבולטים ביותר שעולים מהחלטת בית המשפט היא הקביעה שאגד ודן מצויות בניגוד עניינים בכך שהתנגדו לאישור ההסכם של הנושים, כי יש להם אינטרס להכניס את החברה לפירוק, שכן אז היה עליהן לשלם דמי שכירות מופחתים לתקופה קודמת.

"אנו מייצגים רבים מבעלי הזכויות בחנויות ושל בת"מ - שהינם חלק נכבד מבעלי החוב הבלתי מובטחים שאמורים לקבל פיצוי במסגרת הסדר הנושים שאושר על-ידי בית המשפט, בין היתר על הנזק שנגרם להם בתחנה. אנו תקווה שההחלטה היום תזרז קבלת פיצוי לבעלי אותן חנויות".

סאגת התחנה המרכזית החדשה, שהייתה בהקפאת הליכים, הגיעה לסיומה, לאחר שבמשך למעלה מ-4 שנים מנהלת נצבא, שהייתה הבעלים של 70% מהתמח"ת, מאבק משפטי ארוך, באמצעות עורכי הדין ירון אלכאוי ואמנון ביס ממשרד גורניצקי ושות', הן מול בעלי המניות האחרים (אגד ודן) והן מול נושים רבים אשר טענו לחובות בגובה של מיליארדי שקלים כלפיהם.

בחודש מאי שנה שעברה הורה השופט ארנון לבצע התמחרות (מכרז מיוחד) באולם בית המשפט לרכישת מתחם התחנה המרכזית החדשה. תמחור המכרז התחיל ב-200 מיליון שקל. נצבא, שהציעה את הסכום הגבוה ביותר, 320 מיליון שקל, זכתה במכרז והפכה לבעלים של 100% מהמתחם.