בג"ץ: האוצר יאפשר קופ"ג בניהול אישי לשכירים מהשקל הראשון

לאחר הידברות בין הצדדים נענה האוצר לבקשת שופטי בג"ץ, והתקנות המאשרות את השינוי תוגשנה לוועדת הכספים של הכנסת בתוך 30 יום ■ למדריך קופת גמל אישית

קרנות פנסיה  קרנות דולרים קרנות פנסיה  קרנות נאמנות ביטוח ופיננסים /צלם: פוטוס טו גו
קרנות פנסיה קרנות דולרים קרנות פנסיה קרנות נאמנות ביטוח ופיננסים /צלם: פוטוס טו גו

פנייה לבג"ץ של ד"ר הראל פרימק, ממובילי קבוצת "צדק פיננסי", מביאה היום את משרד האוצר לאפשר לשכירים החוסכים בקופות גמל לנהל בעצמם את החיסכון, לאחר שהאוצר פירסם לפני כחודשיים טיוטת תקנות האוסרות זאת.

לקראת הדיון שהתקיים אמש (ב') העביר האוצר לעותרים טיוטת תקנות חדשה, רביעית במספר, המעניקה לשכירים את האפשרות לנהל בעצמם את החיסכון, במגבלות מסוימות של חיסכון פסיבי.

בדיון התחייבו נציגי האוצר שלא לשנות עוד באופן מהותי את התקנות, והודיעו לבית המשפט כי בכוונתם להביאן לאישור בוועדת הכספים של הכנסת בתוך 30 יום.

ד"ר פרימק עתר לבג"ץ בעניין זה כבר בשנת 2012, יחד עם עמותת "הקואליציה האזרחית", לאחר שהתברר כי שכירים אינם יכולים לנהל את קופות הגמל שלהם באופן עצמאי, בשונה מחלק מהעצמאים.

בג"ץ עודד את הצדדים להידבר, וטיוטת תקנות מוסכמת בנושא הושגה כבר במאי 2014. אולם לפני כחודשיים פירסם האוצר טיוטת תקנות חדשה, אשר מחקה את ההתקדמות בתחום ואת ההסכמות בין העותרים לבין האוצר, והחזירה למעשה את האיסורים על ניהול קופות הגמל לשכירים.

לקראת הדיון היום, כאמור, הסכימו באוצר להיענות לבקשת העותרים וליצור שיוויון בין כל העובדים במשק החוסכים לפנסיה - שכירים ועצמאים כאחד, ולאפשר להם לנהל את קופות הגמל בניהול אישי מהשקל הראשון, במגבלות של חיסכון פסיבי, תוך שימוש בעוקבי מדדים בלבד כגון תעודות סל, קרנות מחקות ו-ETF.

ד"ר הראל פרימק מסר היום (ג') כי "הזמנים השתנו, ואין עוד מקום לגישה פטרנליסטית של השלטון בעולם של אינדיבידואלים הרוצים לקחת אחריות על גורלם. אנו שמחים על כך שהאוצר נענה בסופו של דבר לבקשתנו לאפשר לכל השכירים והעצמאים במשק לנהל את החיסכון הפנסיוני שלהם כראות עיניהם, ולהשקיע את כספם באפיקים הרצויים להם ורק להם.

"הדבר מעניק לחוסכים דמי ניהול נמוכים במיוחד, שליטה על הסיכון ועל פיזור ההשקעה, הימנעות מהטיית בית ומעסקאות בעלי עניין, דינמיות שאין לגופים מוסדיים גדולים וכן שקיפות ובקרה מלאים על החיסכון בכל עת - ובסופו של דבר סיכוי ממשי לפנסיה גדולה יותר לעת זיקנה".