מעלות: גובר הסיכון שהחברה לישראל לא תעמוד בהתניות

אמנם כלכלני S&P מעלות חוזרים על דירוג +A לחברה לישראל אולם משנים את תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית" ומזהירים כי קיים סיכון לשחיקה ביחס כיסוי החוב של החברה אם תחול הרעה בביצועים התפעוליים של כיל

ניר גלעד / צילום: איל יצהר
ניר גלעד / צילום: איל יצהר

כלכלני חברת הדירוג כלכלני S&P מעלות פרסמו היום (ג') סקירה מעודכנת על החברה לישראל , במסגרתה הם מזהירים מפני חוסר יכולת של ח"ל לעמוד בהתניות פיננסיות אליהן היא מחויבת, במידה והתנאים בשווקים הפיננסיים ובעיקר בשוק הסחורות ימשיכו להידרדר, מה שישפיע על ההחזקה המרכזית של החברה - מניות כיל.

אמנם במעלות מאשררים את דירוג ח"ל ברמה של +A אולם תחזית משתנה מ"יציבה" ל"שלילית" בעקבות ירידה בשיעור של כ-14% בשווי תיק ההשקעות של החברה מאז מועד הדירוג האחרון. הירידה הביאה לכך שיחס ה-LTV (הלוואות מול השווי - LOAN TO VALUE) שלה עומד כיום על כ-43% בהשוואה לכ-36% בחודש נובמבר 2015. יחס ה-LTV הנוכחי, שבמעלות רואים בו כמדד אינדקטיבי להערכת המינוף, חורג כיום מהיחס שהגדירו בחברת הדירוג כתואם לדירוג הנוכחי, פחות מ-40%.

החברה לישראל מחויבת כיום לעמוד בהתניה פיננסית בודדת מול חלק מהגופים המממנים: יחס התחיבויות נטו לשווי מניות כיל ומניות בזן (לפי התקרה שהוסכמה) שברשותה שלא יעלה על 60%. נכון להיום עומד היחס על כ-49% וכלכלני מעלות מעריכים כי בעקבות התנודתיות הגבוהה בשווקים ומגמת הירידה בשווי המניה של כיל עלה הסיכון שהחברה תחרוג מההתניה. חריגה כזו מהווה עילה להעמדת החוב הרלוונטי לפירעון מיידי.

למרות שכיל חתמה לאחרונה על הסכמים מול לקוחות בסין לאספקת אשלג בהיקף כולל של כ-3.4 מיליון טון בשלוש השנים הקרובות, כלכלני מעלות מעריכים כי חוסר הוודאות לגבי מחיר האשלג דווקא עלה. זאת, על רקע המגמה השלילית בשווקים הפיננסיים ובשוק הסחורות בפרט, והתגברות החששות לגבי מצבן של הכלכלות בשווקים המתפתחים ובסין בפרט, כולל פיחות במטבעותיהן אשר פוגע בכוח הקנייה של החקלאים.

אף על פי כן, כלכלני מעלות עדיין לא סבורים כי יש לעדכן את התרחיש התפעולי הבסיסי שלהם התואם לדירוג הנוכחי. "תחזית הדירוג השלילית משקפת את הסיכון לשחיקה ביחס כיסוי החוב של החברה אם תחול הרעה בביצועים התפעוליים של כיל מעבר להערכתנו בתרחיש התפעולי הבסיסי שלנו".

אגב, מחיר האשלג המסופק לשוק הסיני, שמהווה "עוגן" לפיו נקבעים במידה רבה מחירי האספקה בכל תעשיית האשלג, ייקבע בחודשים הקרובים במסגרת מו"מ בין הספקים בענף ללקוחות הסינים.

עוד מציינים במעלות כי כיום רמת הנזילות של החברה לישראל "הולמת" ונשענת על יתרות מזומן משמעותיות ועל תזרים דיבידנד מכיל. "אנו מעריכים כי היחס בין המקורות של החברה לשימושים יהיה גבוה מ-1.2 בשנה הקרובה. כמו כן, כ-35% ממניות כיל ו-100% ממניות בזן שברשות החברה לישראל חופשיות משעבודים, עובדה המגבירה את הגמישות הפיננסית שלה", מציינים במעלות.