כתבי אישום נגד 3 תושבי ואדי ערה בגין סיוע למחבל מדיזנגוף

בטלפון של המחבל נשאת מלחם, שרצח 3 בני אדם, היו סרטונים בהם הוא נראה מסומם ומביע את שנאתו ל"אויבי האיסלאם"

צילום המחבל מהטלפון שלו / צילום: שב"כ
צילום המחבל מהטלפון שלו / צילום: שב"כ

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד 3 תושבי ואדי ערה, שסייעו לנשאת מלחם, המחבל שביצע את פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף בתל-אביב ורצח 3 בני אדם ב-1 בינואר, אחרי שחזר ליישובו באותו היום.

השלושה, אמין מלחם, איוב רשיד ומחמד עאדל מלחם, מואשמים בעבירה של סיוע לאחר מעשה. אמין מלחם הואשם גם בביצוע עבירות של חיפוי על עבירה וניסיון לקשר לסיוע לאויב במלחמה. רשיד הואשם גם בעבירות של חיפוי, קשר לסיוע לאויב במלחמה, עבירות נשק ואיומים.

מחקירת הפיגוע עלה כי בטלפון הנייד של מלחם, שאותו איבד ברמת-אביב בבוקר הפיגוע, אותרו סרטונים שבהם צילם את עצמו צורך מריחואנה וחשיש ושותה אלכוהול. לצד סרטונים אלה התגלו בטלפון הנייד חומרים המעידים על כך שצפה בתכנים דתיים בתור הכנה נפשית טרם היציאה לפיגוע וכן עסק בתיעוד עצמי שבמסגרתו פירט את שנאתו העזה כלפי "אויבי האיסלאם" - שיעים, נוצרים ויהודים. הוא השתמש במונחים התואמים את האג'נדה של דאעש. עוד פירט מלחם בסרטונים אלה את שנאתו הרבה כלפי הרוסים.

ממצאי החקירה העלו כי מיד לאחר הירי הקטלני ממנו נהרגו אלון בקל ושמעון רווימי ז"ל, נמלט מלחם מזירת הפיגוע, וברחוב אבן גבירול הסמוך עלה על מונית מזדמנת, שעמה נסע לאזור הצפוני של חוף הים בתל-אביב סמוך למלון "מנדרין". שם רצח את נהג המונית, אמין שעבאן.

מיד לאחר רצח נהג המונית, נטש מלחם את המכונית בדרך נמיר סמוך למכללת לוינסקי, לאחר שנתקל בקושי בתפעולה, והמשיך לוואדי ערה בתחבורה ציבורית. ממצאי החקירה מלמדים כי מלחם תכנן וביצע את הפיגוע לבדו, ללא מעורבותם של אחרים.

בשבוע שלאחר ביצוע הפיגוע ועד לאיתורו, הסתתר מלחם בכמה מקומות בכפרו, ובהם מכולה בבעלות קרוב משפחתו, לשם, ככל הידוע, הגיע עצמאית וללא ידיעת בני משפחתו. הוא התחבא גם במחסן בביתו של בן משפחה, ששימש לו סייען מרכזי ועזר לו להסתתר, תוך שהוא מודע לכך כי קרובו היה מעורב בביצוע הפיגוע בתל-אביב. בן משפחה זה אף סייע בהמשך למפגע להתמקם בבית נטוש של קשישה, תושבת הכפר, שם אותר לבסוף נשאת בידי כוחות ימ"מ ושב"כ.

חקירה שבוצעה בידי שב"כ במהלך תקופה זו עלה כי מספר מצומצם של מקורבים למלחם היו מודעים להימצאותו בכפר, וחלקם אף סייעו לו לאחר הפיגוע באספקת מזון ומצרכים נוספים. אחד הסייענים אף היה מודע למקום המסתור שבו שהה.

עוד עלה בחקירה כי מלחם רכש סמים מיד עם חזרתו לכפר לאחר הפיגוע, ואף ביקש מסייעניו להשיג עבורו תחמושת נוספת, ככל הנראה לצורך ביצוע פיגועים נוספים.

כלומר, מידע נוסף שהתקבל במהלך החקירות והחיפושים אחר מלחם התריע על כך שבכוונתו של מלחם לבצע פיגוע נוסף בטווח הזמן המידי בריכוז אוכלוסייה באחת הערים במדינת ישראל, ככל הנראה בעפולה או במחנה 80.