ניצולת שואה בטקס באו"ם: "שואה חדשה אכן עלולה להתרחש"

מרתה ווייז, בת 81, הכריזה בנאום לציון יום השואה הבינלאומי בעצרת הכללית באו"ם: "האדישות של הקהילה האירופית כלפי האנטשימיות דומה בדיוק למה שהיה בשנות ה-30 של המאה שעברה"

ניצולי שואה / צילום: רויטרס
ניצולי שואה / צילום: רויטרס

מרתה ווייז, בת 81, ניצולת שואה שהיתה אחת מקרבנות הניסויים שערכו הנאצים בתאומים, הזהירה אתמול (ד'), כי השואה לא היתה אירוע חד פעמי וכי היא עלולה לחזור על עצמה. היא נאמה בטקס לציון יום השואה הבינלאומי בעצרת הכללית של האו"ם.

"העולם כולו עולה עתה בלהבות ושואה נוספת אכן עלולה להתרחש, חס ושלום, אם העולם החופשי לא יטה אוזן ולא ייתייחס ברצינות לאיומים נגדו שמפריחים גזענים ואנטישמים שונאי יהודים", אמרה ווייז. "לא עובר יום בלי דיווחים על פעולות אנטישמיות, על חילול בתי-כנסת וקברים, על חוליגנים שתוקפים אנשים חפים מפשע רק מפני שהמותקפים שונים מהם".

"הלך הרוח הפסיבי, חוסר האיכפתיות של הקהיליה האירופית כלפי אנטישימיות, הוא בדיוק הלך הרוח ששרר בשנות ה-30 של המאה שעברה", הוסיפה ווייז. "אנו עדים כיום לצמיחת מפלגות ימניות אנטישמיות בהונגריה, צרפת ומדינות אחרות. אנו רואים דיווחים מוטים במדיה. אנו שומעים על הטרדות, התעללויות מילוליות ופעולות אלימות".

לדבריה, האנטישימיות הגלובלית נעשית עתה מודגשת יותר עם איומים על חרמות כלכליים ואקדמיים על ישראל. המצב עתה מעלה בזיכרון את הצעדים שנקטה גרמניה הנאצית עם עלייתו של היטלר לשלטון. "אז, כעתה, העולם מחריש. אנשים מרבים לשאול: היכן היה אלוהים בעת השואה? ואני שואלת: היכן היו בני האדם"? - אמרה ווייז.

במחווה סמלית נדירה, בחר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, להזמין את ווייז לייצג את ישראל בטקס במקומו. "ניצולי השואה צריכים לעמוד היום בקדמת הבמה", אמר השגריר.

באירוע נאם גם ניצול השואה חיים רוט, יוזם מפעל הנצחת השמות "לכל איש יש שם" ואביו של השגריר דוד רוט, סגן ראש המשלחת הישראלית לאו"ם. "70 שנה לאחר השואה, מצער לראות שהעולם עדיין לא למד לקח", אמר רוט האב. "מקרי רצח עם מוסיפים להתרחש ברחבי תבל וילדים חפים מפשע מוסיפים להירצח. אנו צריכים לעשות הכל כדי שהשואה לא תישנה".

באירוע נכחו מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון; נשיא העצרת הכללית, מוגנס ליקטופט; שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר; הנציג המיוחד של ממשלת גרמניה לקשר עם ארגונים יהודיים, פליקס קליין ובכירים אחרים. את הנאום המרכזי נשאה ציידת הנאצים, ביאטה קלארספלד, שהקדישה שנים רבות לחקר השואה כדי להקים תשתית ראייתית להעמדת פושעי מלחמה לדין.