נחשף: ארה"ב ובריטניה מרגלות אחר המל"טים של ישראל

תחקיר של האתר "אינטרספט" והעיתון הגרמני "דר-שפיגל" בעקבות מסמכים שפרסם אדוארד סנודן: שרותי הביון של ארה"ב ובריטניה פיצחו את השידורים המוצפנים של מערך המל"טים של ישראל וכן את שידורי הקוקפיט של מטוסי F-16 ■ שטייניץ: לא מפתיע - אך מאכזב

ארה"ב ובריטניה מרגלות אחר מערך המטוסים ללא טייס של ישראל - כך פרסם הבוקר (ו') העיתון "ידיעות אחרונות", על פי תחקיר של האתר "אינטרספט" והעיתון הגרמני "דר-שפיגל". המידע על המעקב האמריקני-בריטי עולה ממסמכים שפרסם אדוארד סנודן, על פיהם שרותי הביון של ארה"ב ובריטניה פיצחו את השידורים המוצפנים של מערך המל"טים של ישראל וכן את שידורי הקוקפיט של מטוסי F-16.

על פי המסמכים שפרסם סנודן, מבצע הריגול החל בשנת 1998 כשמטרתו הייתה לפצח צפנים וליירט שידורים של צבאות מרכזיים במזרח התיכון. המבצע התנהל מבסיסי האזנה ומעקב בקפריסין ובביטניה.

הצבא הישראלי עמד במרכז המבצע, שזכה לשם "אנרכיסט". המידע שנחשף אפשר לארצות הברית ובריטניה לעקוב בזמן אמת אחרי חיסולים ופעולות מבצעיות שביצעה ישראל בעזה, בלבנון ובסוריה. בנוסף, הוקדשו מאמצים לעקוב אחר הכנות ישראליות לתקיפה אפשרית באיראן.

בחלק מהתמונות שפורסמו הבוקר לראשונה, נראה כלי הטיס "איתן" כשעל כנפיו טילים, דבר שלפי החתומים על התחקיר "מסייע לאשר את מה שזמן רב סוד גלוי, למרות שממשלת ישראל מסרבת להודות בו: שצה"ל מפיל כתב"מים חמושים".

לא רק שידורי המל"טים פוצחו ותועדו. בשנת 2008 הצליחו האמריקאים והבריטים לראשונה לפצח את קוד השידור של מטוסי ה-F-16 ולראות את כל מה שראו הטייסים.

"אנחנו לא מופתעים", אמר הבוקר השר יובל שטייניץ בריאיון לגל"צ. "אנחנו יודעים שהאמריקנים מרגלים אחרי כל העולם וגם אחרינו, גם אחרי הידידים שלהם".

לדברי שטייניץ, ששימש בעבר כשר לענייני מודיעין, הידיעה כי הממשל בוושינגטון עוקב אחר ישראל מאכזבת. "זה מאכזב כי אנחנו כבר עשרות שנים לא מרגלים אחרי ארצות הברית", ציין.