קרנות הנאמנות הישראליות שכבשו את הדירוג של מורנינגסטאר

איזו קרן הניבה למשקיעיה 45% בשנה וחצי שהסתיימו בסוף 2015, ומי הקרן שהפסידה סכום דומה באותה תקופה

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

 

ענף קרנות הנאמנות בישראל ידע בשנה החולפת תהפוכות רבות, שהובילו את ציבור המשקיעים למעבר מסיבי בין האפיקים השונים, לחודשים של גיוסים גדולים וגם לחודשים של פדיונות כבדים. התעשייה סיימה את השנה עם כ-230 מיליארד שקל, לעומת 261 מיליארד שקל בסוף 2014.

אבל מה עם התשואות? מיהן הקרנות שביצועיהן בלטו מעל כל שאר הקרנות בקטגוריות השונות, המנייתיות או האג"חיות, בארץ או בחו"ל, ומה היו באמת התשואות שנרשמו בקרנות הכספיות, שמהן נפדו בשנת 2015 סכומי שיא של 26.7 מיליארד שקל.

את כל אלה ניתן למצוא בדוח הדירוגים של תעשיית קרנות הנאמנות בישראל של מורנינגסטאר (Morningstar). בתחילת ינואר פרסמה חברת IFO (Israel funds observer), המפיצה בישראל את מוצרי חברת דירוג הקרנות העולמית, את דוח הדירוגים המודד את ביצועי הקרנות בישראל נכון לסוף שנת 2015, תוך שהוא בוחן את התשואות לתקופות של 6 חודשים, 18 חודשים ו-36 חודשים. כל הקרנות מחולקות לקטגוריות שונות, על פי סוגי ההשקעות שהן מבצעות.

מניתוח התוצאות בדוח הדירוגים של מורנינגסטאר עולים, בין היתר, מספר נתונים מעניינים, כמו למשל שהמגייסת הגדולה של השנה, חברת הקרנות של ילין לפידות, הצליחה לכבוש את ראש הטבלה רק פעם אחת. זה קרה בקטגוריה הקטנה (רק 3 קרנות) של אג"ח מדינה צמודות מדד עד שנתיים, עם הקרן הקטנה "ילין לפידות צמוד קצר" שהציגה תשואה שלילית של 1.15%, בזמן שהקרנות בקטגוריה זו הציגו תשואה ממוצעת שלילית בשיעור של 2.19%. ועדיין מדובר בביצועים טובים יותר מאלה שהציגו האג"ח הממשלתיות הקצרות (עד שנתיים) שבשנה וחצי האחרונות רשמו המשקיעים בהן תשואה שלילית של 3.55%.

לעומת זאת, קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אלומות, המנוהלות על ידי ברק גרשוני, שהתברגו השנה במקום השלישי בטבלת המגייסות, עם 1.72 מיליארד שקל, הציגו ביצועים פנומנליים, וכבשו את המקומות הראשונים ל-18 חודשים ב-5 מהקטגוריות המובילות בשוק הקרנות בישראל: אג"ח מדינה ללא חשיפה, אג"ח מדינה עם חשיפה, אג"ח שקלי ללא חשיפה, אג"ח כללי ללא חשיפה ואג"ח כללי עם חשיפה עד 10%, ונוסף על כך קרן גדולה של אלומות תפסה את המקום השני בקטגוריית אג"ח כללי עם חשיפה מעל 10%.

בקטגוריה הגדולה אג"ח מדינה ללא חשיפה, שבה לוקחות חלק 49 קרנות שמנהלות יחד כ-14.3 מיליארד שקל, הצליחה הקרן "אלומות חיסכון מדינה ללא מניות" שמנהלת כ-1.75 מיליארד שקל, לרשום את התשואה הגבוהה ביותר ב-18 החודשים האחרונים, 3.7%, ולהיות הקרן היחידה שהכתה בקטגוריה זו את מדד הבנצ'מארק של הקטגוריה - האג"ח הממשלתיות, שמי שהשקיע ישירות בהן הרוויח בשנה וחצי האחרונות 3.63%.

עוד נתון מעניין קשור בקרנות המחקות, שבלטו בשנה האחרונה לחיוב כשגייסו מהציבור 4.9 מיליארד שקל, לעומת פדיונות הענק שנרשמו בקרנות הכספיות (פדיונות של 26.7 מיליארד שקל) ובקרנות המסורתיות (פדיונות של 10.5 מיליארד שקל). במבט על ביצועי הקרנות המחקות בולטות לחיוב התשואות בקרנות של קסם KTF, אשר 6 מהן כבשו את צמרת טבלת התשואות ל-18 חודשים.

ולסיום, הנה הנתונים שאולי הכי מעניינים אתכם - מיהן הקרנות הישראליות שרשמו את התשואה הגבוהה ביותר והנמוכה ביותר בשנה וחצי שהסתיימו בסוף 2015? אפשר היה לחשוב שבראש הטבלה נמצא קרנות ממונפות או גמישות, אבל את התשואה הגבוהה ביותר בענף הקרנות הישראלי הצליחה להשיג קרן "אי.בי.אי ביוטכנולוגיה", עם תשואה של כ-45%. קרן זו, שבה מתנהלים כ-240 מיליון שקל, יותר מהכפילה (עלייה של 107%) את ערך הכסף של מי שהשקיע בה לפני שלוש שנים, למרות שבחצי השנה האחרונה נפגעו ביצועיה והמשקיעים בה מאז יולי 2015 הפסידו כ-5.8% מהשקעתם. לאותה הקטגוריה שממנה מגיעה המנצחת, "מניות לפי ענפים", משתייכת גם הקרן הגרועה ביותר בשנה וחצי האחרונות בישראל - "הראל נבחרת ביומד", שהפסידה למשקיעים בה כ-40% - וכל מה שנותר בה כיום זה 11 מיליון שקל.