עוד עתירה נגד מתווה הגז - הפעם של האגודה לצדק חלוקתי

הקליניקה למשאבי ים וסביבה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, בשם האגודה לצדק חלוקתי: "לוחות הזמנים לפיתוח 'לוויתן', שגובשו בהחלטת הממשלה, סותרים הוראות מפורשות הקבועות בחוק הנפט"

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

עתירה נוספת נגד מתווה הגז: הקליניקה למשאבי סביבה ימית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה עתרה לבג"ץ כנגד החלטת הממשלה המאמצת את "מתווה הגז" אשר סוכם בין נציגי הממשלה לבין חברות גז.

העתירה הוגשה בשמה של האגודה הישראלית לצדק חלוקתי, והכינו אותה תלמידי הקליניקה והמרצים עו"ד נדיה צימרמן וד"ר יאיר שגיא. העתירה משקפת את המחקר שערכו המרצים והסטודנטים במסגרת הקליניקה.

העתירה מתמקדת בשתי סוגיות ספציפיות - לוחות הזמנים לפיתוח שדה "לוויתן" והסדרי היצוא משדות "תמר" ו"לוויתן".

העותרים מראים כי לוחות הזמנים לפיתוח שדה "לוויתן", אשר גובשו בהחלטת הממשלה, סותרים הוראות מפורשות הקבועות בחוק הנפט, ויש בהם כדי לדחות את פיתוח שדה "לוויתן".

כך, טוענים העותרים, בעוד שלכל אורך הדרך דיברו נציגי הממשלה על כוונתם להביא לפיתוח מהיר של "לוויתן", בפועל החלטת הממשלה דוחה את פיתוח השדה. בעוד שלפי תנאי הזיכיון של "לוויתן" היה אמור פיתוחו להתבצע עד לשנת 2018, המתווה דוחה את הפיתוח לכל הפחות עד לתחילת שנת 2020.

העתירה מראה כי בפועל החלטת הממשלה ביטלה את המנגנונים, אשר נקבעו בוועדת צמח, להבטחת העצמאות האנרגטית של ישראל. לטענת העותרים, הסדרי היצוא הכלולים בהחלטת הממשלה ביחס לשדות "תמר" ו"לוויתן" מעקרים מתוכן את החלטת הממשלה שהתקבלה בעקבות ועדת צמח. כיוון שהמתווה מתיר יצוא גז מ"תמר" בטרם פיתוחו של "לוויתן", המתווה פותח פתח ליצוא מסיבי - ובוודאי שבלתי הפיך - של גז מישראל, כך שבסופו של יום עלולה המדינה לעמוד בפני שוקת שבורה.