ינואר השחור: פדיונות של יותר מ-6 מיליארד ש' בקרנות הנאמנות

שוק הקרנות התכווץ בסוף החודש שעבר ב-3.5%, ושלושה רבעים מהפדיונות היו בקרנות המסורתיות, בהובלת קרנות האג"ח כללי הראל ואלטשולר שחם הובילו את מגמת הפדיונות, פסגות במקום השלישי ■ נגד המגמה: גיוסים בקרנות האג"ח השקליות וחו"ל כללי - ואצל מור ורוטשילד

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בסיכום שנת 2015 רשמה תעשיית קרנות הנאמנות פדיונות מצרפיים של כ-30 מיליארד שקל - למעלה משני שלישים מתוכם בקרנות הכספיות וכשליש בקרנות המסורתיות. פתיחת שנת 2016 ממשיכה את המומנטום השלילי הזה. בחודש ינואר רשמו קרנות הנאמנות פדיונות מצרפיים של כ-6.1 מיליארד שקל, שלושה רבעים מהם בקרנות המסורתיות, ובמיוחד בקרנות אג"ח כללי. כך, בסופו של החודש הראשון של השנה החדשה קטן שוק קרנות הנאמנות בכ-3.5%. זהו החודש התשיעי ברציפות של פדיונות בקרנות המסורתיות.

מהי הסיבה לפתיחת השנה הקשה, שהושפעה מהמסכים האדומים שצבעו את שוקי העולם בחודש שעבר? גורם בשוק הסביר, כי "הפדיונות הכבדים הושפעו מירידות השערים בעולם, שנבעו, בין היתר, מירידה חדה במחירי הנפט, מהמשך סימני השאלה סביב מצבה של סין ומעלייה במתיחות הגיאופוליטית בעולם. יחד עם זאת", הוא מסייג, "לקראת סוף החודש קיבלו המשקיעים זריקת עידוד מנשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, שרמז כי הוא צפוי לתמוך בשווקים באירופה, וכן מיפן שהכריזה על ריבית שלילית".

לדבריו, "פתיחת השנה העיבה כמעט על כל הקטגוריות בענף, מלבד שתיים אשר הצליחו לגייס כספים במהלך החודש שעבר. כך, קרנות הנאמנות המתמחות בהשקעה באג"ח שקליות נהנו מכניסת כספים בהיקף של 132 מיליון שקל, וקטגוריית קרנות חו"ל כללי גייסו סכום קטן של 8.2 מיליון שקלים".

ומי בלטו בפודות? "במיוחד אג"ח בארץ כללי, שפדו כ-2.5 מיליארד שקל, ואג"ח בארץ מדינה, שסבלו מיציאת כספים בהיקף של 1.9 מיליארד שקל", הוא אומר.

גורם אחר אמר, כי "רוב הסטטיסטיקות מצביעות כי חודש ינואר הוא חודש חיובי בתשואות שוקי המניות והאג"ח, ומאופיין בגיוסים לקרנות הנאמנות, ולכן ישנה תופעה מוכרת הקרויה אפקט ינואר. השנה", הוא אומר, "ינואר הניב תשואות שליליות למשקיעים, שהובילו לפדיונות גבוהים במיוחד בתעשיית הקרנות - ולמעשה היה 'דפקט ינואר'".

הראל: פדיונות של 1.2 מיליארד שקל

ומה עשו הגופים הפעילים בשוק קרנות הנאמנות? בינואר 2016 היו רק שני גופים שלא פדו. מור ורוטשילד, שרשמו בחודש הראשון של השנה המשך למגמה החיובית שאפיינה אותם בשנה שעברה, והציגו גיוסים בהיקפים של 263 מיליון שקל ו-158 מיליון שקל, בהתאמה.

מנגד, הראל פיא של הראל פיננסים ממשיכים לבלוט בתחתית הטבלה עם פדיונות של כ-1.2 מיליארד שקל בינואר, וזאת נוסף על פדיונות של כ-9 מיליארד שקל שרשמו ב-2015 כולה.

הגוף הפודה השני בגודלו בינואר הוא אלטשולר שחם, שפדה בכל 2015 כ-3 מיליארד שקל, ורשם בחודש ינואר השנה פדיונות של כ-852 מיליון שקל. מאחוריו נמצא פסגות, עם פדיונות של כ-798 מיליון שקל.

לאחר מכן, בסדר יורד, מגדל שוקי הון עם פדיונות של כ-731 מיליון שקל, וילין לפידות הבא בתור - בטריטוריה שלא ממש מוכרת לו - עם פדיונות של כ-718 מיליון שקל.

ומה קרה עם התשואות באפיקים השונים של קרנות הנאמנות? ככלל, לדברי גורמים בשוק, תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה בחודש ינואר תשואה ממוצעת שלילית של 0.9% לערך, "וזאת תוך שונות גבוהה בין תשואות האפיקים השונים".

לדבריהם, אפיק מניות בחו"ל רשם החודש תשואה שלילית גבוהה ביותר של 8.3%, וזאת עקב "ירידות במניות שוקי אירופה וארה"ב בגובה של כ-5%-6% וירידות דו-ספרתיות גבוהות בשווקים המתעוררים, בדגש על שוקי אסיה". לצד זאת, גם אפיק מניות בארץ הניב תשואה שלילית גבוהה, של כ-4.4%. מנגד, "אפיק אג"ח בחו"ל רשם החודש את התשואה הגבוהה ביותר: עלייה של 0.7%", הם אומרים, ומציינים ש"הקרנות השקליות רשמו גם הן תשואה חיובית בגובה של 0.15%".

תעודות סל: גיוסים וירידה בנכסים

הירידות החדות בבורסות העולם במהלך ינואר השפיעו באופן דומה גם על שוק תעודות הסל, שהיקף נכסיו עמד בסוף החודש על כ-100.3 מיליארד שקל, ירידה של כ-3.1% ביחס לסך הנכסים שנוהלו בתעודות הסל בתחילת השנה, וירידה של כ-17.5% ביחס לרמת השיא של הענף, שנרשמה בפברואר 2015.

עם זאת, שלא בדומה לשוק קרנות הנאמנות, שחווה גם פדיונות אדירים של כ-6 מיליארד שקל וגם תשואות שליליות, בשוק תעודות הסל דווקא נרשמו בינואר גיוסים כוללים בהיקף של כ-580 מיליון שקל. הרוב המכריע של הגיוסים נעשה על-ידי קסם, שבשליטת אקסלנס.

לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "עיקר הגיוסים הנו באפיק תעודות הפיקדון, שבחודש החולף גויסו בו כ-876 מיליון שקל נטו (לאחר שנפדו ממנו כ-17.3 מיליארד שקל ב-2015, ר'ש'). ניתן גם לראות גיוסים בתעודות על מדדי מניות בחו"ל (כ-135 מיליון שקל), ובתעודות על מדדי מניות בארץ (כ-62 מיליון שקל), ועיקר המגייסים הם גופים מוסדיים שניצלו את השערים הנמוכים של ניירות הערך", אמר סולומון.

הגיוסים לא אפיינו את כלל השוק. בשוק תעודות הסל ישנן ארבע חברות מנהלות: תכלית של מיטב דש, קסם של אקסלנס, פסגות סל והראל סל. בחודש ינואר גייסה קסם סך של יותר ממיליארד שקל לתעודות הסל שלה, בעוד שתכלית גייסה כ-40 מיליון שקל. מנגד, הראל סל ופסגות סל פדו בחודש הראשון של השנה כ-90 מיליון שקל וכ-377 מיליון שקל, בהתאמה.

חודש קשה גם בשוק הגמל

ולסיום, חודש ינואר היה קשה גם עבור אפיקי החיסכון לטווח ארוך ועמיתי שוק הגמל. לפי הערכת אבי ברקוביץ, מנהל מערך אשראי מיטב דש גמל ופנסיה, שוק הגמל צפוי להציג תשואה נומינלית ברוטו חודשית שלילית של 1.4% בממוצע, עבור חודש ינואר. זאת, "כתוצאה מירידות השערים שנרשמו בשוקי המניות בארץ ובחו"ל ובשוק האג"ח הקונצרניות בארץ".

עוד הוא אומד, כי "התשואה הנומינלית ברוטו של קופות הגמל הגדולות בינואר 2016, צפויה לנוע בין תשואה שלילית של 1.2% לבין תשואה שלילית של 1.6%".

בתעשייה כולה, תשואות ינואר צפויות לנוע בטווח רחב יותר שבין תשואה שלילית של 0.9% לבין תשואה שלילית של 1.9%.

פתיחת שנה קשה לקרנות הנאמנות
 פתיחת שנה קשה לקרנות הנאמנות