נחשף ב"גלובס": התמחות עורכי הדין תוארך משנה לשנה וחצי

הארכת ההתמחות לעו"ד לשנה וחצי ולא לשנתיים - פשרה בין שקד ואפי נוה לבין פורום הדיקאנים למשפטים והסטודנטים, שהתנגדו להארכת ההתמחות ■ מתמחה שלומד לתואר שני או תואר נוסף - ימשיך בהתמחות של שנה אחת בלבד

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, שרת המשפטים, איילת שקד, ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, וראשי פורום דיקאני האוניברסיטאות והמכללות למשפטים יקיימו מחר (ד') מסיבת עיתונאים חגיגית, שבה הם צפויים להודיע על מספר החלטות שהתקבלו על-מנת לייעל ולהשביח את מקצוע עריכת הדין ולפתור את בעיית ההצפה של המקצוע. זאת, לקראת התקדמות תהליכי חקיקה בנושא. בין היתר תציג שקד שינויים והסכמות בנושא הארכת ההתמחות וחוק לשכת עורכי הדין.

על ההסכם חתומים גם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי; יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה; יו"ר פורום דיקני משפטים, פרופ' גד ברזילי; נציגי הדיקנים של האוניברסיטאות והמכללות בראשות פרופ' דודי שוורץ; ונציגי הסטודנטים בראשות יו"ר התאחדות הסטודנטים, גלעד ארדיטי.

עיקרי ההסכם הם:

■ ככלל, תוארך ההתמחות לתקופה של שנה וחצי.

עם זאת, תקופת ההתמחות לפרק זמן של שנה תתאפשר לסטודנט אשר יעמוד בשתי הדרישות הבאות:

א. הסטודנט/ית למד/ה תואר ראשון נוסף או שני נוסף בכל תחום שהוא.

ב. הסטודנט/ית השתתפ/ה במהלך תקופת הלימודים בפרקטיקום בן 80 שעות.

- הפרקטיקום ייערך מטעם המוסד הלימודי ובתיאום עם לשכת עורכי הדין.

- הפרקטיקום ייערך על חשבון המוסד הלימודי.

- הפרקטיקום ייערך בשטח המוסד הלימודי בו הסטודנט/ית לומד/ת.

- הפרקטיקום ייערך במהלך לימודי התואר.

■ נוסף לאלה, ומתוך רצון להיטיב ולהגביר את הפיקוח על עבודת המתמחים, שרת המשפטים תמנה נציב פיקוח על ההתמחות.

- הנציב יעמוד בראש יחידת הביקורת והאכיפה להתמחות הקיימת בלשכת עורכי הדין.

- תפקיד הנציב לוודא כי תקופת ההתמחות נעשית כראוי, וכי זכויות המתמחה נשמרות בצורה מדויקת (לרבות שכר העבודה, תוספת שעות נוספת, שעות העבודה ויתר הזכויות הרלוונטיות).

- הנציב יגיש לשר/ת המשפטים ולוועדת חוקה דוח על פעילותו, סקירה על עבודתו ואת המלצותיו.

- הנציב יטפל בתלונות שהגיעו אליו ויוכל להמליץ ללשכת עורכי הדין לפתוח בהליך משמעתי כלפי מאמן שסרח וחרג מהכללים והזכויות של מתמחה.

■ לשכת עורכי הדין תוכל להטיל סנקציות כנגד מאמן, לרבות שלילת רישיון לאמן לתקופה ארוכה. נוסף לאלה חתמו כל הצדדים על הצהרת כוונות משותפת לעידוד שריון מקומות התמחות לבני אוכלוסיות מוחלשות. תוקם וועדה משותפת של כלל הצדדים החתומים על הסכם זה על-מנת לפקח על יישום ההסכם.

בנוסף החליטה שקד כי יתבצע שינוי מהותי בבחינת ההסמכה, כך שהמבחן יעסוק בדין המהותי ולא רק בדין הפרוצדורלי, כך שישקף בצורה מיטבית את הידע הנדרש לשם הכשרה כעורך דין.

חשוב לציין כי ההסכם יחול על סטודנטים אשר יחלו את לימודיהם החל מאוקטובר 2016, ובהתאמה להתקדמות תהליך החקיקה.

שקד: "בשורה של ממש"

שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "המטרה העומדת לנגד עיניי היא השבחת מקצוע עריכת הדין. אסור ששיטת הלימוד של המקצוע תהיה באופן בו עורכי דין נזרקים למים הקרים ושם נאלצים ללמוד לשחות. הכנה שיטתית, מקצועית ועניינית דרושה מראש על-מנת לצמצם את הפגיעה בהם ובציבור לקוחותיהם.

"עורכי הדין עוסקים יום-יום, שעה-שעה, בעניינים הנוגעים לחייהם ולעתידם של אזרחי ישראל. עליהם לקבל התמקצעות רחבה ככל הניתן, ועלינו לספק בידם כלים נרחבים ככל האפשר על-מנת שיוכלו לבצע תפקידם נאמנה. ההסכם יוצא הדופן הזה נחתם בהסכמה רחבה עם כלל הגופים שמטרתם אחת: לדאוג לעורכי דין מקצועיים יותר, אשר יידעו לתת לאזרחים את השירות הטוב ביותר.

"שינוי מבנה הבחינה בשילוב עם הארכת ההתמחות, שילובה עם פיקוח הדוק על ההתמחות ומתן כלים בידי יחידת הפיקוח בלשכת עורכי הדין היא בשורה של ממש, שתיטיב עם המקצוע עם העוסקים בו ועם תדמיתו".

יו"ר וועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, מסר: "אני מברך על הרפורמה של ההתמחות. השקעתי רבות כדי להגיע להסדר שיהיה מקובל על כל עולם המשפט במטרה להשביח את המקצוע והעוסקים בו. אני מברך על כך שביקשתי שההתמחות לא תהיה שנתיים ועל כך שמבחני לשכת עורכי הדין יהיו לא רק על החלק הפרוצדוראלי אלא גם על החלק המהותי. הגיע הזמן שלמתמחים יהיו תפקידים ותנאים הולמים אשר יכבדו את המקצוע".

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, מסר: "לשכת עורכי הדין מברכת על התוצאה שהושגה ואשר יש בה בראש ובראשונה כדי להוביל מהלך משמעותי להשבחתו של מקצוע עריכת הדין, וזאת הן במישור ההתמחות, אשר תוארך בפרק זמן אפקטיבי מחד, ומאידך, יבוצע לגביה פיקוח הדוק על-מנת לוודא כי המתמחים אכן מבצעים התמחות אמיתית ומקצועית כמתחייב.

"גם ההסכמה בדבר הטמעת פרקטיקום בין 80 שעות בתיאום ופיקוח של לשכת עורכי הדין, על כל סטודנט הלומד תואר נוסף, הינה בעלת חשיבות רבה ותוביל לכך שאותם סטודנטים ייחשפו כבר במהלך הלימודים לעבודה מעשית ויהיו בשלים לבצע התמחות מקצועית ואפקטיבית מלכתחילה, בשונה מהמצב כיום.

"אני מבקש להודות בראש ובראשונה, לשרת המשפטים איילת שקד, ויו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי, אשר גילו קשב רב ורצון אמיתי לטפל בנושא על-מנת להוביל מהלך היסטורי של השבחת מקצוע עריכת הדין בכל הקשור למהלך הלימודים וההתמחות במקצוע עריכת הדין. תודה מסורה גם לפורום הדיקאנים של האוניברסיטאות והמכללות למשפטים והתאחדות הסטודנטים אשר הבינו את הנחיצות והחשיבות בהשבחת מקצוע עריכת הדין לאור התמורות שחלו בו בשנים האחרונות.אני סמוך ובטוח, כי ההסכמה הכוללת שהושגה תשפר ותשביח את איכותם המקצועית של עורכי הדין החדשים וכפועל יוצא, כבודו ומעמדו של מקצוע עריכת הדין, יקבלו חיזוק של ממש".

פרופסור עמיחי כהן, נציג דיקני משפט במוסדות ההשכלה הגבוהה, מסר: "הפקולטות למשפטים מחנכות את משפטניה של מדינת ישראל. הן עושות זאת בהצלחה מזה עשרות שנים, ומקצוע המשפטים הוא מקור לגאווה למדינת ישראל. ככל שוק התעסוקה, גם שוק עריכת הדין עובר שינויים דרמטיים הנובעים מתהליכי העומק העוברים על השוק הגלובלי ועל החברה בישראל. הפקולטות למשפטים מהוות נדבך מרכזי בקידום ופיתוח המשפט, ובהכשרת דור העתיד של המשפטנים להתמודדות עם שינויים אלו. ההסכם בין לשכת עורכי הדין, הסטודנטים ודקאני הפקולטות למשפטים שהושג בחסותה ובעידודה של שרת המשפטים יביא לכך שעורכי הדין בעתיד יוכלו להתמודד אף בהצלחה גדולה יותר עם אתגרי העולם המודרני. הגברת הפיקוח על ההתמחות, הרחבת ההכשרה המעשית, ועידוד הלימוד של מקצועות נוספים, הם הישגים משמעותיים למקצוע עריכת הדין ולחברה בישראל בכלל. כך נזכה לעורכי דין המתאימים יותר  להתמודדות עם התגרים העומדים בפני המקצוע. אנו מקווים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם שרת המשפטים, לשכת עורכי הדין והסטודנטים לקידום מטרות אלו ביוזמות משותפות נוספות". 

פרופסור דודי שוורץ, נשיא ועד המכללות הלא מתוקצבות ורקטור הקריה האקדמית אונו, מסר: "מדובר בהישג הסטורי בהכשרתם האקדמית והמקצועית של עורכי הדין. ראוי לו לעורך הדין שישלב בהשכלתו ידע אקדמי רנסאנסי חובק עולמות דעת מגוונים ביחד עם הכשרה  מקצועית יסודית. המציאות שתיווצר בעקבות ההסכם מתמרצת ומאזנת  את השילוב המיוחל של הספרא והסייפא. 

"יבואו על הברכה שרת המשפטים וראש לשכת עורכי הדין שהניעו את המהלך בהצלחה רבה והאקדמיה והסטודנטים שתרמו והבטיחו  כינון הסכם מאוזן שישביח  את הכשרתם ותנאי העסקתם של המתמחים ועורכי הדין לעתיד בכל מקצוע בו יבחרו לעסוק". 

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, מסר: "בתקופה האחרונה היו הצעות שונות לחיזוק המקצוע, ואנחנו חושבים שההצעה הנוכחית היא נקודת איזון טובה לכולם. בעינינו פחות משנה אורך ההתמחות, מה שחשוב הוא מה שקורה במסגרת ההתמחות ועל זה התעקשנו. בתקופה האחרונה היו הצעות שונות לחיזוק המקצוע, ואנחנו חושבים שההצעה הנוכחית היא נקודת איזון טובה לכולם. בעניינו פחות משנה אורך ההתמחות, מה שחשוב הוא מה שקורה במסגרת ההתמחות, ועל זה התעקשנו.

"מבחינתנו המתווה החדש מכניס פיקוח רציני ואמיתי על נושא ההתמחות, יוודא שהמתמחים יעסקו אך ורק בעריכת דין, ולכן הוא קריטי לחיזוק  מקצוע עורכי הדין בישראל. אנו מבקשים להודות לשרת המשפטים, חה"כ איילת שקד, וליו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט חה"כ ניסן סלומינסקי על ההקשבה והמוכנות לנקודת איזון ראויה".