הרובל חלש? המיתון עמוק? מותגי יוקרה ברוסיה עם רווחי שיא

מנכ"ל קבוצת קמעונאות מקוונת שמשווקת מוצרי אופנה יוקרתית: "הרוסים למדו שכאשר יש להם כסף, הדבר הכי בטוח לעשות איתו הוא להוציאו"

עו"ד ירוסלאב גאפורוב / צילום: בלומברג
עו"ד ירוסלאב גאפורוב / צילום: בלומברג

עם המיתון שנכנס לשנתו השנייה, רוב הרוסים מקצצים בהוצאות. לא כך ירוסלאב גאפורוב, מוסקבאי בן 25. הוא אומר שזהו העיתוי האידיאלי להצטייד בעוד כמה צעצועים חביבים עליו - מכוניות יוקרה ושעונים יקרים. גאפורוב הוציא מיליון דולר בקירוב ברובלים על מכוניות חדשות בשנה האחרונה, כלומר 250 אלף דולר על רולס רויס ועוד שתי מכוניות בנטלי, שאחת מהן עדיין לא סופקה לו, נוסף על דגמי מרצדס וב.מ.וו. חדשים. עוד 70 אלף אירו הלכו על שעונים, הוא אומר.

"המשבר לא השפיע על הצריכה היומית או הרגלי הנופש שלי", אומר גאפורוב. הוא ושותפיו במשרד עורכי דין לדיני חברות דוקא משגשגים כאשר החברות ברוסיה מלקקות פצעים מן המשבר הכלכלי. צרכנים כמו גאפורוב עזרו לכמה מותגי יוקרה לסיים את שנת 2015 עם התוצאות הטובות ביותר שלהם אי-פעם ברוסיה, למרות שהמכירות הכוללות לצרכן צנחו ב-10%. כמחצית הרוסים יכולים בקושי להרשות לעצמם קניות מעבר למזון ולמצרכים חיוניים, לפי סקרים ארציים.

כמה מתגי יוקרה עולמיים מהמרים שהמגמה הזו תימשך, ופותחים סוכנויות חדשות ברחבי מוסקבה. GUM, חנות הכלבו המיתולוגית מעברו השני של הקרמלין בכיכר האדומה, נהנתה בסוף השנה שעברה מפתיחת בוטיקים של בולגרי וג'ימי צ'ו בשטח החנות שלה, ובוטיק הרמס הכפיל את שטח המכירות שלו, לפי דוברת של GUM. "המכירות עולות לא רק ברובלים, אלא גם במטבע קשה", אמר אלכסנדר פבלוב, סגן נשיא מרקיורי, קמעונאית היוקרה הגדולה ביותר ברוסיה שהיא הבעלים של TsUM, חנות הכלבו היוקרתית ביותר במוסקבה. יש עשירים שצמצמו נסיעות לאירופה, ועושים יותר קניות בבית, לפי חברת הייעוץ Fashion Consulting במוסקבה. פראדה האיטלקית מסרה שמכירותיה ברוסיה בשנה שעברה "רשמו גידול ניכר". רוסיה הייתה השוק האירופי החזק ביותר של רולס רויס, לפי חברה זו.

בד בבד מעמיק הקיטוב בין העשירים מאוד למעמד העניים המתרחב - נתונים ממשלתיים מראים על ירידה של כ-4 מיליון רוסים מתחת לקו העוני בינואר-ספטמבר 2015. לאלו שהתמזל מזלם ויש להם כמה רובלים מיותרים, אין הרבה אפשרויות קורצות של מה לעשות בהם. "ב-20 השנה האחרונות תחת כלכלת השוק, המדינה עברה שלושה משברים פיננסיים", אמר ולדימיר חוליאזניקוב, מנכ"ל קבוצת KupiVIP, קמעונאית מקוונת שמשווקת מוצרי אופנה יוקרתית. "זה לימד את הרוסים שכאשר יש להם כסף, הדבר הכי בטוח לעשות איתו הוא להוציאו".

לדברי חוליאזניקוב, ההזמנות מהחברה שלו עלו ב-55% בשנה שעברה. רוסים רגילים הצטרפו לחגיגת הקניות כאשר הרובל החל לקרוס בסוף 2014, אבל הם הוציאו כנראה את רוב חסכונותיהם לפני שירידת הרובל התחדשה בחודשים האחרונים. "זה מה שהרוסים נוהגים לעשות", אומרת סוזנה פוז', אנליסטית בברנברג בנק בלונדון. "היסטורית, המטבע שלהם תנודתי מאוד, וכך גם הנכסים שלהם - יום אחד יש לך כסף ולמחרת אתה מפסיד אותו. לכן הם מנסים להגן עליו, ולהשקיע בשעונים או פריטים אחרים ששומרים על ערך".

המיתון שמחק מחצית מערך הרובל משנתיים האחרונות דילל מאד גם את שורות הצרכנים האמידים, לפי חברת המחקר Fashion Consulting. ואולם מבחינת עשירי-העל, העדיפות הראשונה נשארה להיראות טוב. "קשה לרוכשי היוקרה לוותר על סגנון החיים שלהם", אמרה מריה וקטובה, שותפה בחברת ייעוץ לקמעונאים, ווטקום גרופ. "אפילו בזמנים קשים, יש אנשים שמוכנים להוציא חצי מיליון רובל במסע קניות אחד לחנות".

מותגים חלשים הם אלו שנפגעו הכי קשה, אמר דניס בוגטירב, מנכ"ל BNS גרופ, שמפעילה 180 חנויות אופנה ברחבי רוסיה, ופתחה ארבע חנויות יוקרה חדשות של מייקל קורס במוסקבה בשנה שעברה. בשוק הרכב, אבילון - הסוכנת המקומית של בנטלי, הודיעה שהיא צופה שרוסיה תהיה אחד השווקים העיקריים של רכב השטח החדש של בנטלי, שיושק באביב.

קריסת הרובל יצרה הזדמנויות לצרכנים האמידים, כי המחירים לא תמיד עולים יחד עם ירידת המטבע. רשתות אופנה אומרות שהן שומרות על מחירים רובליים נמוכים - כדי לא להרתיע צרכנים. "כשאנשים יכולים לקנות דולר ב-80 רובל או לקנות מוצר יוקרה בשער חליפין נמוך יותר, הם מעדיפים במקרים רבים את האפשרות השנייה", אומר חוליאזניקוב מ-KupiVIP.

כמה מותגים מדווחים גם שתיירים סינים, שמספרם עלה במוסקבה בשנתיים האחרונות, מסייעים להעלות את המכירות של פריטי היוקרה ברוסיה, מפני שהמחירים ברוסיה עדיין נמוכים יחסית לסין. עו"ד גאפורוב אמר שצי המכוניות החדש שלו זול בהרבה ממה שהיה עליו לשלם באירופה. למרות שהוא עדיין ממתין לקבלת רכב השטח החדש של בנטלי שהזמין, הוא מודה שתאוות הקניות של העשירים אולי מסתיימת. "יכול להיות שאלו הם פרפורי המוות של הצרכנים הללו, ניסיון להוכיח לעצמם ואולי לשותפיהם שהם עדיין מצליחים בגדול", אמר.