צפו: נשק אטומי להסברה הישראלית שישראל חייבת לאמץ

"טיים מגזין" בחר בו לאיש המאה - משפיע יותר מצ'רצ'יל והיטלר, חשוב יותר מקנדי, גנדי, הביטלס או האפיפיור, וגם יהודי ציוני גאה ■ דרור הלוי על אחד האנשים החשובים בהיסטוריה שמדינת ישראל "שכחה מקיומו"

דרור הלוי / צילום: תומר שלום
דרור הלוי / צילום: תומר שלום

בזמן מלחמת העולם השנייה מתחוללת מאחורי הקלעים דרמה אדירה. איש קטן צנוע ושוחר שלום חושש שהנאצים יפתחו פצצת אטום. אם זה יקרה, הם ישלטו בעולם. הגנרלים והמדינאים לא יודעים על כך דבר אבל הוא יודע. האיש הזה פיצח את סודות הבריאה. הוא כתב את המשוואה שכונתה לימים "המשוואה של אלוהים". הוא חותם על מכתב לנשיא ארה"ב ופרויקט מנהטן יוצא לדרך.

כשהפצצות נוחתות על הירושימה ונאגאסקיה - עולם משתנה לתמיד.

לאיש הזה קראו אלברט איינשטיין, והוא נחשב, לדעת רבים, לאדם החשוב ביותר שדרך אי-פעם על פני האדמה. "טיים מגזין" בחר בו לאיש המאה - משפיע יותר מצ'רצ'יל והיטלר, חשוב יותר מקנדי וגנדי והביטלס, יותר מהאפיפיור, יותר מכל גנרל וכוכב ומלך.

האיש הטוב הזה, צמחוני מבחירה ערכית, ניגן על כינור ופסנתר ודיבר על שוויון, חמלה, אלוהים ואהבה. הוא נוכח בחיינו בכל מקום. הוא אבי הגרעין, כל אפליקציה מבוססת מיקום בנייד מסתמכת עליו, כל שימוש בלייזר בא לעולם בהמשך לתגליותיו.

הענק ההיסטורי הזה, החכם באדם, היה יהודי ציוני גאה שהגדיר את זיקתו לעם היהודי כקשר האנושי החשוב בחייו. הוא ביקר בישראל וסייע לבן-גוריון וויצמן בהסברה וגיוס תרומות. הוא ראה עצמו חלק מאיתנו, ואנחנו? שכחנו והרחקנו.

הוא לא קיים בשיעורי ההיסטוריה ושעות המחנך ולא בפעולות בצופים. איש לא מצטט מדבריו ושואל עליו בחידונים. באלפי שעות לימוד בכל התחומים קשה למצוא שעה אחת שמוקדשת לו.

אולי יש לנו מספיק גאונים?

איינשטיין חייב - אבל חייב - להיות דמות זוהרת באתוס הישראלי. שמו הוא שם נרדף לגאונות ומהמוכרים ביותר בעולם, פניו הן אייקון תרבותי שכל ילד מכיר ודמותו היוותה השראה לספרים וסרטים. דומה שאין מדינה בעולם שלא הנפיקה בולים עם דמותו או הציבה פסלים לזכרו. הוא נשק אטומי של הסברה. ומה עושים עם זה השגרירים? כמה פעמים דיברו עליו הנשיא או ראש הממשלה?

הסיפור אינו עליו אלא עלינו, על סדרי העדיפויות הדמויות והערכים שנבחר לאמץ. צריך לאמץ את איינשטיין כי הוא אחד מאיתנו, כי אין עוד אחד כמוהו, כי הוא מגלם הרבה ממה שנכון וטוב לשאוף אליו.