קריית התקשוב בבאר-שבע: 5 מתמודדים במכרז של מיליארדים

ההליך המכרזי להקמת הקריה יחל מחר ועתיד להימשך כשנתיים ■ עם השלמת הפרויקט ישרתו בקמפוס החדש כ-5,000 חיילים בשירות סדיר ואנשי קבע

הדמיה של קריית התקשוב בבאר שבע
הדמיה של קריית התקשוב בבאר שבע

חמש קבוצות מהמגזר הפרטי צפויות להסתער על מכרז בהיקף של מיליארדי שקלים להקמה ולתפעול ארוך שנים של קריית התקשוב החדשה של צה"ל בבאר-שבע. הקבוצות הן: מנרב אחזקות שמתמודדת על הזיכיון ביחד עם אלקטרה פאוור; אשטרום; עזריאלי; שיכון ובינוי ושפיר הנדסה.

משרד הביטחון, שמוביל את המהלך להעברת מחנות צה"ל לדרום הארץ, יפתח מחר (ה') בהליך המכרזי שעתיד להימשך כשנתיים ובסופו תיבחר הקבוצה שתוביל את המיזם החדש. במסגרת הפרויקט, שהיקפו הכולל מוערך בכ-7 מיליארד שקל, יועתקו אל הקריה החדשה כלל יחידות התקשוב של צה"ל ומפקדת פיקוד דרום. הקריה עצמה תוקם בסמוך לפארק ההיי-טק של גב ים ולאוניברסיטת בן-גוריון.

קריית התקשוב הטכנולוגית תשתרע על שטח של כ-180 דונם, מהם 130 דונם בנויים. בחלק מן השטח ייבנו מבנים בגובה של עד 8 קומות. תחילת הבנייה של הקריה מתוכננת לשנת 2018 והיא עתידה להתאכלס בשנת 2023. עם השלמת הפרויקט ישרתו בקמפוס החדש כ-5,000 חיילים בשירות סדיר ואנשי קבע. "הגענו לכל ההסדרים הכרוכים בקידום המהלך והסרנו את החסמים העיקריים שהיו קשורים לפרויקט בהיבטים של תקציבים, תחבורה ומגורים", אמר היום (ד') בשיחה עם כתבים ראש מינהלת מעבר צה"ל לנגב, תא"ל (במיל') נתי אפרתי.

בין היחידות שיעתיקו את פעילותן לקמפוס החדש: בתי הספר למקצועות המחשב, הסייבר והתקשורת של חיל התקשוב שפועלים כיום בבסיס השלישות הראשית שברמת גן ובצריפין; יחידות פיתוח ותקשוב של חיל האוויר ועוד. לדברי אפרתי, חמש הקבוצות שיתחרו על המכרז נבדקו בידי משרד הביטחון ונמצא שהן עומדות בתנאי הסף שנקבעו להן: "הפעילות עם חברות מהמגזר הפרטי מביאה אלינו את השחקנים הראשיים במשק ויש בכך כדי להבטיח שלא תהיה במסגרת ההליך נשירה של חברות. הקבוצה שתזכה במכרז תכלול את המימון, התכנון, ההקמה והתפעול של המתחם החדש על פני תקופה של 25 שנה".

 

לדברי ראש מינהלת המעבר של אגף התקשוב לדרום, אל"מ אשר דבש, "התוכנית להקמת קריית התקשוב בבאר-שבע מהווה את מהלך ה-IT הגדול ביותר שצה"ל מוביל מאז הקמתו. מעבר למשמעויות החברתיות של הקמת הקמפוס הזה בבאר-שבע, בינויו יעמיד את צה"ל בעוד שנים בודדות עם יכולות טכנולוגיות בעלות משמעויות מבצעיות מהטובות במזרח התיכון. מהלך זה מיישם למעשה את התוכנית הרב-שנתית של צה"ל, 'גדעון', שבין עקרונותיה התעצמות טכנולוגית וכניסה לעידן הסייבר".

במערכת הביטחון אמרו היום כי שורה של הסדרים שהושגו לאחרונה עם משרדי הממשלה מאפשרים את פתיחת ההליך המכרזי לקראת בחירת קבוצה זכיינית שתקים ותפעיל את הקמפוס. ההסדרים כוללים תקצוב של המיזם, הקמת תשתיות תחבורה מתאימות והבנות עם עיריית באר-שבע לגבי עלויות הארנונה שישולמו לה במשך השנים. "התגברנו על כלל החסמים שיצרו עיכובים בלוחות הזמנים בתוכנית זו, ולאחר מכן נפנה אל המהלך המתוכנן הבא במסגרת תוכנית המעבר של צה"ל לדרום - והוא הקמת קריית המודיעין החדשה של צה"ל בצומת שוקת", אמר אפרתי.

צה"ל ומשרד הביטחון עתידים להשלים בחודשים הקרובים את ההקמה של קריית ההדרכה שבצומת הנגב. האכלוס של קריית ההדרכה כבר החל, וכיום משרתים בה כ-6,000 חיילים מתוך כ-10,000 שעתידים לשרת במקום עם השלמת הקמתה. את הקריה מקימה ומפעילה קבוצת "מבט לנגב" שמובילה חברת מנרב, לאחר שעברה הליך מכרזי הדומה לזה שעתיד להיפתח מחר להקמת קריית התקשוב.

היציאה למכרז להקמת קריית התקשוב החדשה מהווה שלב שני בתוכנית המעבר של צה"ל לדרום הארץ, תוך פינוי של קרקעות יקרות שתופסים כיום בסיסי צה"ל באזורי ביקוש. השלב הבא, שהוגדר בידי בכירים במערכת הביטחון כ"מורכב ומאתגר הרבה יותר", הוא הקמת קריית המודיעין ליד צומת שוקת ובה עתידים לשרת כ-13-14 אלף חיילים ואנשי קבע. "עד סוף השנה נגיע לבשלות לקראת פרסום המכרז להקמת קריית המודיעין, כך שבתחילת השנה הבאה נצא למכרז להקמתה ונעבור אבן דרך משמעותית בדרך להשלמת המהלך של העברת בסיסי צה"ל לדרום", אמר היום אפרתי. עם השלמת המעבר של מחנות צה"ל לדרום ישרתו במתחמים הצבאיים החדשים כ-35 אלף חיילים ולובשי מדים.

הקבוצות המתמודדות במכרז
 הקבוצות המתמודדות במכרז