לאחר שלא מצאה נפט: שמן נשארת גם בלי שמן

וגם: זיו אבירם, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, מחלק עצות ליזמי היי-טק ונדל"ן - גייסו מעט מהרבה אנשים

זיו אבירם ממליץ: לא לחכות שהקופה תתרוקן

מייסד ומנכ"ל מובילאיי מחלק עצות ליזמי היי-טק ונדל"ן: גייסו מעט מהרבה אנשים

מניית חברת מובילאיי התאוששה מעט בימים האחרונים מהצניחה המתמשכת בערכה, ועתה החברה נסחרת לפי שווי של 5.55 מיליון דולר. בינתיים, המייסד והמנכ"ל, זיו אבירם, התפנה לחלק טיפים ליזמי היי-טק ונדל"ן.

היה זה בחמישי האחרון, בגלריית קסטיאל ביפו, שם נערך אירוע של פורום "Spectrum.IL - פורום המנכ"לים הצעירים של ישראל", שהקימו אסף אזולאי, מנכ"ל BBDO IM; ומוטי פרידמן, מנכ"ל 417.

אבירם הציע ליזמים לגייס כסף כשהם יכולים ו"לא לחכות שהקופה מתרוקנת". מתוך ניסיונו, הוא גם המליץ להם לעשות שימוש בכלי של גיוס המונים. לדבריו, "השתמשנו בו כשאף אחד עוד לא הכיר את המושג הזה בכלל, וגייסנו מעט כסף מהרבה גורמים".

בנוגע למצגות למשקיעים, הוא הציע לקצרן, ו"במקום מצגות גנריות כמו כולם - לעשות משהו אחר, שישאיר רושם ויראה שאתם נמצאים בליגה אחרת".

עוד הגיעו לאירוע: מנכ"ל נספרסו, משה מרי; מנהל BMW, ברק כהן; גיל שרצקי מאיתוראן; גיא גיאור, מנכ"ל Easy2Give; תומי שנפלד, מנכ"ל גרופון; אלעד קושניר, סמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי בפלייטיקה; ערן שכטמן, מנכ"ל הרכבת הקלה בירושלים; והיזם יריב מוזס.

זיו אבירם / צילום: אריאל ירוזולימסקי
 זיו אבירם / צילום: אריאל ירוזולימסקי

אין כניסה לסקנדינביה

שיתוף-פעולה ליקב טפרברג הוותיק עם Tesco

יקב טפרברג הירושלמי הוא מהוותיקים בארץ. הוא הוקם ב-1870 ועדיין נמצא בבעלות המשפחה המייסדת. עכשיו הוא חתם על הסכם עם ענקית המרכולים הבריטית Tesco, במסגרתו יוכנסו ל-25 סניפים שלה 13 מיינות היקב.

לאירוע החתימה הגיעו בכירים מ-Tesco. את האירוע ארגן בעלי היקב, מוטי טפרברג, והיו שם גם שיקי ראוכברגר, היינן הראשי; ומנהל היצוא, אמוץ טפרברג, בנו של מוטי. היקב גם יחל לשתף פעולה עם דראמסטיק, המפיץ הכשר הגדול בבריטניה.

המגעים של היקב בחו"ל מלמדים גם על ההתמודדות של עסקים ישראלים בעולם באווירה שמגבילה סחורה שמקורה מעבר לקו הירוק. לפי גורם המקורב לחברה, רק בסקנדינביה התעקשו לראות הוכחות שהכרמים אינם מ"שטחים כבושים", בעוד ביתר המדינות עלו שאלות על מיקום היקב, אבל לא היו במוקד העניינים או מנעו מלעשות עסקים.

מוטי ואמוץ טפרברג / צילום: ג'ון סנקה
 מוטי ואמוץ טפרברג / צילום: ג'ון סנקה

דנציגר מרים קרן

איציק דנציגר היה בקומברס בימי פריחתה. הגיע שם עד תפקיד נשיא החברה. ב-2003 הוא פרש ממנה, לפני שהתפוצצה פרשת הבק דייטינג, קובי אלכסנדר ברח לאפריקה, והחברה החלה לדעוך. כשפרש, עבר לפעילות חברתית.

במסגרת זו הוא הקים עכשיו קרן ששמה IVN יוזמה, שמטרתה להשקיע במיזמים חברתיים. לקרן כבר גויס הון בהיקף של 25 מיליון שקל מפילנתרופים, אנשי עסקים וגורמים מוסדיים. דנציגר ישמש כיו"ר הקרן, ומיכל זימלר תנהל אותה.

השבוע ביצעה הקרן את ההשקעה הראשונה שלה - ב-"Call יכול", מיזם שעוסק בהקמת מוקדים טלפונים בשיטת מיקור חוץ Outsourcing, אשר רוב עובדיו הם אנשים המתמודדים עם מוגבלויות.

באירוע לרגל ההשקעה הראשונה השתתפו, מלבד דנציגר וזימלר, גם שלמה מור יוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי; ומנהל Call יכול, גיל וינש, ואשתו, שותפה בחברה.

וינש, מור יוסף ודנציגר / צילום: אלון גלר
 וינש, מור יוסף ודנציגר / צילום: אלון גלר

בתל-אביב יחרימו?

חדש בעיר: מותגים מהשטחים

בזמן שיותר ויותר מחרימים בעולם סחורה מעבר לקו הירוק, בקרב תושבי יהודה ושומרון מעוניינים להתרחב לתל-אביב. ביום חמישי הושקה ברחוב בן-יהודה בתל-אביב חנות המפעל של "יקב הר ברכה", ובה מוצרי בוטיק שמגיעים משם.

ראש המועצה, יוסי דגן, הגיע לקבוע מזוזה וזוכה העונה השלישית של "מאסטר שף", תום פרנץ, הגיע לטעום, לאכול ולקבל רעיונות חדשים למתכונים.

קצת לפני קביעת המזוזה, הבחין דגן בגובהו הרב של פרנץ ואמר: "שמעתי שבראיין רנדל נפצע, וכמו שמכבי תל-אביב בכדורסל נראית השנה, היית יכול לעזור להם".

בעל היקב, ניר לביא, התייחס לפערים שבין פה לשם ואמר כי "אין דבר כזה מדינת תל-אביב ומדינת השומרון - כולנו עם אחד, ולמוצרים שלנו יש ביקוש גם בעיר העברית הראשונה".

האם התל-אביבים לא יחרימו סחורה זו, כמו האירופים?

לאחר שלא מצאה נפט: שמן נשארת גם בלי שמן

שותפות החיפושים שכשלה לא תאריך את רישיונה במאגר "שמן" שנמצא מול חופי אשדוד

סוף עגום לחברת החיפושים שמן שחיפשה נפט מול חופי אשדוד. החברה, שבראשה עמד לפנים הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, הודיעה כי לא תבקש מהממונה על ענייני הנפט והגז במשרד האנרגיה את הארכת רישיון 387 ("שמן") הנמצא מול חופי אשדוד. תוקף הרישיון הסתיים אתמול, ב-14 בפברואר, ולשמן היו כ-62.7% ממנו.

ההחלטה התקבלה בהתבסס על המלצת מפעיל הקידוח, לפיה אין כדאיות כלכלית או אחרת להמשיך ולהחזיק ברישיון. בנוסף, בשמן מציינים כי "ההחלטה התקבלה גם בהתחשב בדרישת הממונה מהשותפים ברישיון להעביר למשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ערבות בנקאית בסך של כ-2.5 מיליון דולר כתנאי להארכת הרישיון".

נזכיר כי לפני כשנתיים וחצי נטשה שמן את קידוח "ים 3" שהיה בשטח הרישיון לאחר שהקידוח נכשל. תקציב הקידוח, שנערך במשך 11 חודשים, הסתכם ב-182.2 מיליון דולר. חלקה של שמן בעלות הקידוח הסתכם בלא פחות מ-140 מיליון דולר.

בעלי השליטה בשמן הם אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי, וחברת ארנה (לשעבר מנופים פיננסים) שהייתה בעבר בשליטת השניים.

נכון לסוף הרבעון השלישי של 2015 הייתה קופת החברה ריקה, ובדוחותיה נכתב כי קיימים "ספקות משמעותיים בדבר יכולת החברה להמשיך ולהתקיים כ'עסק חי'".

ג'קי בן זקן ואברהם נניקשוילי / תמר מצפי
 ג'קי בן זקן ואברהם נניקשוילי / תמר מצפי

הרכש של אקסלנס

אמיר גיל ינהל את אקסלנס קרנות נאמנות

אמיר גיל מונה למנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות, חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אקסלנס, המנהלת כ-20 מיליארד שקל בלמעלה מ-100 קרנות נאמנות.

גיל שימש ב-4 השנים האחרונות כמנהל השקעות ראשי של פסגות גמל ופנסיה, המנהלת כ-15 מיליארד שקל.

לפני כן היה סמנכ"ל השקעות בפסגות גמל ופנסיה. הוא מחליף את צחי קורן, שביקש לאחרונה לסיים את תפקידו.

אקסלנס, שהוקם ב-1992, מנהל כ-90.9 מיליארד שקל השנה. מנכ"ל בית ההשקעות הוא עוזי דנינו.

גיל בן ה-48 הוא בעל תואר שני בכלכלה מאוניברסיטת בר-אילן. את דרכו המקצועית בתחום הוא החל בלהק, קרנות הנאמנות של בנק הפועלים, כאנליסט, מבצע בבורסה ומנהל קרנות האג"ח הקונצרניות.

אמיר גיל / צילום: תמר מצפי
 אמיר גיל / צילום: תמר מצפי