קופת הגמל החדשה – תחרות לקרנות הנאמנות ?

מהי קופת הגמל החדשה? מה זאת קופת גמל בניהול אישי ? ואיך הקרנות נאמנות עלולות להיפגע כתוצאה מכניסתן של הקופות החדשות ?

בורסה / צלם: פוטוס טו גו
בורסה / צלם: פוטוס טו גו

מוצר חדש בשוק המקומי - קופת גמל חדשה, קופה שניתן למשוך ממנה את הכסף בכל גיל ולא דווקא בגיל פרישה. עד כה, קופות הגמל היו מוגדרות כחסכונות לגיל פרישה, ומשיכה מהן היתה מחויבת בקנס גדול. עכשיו, זה משתנה, ניתן למשוף באופן שוטף, ומי שמעוניין להתמיד ולחסוך בקופת הגמל החדשה עד לגיל פרישה ייהנה משתי הטבות מס: פטור ממס רווח הון (מס על הרווחים של הקופה = רווחי ההשקעות) ופטור ממס על הקצבה (קצבת פנסיה פטורה ממס).

המוצר החדש נועד לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו , אך יחד עם זאת לא להכביד על הציבור ו"לנעול" אותו עם חיסכון עד גיל פרישה. החוסכים במוצר החדש יוכלו לחסוך בקופת הגמל לכל תקופת זמן שירצו, אבל, בעת המשיכה הם ישלמו מס רווח הון (מס על רווחי ההשקעות). אלא אם הם חוסכים כאמור לפנסיה ואז המשיכה (דרך הקצבה) תהיה פטורה.

קופת הגמל החדשה היא סוג של קרן נאמנות משוכללת - החוסכים בעצם משקיעים במכשיר השקעה מסוים, והם קובעים את התמהיל שלו, ובהתאמה את רמת הסיכון שלו, כשבעת מימוש ההשקעה - משלמים מס על הרווח. זו עשויה להיות תחרות גדולה לקרנות הנאמנות וגם לפוליסות החיסכון/ פוליסות ההשקעה של חברות הביטוח (מה זאת פוליסת חיסכון/ פוליסת השקעה ?), שהפכו בשנים האחרונות לפופולריות במיוחד. כמו כן, המוצר הזה יכול להתחרות בפיקדונות בבנקים .

לקופות החדשות יתרון בולט על פני הקרנות נאמנות, פוליסות החיסכון והפיקדונות - הן מוצר קרוב ודומה עם יתרונות - הדמיון מתבטא בכך שיש מגוון של קופות מקבילות לתחומי ההשקעה של קרנות נאמנות ופוליסות חיסכון וניתן לבחור את רמת הסיכון ובהתאמה להפוך את המוצר לסולידי במיוחד כמו פיקדונות. שמעבר לדמיון, יש למוצר הטבת מס במידה והחיסכון יהיה לטווח ארוך - משיכת קצבה פטורה ממס הכנסה.

קופת גמל חדשה - יתרונות

היתרון הראשון - המוצר מנוהל על ידי הגופים המוסדיים ודמי הניהול עשויים להיות נמוכים - תלוי ביכולת המיקוח של כל אחד ואחד.

מעבר לכך, גם לא ממש צריכים את הגופים המוסדיים כדי שינהלו לכם את הכסף בקופת הגמל. אתם יכולים להשקיע דרך קופת גמל בניהול אישי (IRA), שבה החוסך הוא זה שנותן את הוראות ההשקעה (הוראות הקניה והמכירה). קופות גמל אישיות יכולות להיות לרבים ממכם מוצר השקעה מנצח - כנסו כאן להרחבה, במיוחד על רקע ההתפתחויות בתחילת 2016 - התקבלה פסיקת בג"ץ בעתירה שהגיש הראל פרימק, שמאפשרת ניהול של קופות גמל אישיות לכל החוסכים (עד אז זה היה מוגבל לגיל ולהיקף מסוים), ומדובר כאן על פוטנציאל גדול (גם לקופות וגם לכם - החוסכים).

חוסכים שיש להם פחות ממיליון שקל, ינהלו את התיק בקופת הגמל האישית (IRA) דרך השקעה במדדים (תעודות סל וקרנות מחקות). אם יש להם יותר ממיליון שקלים הם יכולים לנהל את תיק ההשקעות לגמרי לבד. אל תפחדו מהשקעות באופן עצמי - זה לא מפחיד כמו שזה נשמע. יש כיום בשוק שפע של אפשרויות שמבטלות את הצורך בניהול אקטיבי ושטף, אתם יכולים לייצר תיק השקעות דרך תעודות סל וקרנות מחקות, וכל מה שאתם צריכים לדעת, זה את הפיזור הרצוי לכם בהינתן כמה אתם מוכנים להסתכן, כמה אתם מוכנים / יכולים להפסיד? כאן תוכלו להרחיב על השקעות באופן עצמאי.

היתרון השני של קופת הגמל החדשה - לא מדובר בכסף קטן; ההטבה הזו מאפשרת לחסוך כספים משמעותיים לפנסיה. תקבע תקרה לסכומי ההפקדה בקופת הגמל אבל באוצר הסבירו שהיא תהיה גבוה. מעבר לכך, התקרה בהפקדה רלבנטית רק לעניין הטבת המס של המעסיק שמפריש לקופה, אבל אין חה קשר להפקה בפועל. אתם יכולים להפקיד הרבה מעבר לתקרה, וההטבות שהוזכרו (פטור ממס רווח הון ופטור ממס בעת פרישה באם בוחרים במסלול קצבה) קיימות ושרירות.

החיסרון שיכול להיות בעיני החוסכים הוא שכדי ליהנות מכל העולמות לרבות פטור בעת פרישה צריך שהכסף יימשך כקצבה פנסיונית. משיכת הכסף לאחר גיל הפרישה באופן חד-פעמי (מה שנקרא - משיכה הונית) תחייב במס רווח הון מלא. כך או אחרת, הדרך עוד ארוכה, המוצר החדש עוד צריך לעבור את אישור הרגולטור. שר האוצר, משה כחלון דוחף ליישום מהיר, אבל הבנקים וקרנות הנאמנות מתנגדים, אחרי הכל, המוצר הזה עשוי לפגוע מאוד בהיקף הנכסים שלהם.

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר מהון להון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.