היוזמה המפתיעה של האוניברסיטאות למאבק בחרם על ישראל

פרופסורים ממוסדות שונים בעולם קיבלו לאחרונה "מינויים של כבוד" כחברי סגל באוניברסיטאות בארץ ■ כך הם יוכלו להשתתף בכנסים של תנועות החרם כדוגמת ה-BDS, להתנגד ליוזמות ולהציג עמדה רשמית כחברים ונציגים של המוסדות הישראליים

יהודים מותקפים על רקע הפגנה פרו פלשתינית / צילום: רויטרס
יהודים מותקפים על רקע הפגנה פרו פלשתינית / צילום: רויטרס

שורת פרופסורים מאוניברסיטאות שונות בעולם זכו בשבועות האחרונים ל"מינויים של כבוד" כחברי סגל באוניברסיטאות בישראל. באמצעות המינוי יוכלו להשתתף בכנסים של תנועות החרם כמו ה-BDS, להתנגד ליוזמות ולהציג עמדה רשמית כחברים ונציגים של המוסדות הישראלים. מטרה נוספת של המינוי, שנעשה ביוזמת ועד ראשי האוניברסיטאות, היא לבדוק אם נמנעת ההשתתפות בכנסים מאותם פרופסורים, שירשמו אליהם מטעם האוניברסיטאות הישראליות.

הבולט מבין הפרופסורים הוא טוד גיטלין מאוניברסיטת קולומביה. גיטלין הוא אחד הסוציולוגים הבולטים בעולם וקיבל בימים האחרונים מינוי של כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע. בכתב המינוי שקיבל גיטלין מרקטור האוניברסיטה, פרופ' צבי הכהן, נכתב: "אנחנו מוקירים את תמיכתך לנוכח ההתקפות על האקדמיה בישראל. כפי שאתה ודאי יודע, התקפות אלו מבוססות על מידע שגוי ומטעה ומערערות את עקרונות היסוד של החופש האקדמי. האקדמיה בישראל הינה פלורליסטית, פתוחה להתדיינות, גם פוליטית, ובכך היא לא שונה מאוניברסיטאות אחרות בעולם מערבי. התקפות כלפי מוסדות שדוגלים בידע חופשי והידברות הן התקפות על חירות בסיסית. אם התקפות כאלו יצליחו, הן לא יסתיימו רק באקדמיה בישראל, אלא יגיעו למוסדות וארגונים נוספים שלא מיישרים קו עם עמדה פוליטית מסוימת, מקרתיזם חדש".

אך כאמור, פרופ' גיטלין אינו היחיד. יחד איתו מקבלים פרופסורים נוספים מאוניברסיטאות שונות ברחבי העולם את מינוי הכבוד. הפרופסורים שהסכימו להירתם גם כן למאבק הם פרופ' סטיבן זיפרשטיין, מרצה לתרבות יהודית והיסטוריה באוניברסיטת סטנפורד שבארצות-הברית; פרופ' מיכל ריבקין-פיש, אנתרופולוגית מאוניברסיטת קרוליינה הצפונית; פרופ' סטן נדל, היסטוריון מאוניברסיטת פורטלנד ב ארצות-הברית ופרופ' פיליפ מנדס, מהמחלקה לעבודה סוציאלית ומדיניות חברתית מאוניברסיטת מונש שבאוסטרליה.

פרופ' פרץ לביא, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון, התייחס למינויים ואמר: "אני מודה לפרופסורים המכובדים על התגייסותם למאבק בחרם האקדמי על ישראל. מדובר בתופעה שהולכת ומתפשטת בשנים האחרונות ואף מקבלת ביטוי בפעולות ובכנסים בקמפוסים מובילים בארצות-הברית. אותן פעולות מתקיימות בחסותם של ארגונים ותנועות דוגמת ה-BDS ומתבססות על מידע שקרי ומוטעה המציג תמונה מעוותת על האוניברסיטאות בישראל. התוצאה היא שסטודנטים וחוקרים מהם עתידה לצמוח ההנהגה הפוליטית, הכלכלית והציבורית, מקבלים מידע מסולף ושקרי. עלינו להכיר בנושא כעניין בעל חשיבות לאומית ולפעול לבלימה שלו ולמניעת התפשטות התופעה בין השאר באמצעות פעילות הסברתית מאורגנת ומקיפה".