יהודים - רוב מממני קרן התמיכה הגדולה ביותר בהילארי קלינטון

בין התורמים הגדולים ביותר – ג'ורג' סורוס (7 מיליון דולר), חיים סבן, שרי סבן (אשתו), דונלד סאסמן (2.5 מיליון דולר כל אחד) והבמאי סטיבן ספילברג (מיליון דולר) ■ הקרן – Priority USA – הוקמה ב-2011 כדי לתמוך בקמפיין השני של ברק אובמה לבית הלבן

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

ברני סאנדרס, שמתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הוא יהודי - והמממנים העיקריים של קמפיין שנועד למחוק אותו מהמפה הפוליטית גם הם יהודים. שום דבר אישי, כמובן. ככה זה בפוליטיקה. על פי נתונים של Open Secrets, גוף ציבורי לא מפלגתי שמנטר זרימת תרומות לישויות פוליטיות בארה"ב ומדווח עליהן, רוב מממני קרן התמיכה הגדולה ביותר בהילארי קלינטון, המתמודדת האחרת על המועמדות הדמוקרטית, הם יהודים.

מלכתחילה תכננה הקרן, Priority USA, לממן את תחרות הגמר בין קלינטון לבין מועמד רפובליקני, במחצית השניה של 2016, כתום הליך המינוי של שתי המפלגות, אבל בגלל נצחונו המכריע של סאנדרס בסבב השני של הבחירות המקדימות בניו-המפשיר, בשבוע שעבר, ניצחון שמסכן את עצם מועמדותה של קלינטון, החליטה הקרן להפנות חלק ממשאביה להזזת הסוציאליסט היהודי מהדרך לבית הלבן. לדברי "וושינגטון פוסט", מתכננת הקרן להוציא מיליוני דולרים במהלך הבחירות המקדימות לעידוד קבוצות והליכים שעשויים לקדם את ניצחונה של קלינטון, וממילא לזרוע מוקשים בדרכו של סאנדרס. כבר השבוע עומדת הקרן לפרסם תשדירים בעד קלינטון בתחנות טלוויזיה בקרוליינה הדרומית, המדינה שבה ייערך הסבב השלישי של המקדימות, בשבת.

הנתונים של Open Secrets, שקיבלו תהודה ראשונית בעיתון היהודי המשפיע "פורוורד", מראים ש-75% מ-12 המממנים הגדולים ביותר של הקרן, Priority USA, הם יהודים. התורם הגדול ביותר הוא הפיננסיר ג'ורג' סורוס, הנדבן הידוע לגופים וליעדים ליברליים, בארה"ב ומחוצה לה, לרבות ג'יי סטריט. הוא תרם לקרן למען קלינטון 7 מיליון דולר לסבב הבחירות של 2016. איל המדיה חיים סבן ואשתו שריל (לא יהודיה), ידידים אישיים של בני הזוג קלינטון, נתנו לקרן 2.5 מיליון דולר כל אחד, וכך גם המשקיע דונלד סאסמן, מיסד קרן הגידור פאלומה פארטנרס אדווייזרס.

תורמים יהודיים נוספים: הרברט סנדלר, בנקאי לשעבר (1.5 מיליון דולר); ס.דניאל אברהם, שפיתח את תוצרי סלים פאסט, מכר את המותג ב-2.3 מיליארד דולר ופעיל במאמצים להשכנת שלום בין ישראל לפלסטינים (מיליון דולר); ברנארד שווארץ, לשעבר היו"ר והמנכ"ל של תאגיד התעשיות הביטחוניות לוראל ספייס אנד קומיוניקיישנס ופעיל דמוקרטי ותיק (מיליון דולר); במאי הקולנוע סטיבן ספילברג (מיליון דולר); המפיק ג'פרי קאצנברג, שותפו לשעבר של ספילברג בחברת ההפקות דרימוורקס (מיליון דולר); ובמאי "מלחמת הכוכבים" ג'. ג'. אברמאס (500 אלף דולר). נוסף להם תרמו ארבעה מבני משפחת פריצקר, אחת מהמשפחות העשירות בארה"ב, 450 אלף דולר כל אחד.

התמיכה המצרפית של כל התורמים האלה לקרן התמיכה בקלינטון מתגמדת כמובן בהשוואה לתרומות בסך כמעט 100 מיליון דולר שהזרימו שלדון ומרים אלדסון למועמדים רפובליקניים במערכת הבחירות לנשיאות ב-2012. עדיין לא ברור כמה (ולמי) יתרמו האדלסונים בסבב 2016.

קרן תמיכה פוליטית מהסוג של Priority USA (super pac) רשאית לקבל תרומות ללא הגבלה מתורמים פרטיים או מתאגידים או מאיגודים מקצועיים ובלבד שלא יתקיים כל קשר בין הקרן לבין המועמד/ת שבו היא תומכת. במילים אחרות: הקרן רשאית לפרסם תעמולת בחירות בעד או נגד פוליטיקאי (או בעד או נגד רעיון), אך היא אינה יכולה להיות מזוהה עם נשוא התמיכה שלה או להתייעץ עמו. בקמפיין שלו, מותח סאנדרס ביקורת חריפה על מערכת המימון הפוליטי הנהוגה בארה"ב, ובמיוחד על השחיתויות הגלומות לדבריו בקרנות תמיכה פוליטיות כאלה. הוא גאה בכך שהוא אינו נהנה מתמיכת קרנות תמיכה ומדגיש שכל תרומותיו ניתנו ע"י תורמים קטנים, ששולחים כמה עשרות דולר למטה הבחירות שלו. חלק גדול מהביקורת שלו על קלינטון מתמקד בתמיכה שהיא מקבלת קרנות כאלה. קלינטון משיבה על כך בטענה, שאין לה כל קשר עם הקרן ושהיא הוקמה במקורה ב-2011 כדי לתמוך בקמפיין השני של ברק אובמה לבית הלבן.

אין סקר עדכני מקיף על התפלגות התמיכה של בוחרים יהודיים בקלינטון ובסאנדרס, אך סקר מסוף אוגוסט 2015 שערכה חברת הסקרים GFK בשביל הוועד היהודי האמריקאי (AJC) הראה שהיהודים מעדיפים את קלינטון (39.7%) על פני סאנדרס (17.8%). המועמד הרפבוליקאי הפופולרי ביותר בקרב היהודים היה דונאלד טראמפ (10.2%) ואחריו ג'ב בוש (8.7%). הניסיון בעשרות שנים שחלפו מראה, כי בערך שני שלישים מיהודי ארה"ב מצביעים בעד דמוקרטים בבחירות לנשיאות ולקונגרס.

ובהתפתחות נפרדת, ציר בית-הנבחרים המוסלמי הראשון בארה"ב, קית אליסון, הביע תמיכה פומבית בסאנדרס. לתמיכת אליסון, שחור, יש משמעות בגלל המאמץ של סאנדרס לשחוק את היתרון שממנו נהנית קלינטון בקרב בוחרים שחורים. בהחלטתו לתמוך בסאנדרס, התעלם אליסון מהמלצת תא המחוקקים השחורים בקונגרס, שהתייצב לצידה של קלינטון.