נדחתה הצעת האוצר למיסוי דירות שהועברו בירושה

מדובר בהצעה שמטרתה לייצר תמריץ לבעלי דירות להשקעה או יורשי דירות למכור אותן וזאת על ידי הטלת מס שבח ■ יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "זה מהלך לא צודק וייפגע מאוד ביורשים, בייחוד במצבים בהם אין ביניהם הסכמות" ■ מדריך ומחשבון מס שבח

 

ועדת הכספים של הכנסת נגד יוזמת האוצר להטיל מס על דירות בירושה. יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), יחד עם חברי ועדת הכספים דחו היום (ג') את ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים על הצעת החוק של משרד האוצר ואף לא החלו בהקראת החוק.

מדובר בהצעת חוק שמטרתה לייצר תמריץ לבעלי דירות להשקעה או יורשי דירות למכור אותן וזאת על ידי הטלת מס שבח או קיצור זמנים לזכאות לפטור ממס שבח.

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני אמר בדיון כי: "בזה אנחנו לא דנים. זה מהלך לא צודק וייפגע מאוד ביורשים, בייחוד במצבים בהם אין הסכמות בין היורשים והם מתקשים למכור את הדירות".

במקביל, דחתה הוועדה גם את המשך הדיון ואת הקראת סעיפי החוק הנוגעים לתמרוץ בעלי יותר מדירה אחת, למכור בהקדם, בתוך 12 חודשים, את הדירה או הדירות הנוספות שברשותם.

במסגרת הדיון בוועדה הסביר נציג האוצר, סגן הממונה על התקציבים ערן ניצן, את הצעת החוק ואמר: "מדובר בחלק מתכנית הדיור הממשלתית העוסקת בהגדלת היצע הדירות למכירה. הממשלה משקיעה מיליארדי שקלים בקידום פתרונות למצוקת הדיור. לצד המאמצים הללו היא לא חוסכים במאמצים גם בהגדלת היצע של דירות קיימות במשק, שאנחנו משוכנעים שאם הצעת החוק הנוכחית תאושר, היא תוציא למכירה אלפי יחידות דיור. אדם שיש לו דירה יחידה וקונה עוד אחת בתקופה מסוימת, הדירה הקודמת תוגדר כדירה בהמתנה והוא לא ייקרא משקיע. כיום זה 18 חודשים לפטור ממס השבח ו- 24 חודשים למס הרכישה. אנחנו רוצים להגביל ל- 12 חודשים בלבד, על-מנת להגדיל המוטיבציה של אדם למכור את הדירה שלו. אם אדם צריך למכור את דירתו ורואה שהמחירים עולים, אז הוא ממתין כדי למקסם את הרווח מהמכירה. לא מדברים על רכישת דירות מקבלן שאז סופרים רק מאישור טופס 4. אנחנו מבקשים לצמצם את הזמן על-מנת לייצר לחץ על מי שרכש דירה חדשה, שיוציא למכירה את דירתו הישנה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) תקף את ההצעה של משרד האוצר במהלך הדיון ואמר: "זו חוצפה, זו פגיעה באזרחי ישראל. אם זו דירה בפריפריה ולא ניתן למכור אותה או שיש בעיה אחרת שמונעת את המכירה במחיר ראוי. אתם הורגים את האזרחים. בושה לשר האוצר. וגם הכוונה להטיל מס שבח על יורשי דירות, מי אתם שתגבילו את היורשים. ההורים שלהם שילמו מיסים עבור הדירות. באים לשדוד את אזרחי ישראל. החוק הזה הוא בא בחטא".

ח"כ דב חנין (חד"ש) התייחס אף הוא להצעת החוק ואמר: "אפילו אני כסוציאליסט חושב שההצעה דווקא תגרום להעלאת מחירים ואני לא נגד העלאת מיסוי על משקיעים. אין חלופה היום להשקעה לטווח הבינוני והארוך והריבית אף צפויה לרדת עוד ואף להיות שלילית. המדינה לא יצרה מנגנונים חלופיים להשקעה ואני לא מדבר על להתעשר. גם אם יטילו עוד מיסים, אנשים ימשיכו להשקיע בבלטות, כי אין אפיק אחר להשקעה. התוצאה תהיה בדיוק הפוכה".

מי שניסתה להגן על ההצעה היתה ח"כ רחל עזריה (כולנו), שנזכיר שהיא חברת מפלגתו של שר האוצר, שאמרה: "כשמדובר על זכות הקניין מול הזכות לחיים בכבוד, יש יתרון לזכות לחיים בכבוד. הזכות הקניינית על עוד ועוד דירות זה אחד מיוצרי הפערים הגדולים ביותר בישראל. אם אדם קונה דירה ורוצה לשפר דיור, שנה זה מספיק זמן כדי למכור את דירתו הישנה. לגבי הירושה, מסכימה שצריך להוציא את זה מהחוק. לא ניתן להכריח יורשים למכור וזה אתגר גדול. אחים יכולים לריב וכו'".

נציג האוצר, ניצן, ניסה גם הוא להגן על הכוונה למסות יורשים ואמר: "אנחנו מעריכים פוטנציאל מכירה של 50 אלף יחידות דיור אם זה יאושר. בנוסף, מי שקונה דירה לפני שמכר את דירתו הקיימת, זה האוכלוסיות היותר חזקות. אנחנו בסה"כ מציעים להחזיר את המצב לקדמותו, כי עד 2005 היו 12 חודשים למכירה בפטור ממס שבח. אלו צעדים שיזרימו חמצן לשוק הדיור".

יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון ואמר: "נושא הירושה יוצא מהחוק. לגבי שאר הדברים ועדת הכספים תצטרך לשוב ולדון בעניין בכובד ראש. אנחנו רוצים לקדם מהלכים שבאמת יגדילו את היצע הדירות ויפתרו את מצוקת הדיור ולא יגדילו את הכנסות המדינה ממסים בלבד".