767 מ' ש' תמלוגים מ"תמר" בשנה; תמלוגי פוספטים - רק 12 מ' ש'

מדובר בגידול של כ-9% מהשנה הקודמת ■ משרד האנרגיה מעריך כי לאור צלילת מחיר הנפט בעולם, הגידול בהכנסות המדינה ב-2016 יהיה מינורי

הכנסות המדינה מתמלוגים על אוצרות טבעי הסתכמו ב-2015 ב-788 מיליון שקל - כך עולה מדוח שמפרסם היום משרד האנרגיה. הכנסות אלה כוללות תמלוגים שנגבו ממאגר תמר, כמו גם משדה ים תטיס, שדה מגד, שדה חלץ ושדה צוק תמרור. מדובר בגידול של כ-6% מהכנסות המדינה בשנה הקודמת.

החלק העיקרי מההכנסות, מגיע מתמלוגי הגז הטבעי אשר הסתכמו בשנה זו בכ-772 מיליון שקל, מרביתם הגדול- 767 מיליון, הם תמלוגים שנגבו ממאגר תמר. הגבייה מתמר עלתה בכ-9% מהשנה הקודמת, זאת כתוצאה מהפקה גבוהה יותר של גז טבעי וקונדנסטים לעומת השנה הקודמת- 8.35 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז טבעי ו-395 אלף חביות קונדנסט, לעומת 7.5 BCM ו-348 אלף חביות קונדנסט בשנה הקודמת.

אילו מנטרלים סכום של 45 מיליון שקל- סכום חד פעמי שגבה משרד האנרגיה מתמר ב-2014 בגין הפרשי תמלוגים הנובעים מעסקאות שנעשו בין השותפות ב"תמר" לשותפות בים תטיס- דה פאקטו חלק עלייה של כ-17% מגביית התמלוגים מתמר לעומת השנה הקודמת.

בתחום תמלוגי המחצבים (פוספטים), נרשמה עלייה של 5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והם הסתכמו בכ-12 מיליון שקל. בנוסף לתמלוגים אלה, נרשמו הכנסות של כ-4 מיליון שקל מאגרות ופעולות שונות.

באגף התמלוגים במשרד מעריכים כי ההכנסות הצפויות מגביית תמלוגים ואגרות מאוצרות טבעי ב-2016 יעמדו על 800 מיליון שקל, כלומר, עלייה של 1.5% בלבד. ניתן להסביר את העלייה המינורית בהכנסות, לאור צלילת מחיר הנפט בשנה האחרונה.

עוד מוסיפים במשרד כי בשנים שלאחר אישור מתווה הגז, צפוי דווקא גידול חד בהכנסות המדינה מתמלוגים, זאת בעקבות הגדלת ההפקה הצפויה מ"תמר", פיתוחם של שדות "לוויתן" "כריש" ו"תנין", וכן כתוצאה מגידול צפוי בגביית תמלוגים ממחצבים בעקבות השינוי בפקודת המכרות שאושר לאחרונה בכנסת.

שר האנרגיה יובל שטייניץ מסר כי "חשיבות משק הגז הטבעי לכלכלת ישראל משתקפת באופן ברור מסכום ההכנסות הגבוה מתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים בשנה האחרונה. תמלוגים אלו הינם לטובת אזרחי ישראל".