מחזיקי איגרות החוב (סדרה א') של קבוצת אלון מפעילים לחצים כבדים שעלולים לטרפד את מכירת מניות השליטה (72.7%) בחברה-הבת אלון רבוע כחול לידי מוטי בן-משה, במהלך שצפוי לפגוע במחזיקי האג"ח של החברה-הבת.

בן-משה מציע לשלם 115 מיליון שקל בעד מניות השליטה באלון רבוע כחול, ולדעת מחזיקי אג"ח א' של החברה-האם לפחות חלק מהסכום שישולם אמור לשמש כפירעון החוב כלפיהם. זאת, למרות שהמניות הנמכרות משועבדות לבנק הפועלים, ולכן הוא זה שאמור לכאורה לזכות בתמורת העסקה.

אג"ח א' של אלון, בהיקף של כ-1.75 מיליארד שקל, מוחזקת בעיקר על על-ידי קופות הגמל, קרנות הפנסיה ופוליסות הביטוח של הגופים המוסדיים הגדולים, בעוד שאג"ח ג' של החברה-הבת, אלון רבוע כחול, בהיקף של כ-380 מיליון שקל, מוחזקת ברובה בידי חברות ניהול קרנות הנאמנות - חלקן של אותם גופים מוסדיים.

ביום ראשון הקרוב ידרשו מחזיקי אג"ח אלון להצביע האם לאשר את מכירת השליטה בחברה-הבת לבן-משה, ולצורך כך התקיימה היום אסיפה שלהם בתל-אביב. את האסיפה פתח מנכ"ל אלון ויו"ר החברה-הבת, אביגדור קפלן, בהסבר על עסקת המכירה לבן-משה, שיזרים 900 מיליון שקל לאלון רבוע כחול כדי לאפשר פירעון התחייבויותיה לנושים הפיננסיים. קבוצת אלון גם מסכימה לוותר בעסקה על זכויות הקשורות לסכומים בהיקף של 170 מיליון שקל, שהעבירה בשנה האחרונה לאלון רבוע כחול, עניין שגם עליו כועסים המוסדיים שמחזיקים באג"ח א'.

"אנחנו נמצאים ברגע מכונן לקבוצת אלון", אמר קפלן למחזיקי האג"ח. "עומד על הפרק אישור הסדר למכירת אלון רבוע כחול - הסדר חשוב מאין כמותו לכולם. בכל התקופה מאז שנכנסתי לתפקידי בחברה, חיפשתי קונה, משקיע, מישהו שיקנה את אלון רבוע כחול על כל מרכיביה ולא נמצא כזה. כולם אמרו שכל עוד לא נפתרה הבעייה של רשת מגה אין ערך לאלון רבוע כחול. גם מוטי בן-משה, אותו פגשתי לראשונה ב-3 בינואר.

"כשמגה נכנסה להקפאת הליכים, שבועיים לאחר מכן, התמונה השתנתה. בן-משה התנהל בעסקים האחרים שלו ובינתיים הגיעו גינדי החזקות וניהלנו איתם משא ומתן וב-29 בינואר הגענו להסכם שנקבל 115 מיליון שקל תמורת המניות - סכום שאף אחד לא חשב שנוכל להשיג. העסקה שהתרקמה בהמשך הדרך וכל תהליך ההתמחרות שהיה אחר כך (בין גינדי החזקות לבין בן-משה, ע' כ'), הביאו לכך שיש על הפרק עסקה שטובה לכולם - לקבוצת אלון ישראל ולנושיה וכן לנושי אלון רבוע כחול ולחברות הריאליות שלה - רבוע כחול נדל"ן, דור אלון ונעמן".

קפלן גם אישר בדבריו את הפרסום אתמול ב"גלובס", לפיו מכירת מניות אלון רבוע כחול תמורת 115 מיליון שקל בלבד תציף לקבוצת אלון מגן מס של לפחות 600 מיליון שקל, בו ניתן יהיה להשתמש כאשר היא תבחר לממש את החזקתה בנכסים אחרים, ובראשם מניות השליטה בחברת אלון חיפושי גז. "מגן המס הוא משמעותי מאוד גם לנושי אלון כי בעת מימוש נכסים ניתן יהיה להשתמש בו", הדגיש קפלן.

"מניסיוני, החיים הם אוסף של פשרות, ולהגיע לפשרה זה לא פשוט. היא צריכה להיות כזאת שאף צד לא מרגיש מנצח ואף צד לא מרגיש מושפל. הפשרה שמתרקמת כאן היא הוגנת. דירקטוריון קבוצת אלון אישר את העסקה עם בן-משה, אבל התנה אותו באישור שלכם ושל בנק הפועלים. אני חושב שהתמחרות נוספת לא תוביל לכלום אלא רק לנזק, והיא יכולה לגרום לכך שכולם יצאו קרחים מכאן ומכאן. לכן אני מציע שתאשרו את העסקה ותתנו לנו לצאת לדרך ולהשלים אותה במהירות הגבוהה ביותר", הוסיף קפלן.

 

הפועלים הסכים להתפשר

מניות השליטה באלון רבוע כחול מוחזקות בידי חברת אלון קמעונאות, חברה ללא פעילות שזהו הנכס היחיד שלה. כנגד הכנס הזה רשום חוב של 335 מיליון שקל לבנק הפועלים. קבוצת אלון, שמחזיקה בבעלות מלאה על אלון קמעונאות, ערבה ב-155 מיליון שקל לחוב לבנק, כך שלכאורה הפועלים רשאי לדרוש את מלוא סכום המכירה של אלון רבוע כחול בהיקף של 115 מיליון שקל מיד עם השלמתה, וכן את המשך הפירעון של חלק החוב שנערב בידי קבוצת אלון כלפיו, על-פי לוח הסילוקין הקיים.

עם זאת, אמש נחשף ב"גלובס" כי במגעים שנוהלו עם הבנק לאחרונה, הסכימו שם לצמצם את היקף החוב הנערב שישולם לבנק בעתיד ל-100 מיליון שקל בלבד, אם הפועלים יקבל כעת את מלוא הסכום שישלם בן-משה. כך שהסכמתו של הבנק לעסקת המכירה במחיר הנוכחי וכן הסכמתו לצמצום החוב הנערב, מהוות מבחינתו ויתור של יותר מ-120 מיליון שקל.

למחזיקי אג"ח א', להם כאמור חייבת קבוצת אלון 1.75 מיליארד שקל, קשה לקבל גישה זו, והם דורשים שלפחות חלק מהסכום שישלם בן-משה יגיע אליהם. לדרישה הזאת, צפוי בנק הפועלים להתנגד, ואם לא יימצא פתרון למצב, עלול הבנק לדרוש מינוי כונס נכסים שימכור את אלון רבוע כחול או את נכסיה, מאחר שמניות החברה משועבדות אליו. אפשרות נוספת שעומדת בפני הבנק היא לדרוש מינוי של מפרק לקבוצת אלון, עקב אי תשלום חוב של 19 מיליון שקל בידי אלון קמעונאות (לבנק יש כאמור ערבות לחוב עד לסך של 155 מיליון שקל).

להערכת גורמים בשוק, מחזיקה כיום קבוצת אלון במזומנים בהיקף של כ-400 מיליון שקל, אולם החברה נמנעה מלהעביר את התשלום לבנק לאחר שמחזיקי אג"ח א' איימו עליה כי יראו בכך העדפת נושים, שהיא אסורה על-פי החוק.

עו"ד איה יופה, שמייצגת את קבוצת אלון, הדגישה באסיפה כי החברה ומחזיקי האג"ח נמצאים בזהות אינטרסים. "כל תמורה שתגיע לאלון תעזור לנו לשרת את החוב כלפיכם. לכן אתם צריכים להסתכל על המצב כבעלי שליטה באלון רבוע כחול".

דודי ויסמן מכר מניות אלון חיפושי גז ב-11 מיליון שקל

דודי ויסמן, מבעלי השליטה בקבוצת אלון ולשעבר המנכ"ל והאיש החזק בחברה, מכר אתמול כשליש מהחזקתו הפרטית בחברת אלון חיפושי גז תמורת 10.8 מיליון שקל. המכירה בוצעה בהנחה של 7.7% על מחיר הסגירה שלשום, ובעקבותיה ירד שיעור החזקתו של ויסמן באלון חיפושי גז מ-4% ל-2.7%. אלון חיפושי גז מחזיקה ב-4% ממניות מאגר הגז תמר ונסחרת בבורסה לפי שווי של כ-860 מיליון שקל. ויסמן עצמו מנהל כיום משא ומתן לרכישת הבעלות על חברת הדלק סונול מידי קבוצת עזריאלי, ומכירת המניות שביצע אתמול עשויה להיות קשורה לכך.