תעודת הזהות הבנקאית יוצאת לדרך: זה מה שאתם צריכים לדעת

הבנקים ישלחו ללקוחות מדי שנה את פרטי תעודת הזהות הבנקאית, אולם לפי שעה לא יפורסם דירוג האשראי הפנימי של הלקוחות

חדוה בר / צילום: תמר מצפי
חדוה בר / צילום: תמר מצפי

צעד נוסף בדרך להגברת התחרות בבנקים: תעודת הזהות הבנקאית יוצאת לדרך, והבנקים יחויבו לשלוח ללקוחות את פרטי התעודה מדי שנה ב-28 בפברואר.

תעודת הזהות הבנקאית היא דוח קצר המציג ללקוח את כל הפעילות הקיימת בחשבונו, בצורה ברורה, שקופה וקלה להשוואה. הדוח כולל מידע על הנכסים בחשבון הלקוח (פירוט עו"ש, פיקדונות וחסכונות), הלוואות ומסגרות אשראי, פירוט עמלות ששולמו ופרטים נוספים כמו רשימת מיופי כוח בחשבון או הוראות קבע. לקוח שיירצה לקבל את פרטי תעודת הזהות הבנקאית שלו במהלך השנה (מלבד העדכון השנתי ב-28 בפברואר) יורשה לעשות זאת בפנייה לבנק. 

מטרת פרסום התעודה היא להגביר את התחרות בבנקים, שכן באמצעות תעודת הזהות הבנקאית הלקוחות יוכלו לעקוב טוב יותר אחר החשבון שלהם, לבדוק כמה הם שילמו על השירותים הבנקאיים ולהשוות את התנאים שהם מקבלים מול הצעות מבנקים אחרים.

"הדוח החדש, שכתוב בשפה פשוטה ובפורמט זהה בין כל הבנקים, יסייע לכל לקוח - משק בית ועסק קטן, להבין את מצבו הפיננסי הכולל, לראות כמה עמלות וריביות הוא שילם במהלך השנה על כל הפעילויות בחשבון הבנק, ולשפר את תנאי החשבון", מסרה המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר. "אני קוראת לציבור הרחב להשתמש בתעודת הזהות הבנקאית ולנצל אותה".

תעודת הזהות הבנקאית הייתה אמורה להוות צעד מקדים לפרסום דירוג האשראי של לקוחות הבנקים, שעד היום חסום בפניהם. בעבר הוערך כי הדירוג יפורסם ב-2016, לאחר שיוסדרו הנושאים המשלימים הכרוכים בהגנה על הפרטיות ובחששות שפרסום תעודת זהות יגרום להדרת אשראי של אוכלוסיות חלשות. עם זאת, כיוון שנושאים אלה טרם הוסדרו, ומאחר וחוק מאגר נתוני האשראי אמור לתת דירוג כללי ללקוחות (וצפוי להיות מוכן עד אמצע 2018), לפי שעה דירוג האשראי הפנימי של הלקוחות ימשיך להיות חסוי בקרב הבנקים.

במקביל פרסם בנק ישראל סרטון הסברה שיסייע ללקוחות להשתמש בתעודת הזהות הבנקאית: