הושלם השלב האחרון בפריסת רשת חלוקת הגז הטבעי

היום נחתם הרישיון להקמת רשת חלוקת הגז בירושלים, אלא שצניחת מחיר הנפט מעמידה בספק את הכלכליות של המפעלים לצרוך גז טבעי ■ משרד האנרגיה שוקל להגדיל את הסובסידיות למפעלים

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר האנרגיה יובל שטייניץ חתם על רישיון להקמת רשת חלוקת גז טבעי בירושלים - כך הודיע היום (ב') משרד האנרגיה. רישיון החלוקה יאפשר לחברת רותם גז טבעי בע"מ לפרוס רשת צינורות שתחבר אזורי תעשייה, מפעלים וצרכנים גדולים בירושלים וסביבתה לגז טבעי. מדובר באזור השישי מתוך ששת אזורי חלוקת הגז הטבעי.

עלות העבודות בירושלים נאמדת ב-320-350 מילון שקל. בשל מורכבות המיזם, שנובעת מהצפיפות הגדולה בבירה, העניק משרד האנרגיה מענק של 60 מיליון שקל לחברה.

בין האזורים אליהם תגיע הרשת ניתן למנות את אזור תעשייה גבעת-שאול, בתי-החולים הדסה עין-כרם, הדסה הר הצופים, האוניברסיטה עברית הר הצופים, קריית הממשלה במזרח העיר, מטה המשטרה, שערי צדק, האוניברסיטה העברית גבעת רם ושדרת המלונות בכניסה לעיר. 

חברת רותם - שבבעלות החברות רימון שירותי ייעוץ וניהול בע"מ, מר תעשיות בע"מ והחברה-הבת של תה"ל, TMNG  (מקבוצת תהל) - גברה על 3 קבוצות אחרות שניגשו למכרז, בהן דור-אלון עם חברת יעקובי (אפיקי גז טבעי), חברת סלמנדרה אנרגיה עם חברת פ.ק ( גז טבעי הבירה) וחברה משותפת לברן ואנלייט.

עד כה הוענקו רישיונות ל-5 אזורים שונים: באזורי הנגב והמרכז (2009), באזור הדרום (2012), באזור חדרה והעמקים ובאזור חיפה והגליל (2013). 

כאן המקום לציין כי קיימות עדיין מספר בעיות המונעות מפעלי תעשייה ומוסדות ציבור לצרוך גז טבעי, זאת מעבר למכשולים התכנוניים והביורוקרטיים בהם נתקלים חברות חלוקת הגז. הקושי העיקרי כעת הוא שלצרכנים פשוט לא משתלם לצרוך את הגז, זאת לאור צניחת מחיר הנפט בשנה האחרונה בכ-70%. 

מנכ"ל חברת פניציה, ערן חיימוביץ', שנאבק בעבר לעבור מצריכת מזוט מזהם לגז טבעי, ושהמדינה השקיעה 60 מיליון שקל מכספה על מנת לחבר אותו לגז, מבקש כעת לחזור להשתמש במזוט. לטענתו, במעבר זה הוא יצליח לחסוך למפעל שלו כ-150 אלף שקל בחודש.

נסביר כי כל עוד המפעלים לא מעוניינים לצרוך גז, לחברות החלוקה לא משתלם לפרוס את רשת הצינורות שתספק אותו. לפי מודל הפעילות של חברות החלוקה, הן מקבלות את כספיהן מחיבור ואספקת הגז למפעלים. עלויות הנחת צנרת ההובלה למפעל הן עליהן.

משרד האנרגיה מודע לבעיה, ובחודש שעבר כינס ישיבה מיוחדת בדיוק בנושא זה. ל"גלובס" נודע כי המשרד בוחן את הגדלת המענקים למפעלים כך שישתלם להם לעבור לצריכת גז טבעי.