המפעילים רוצים את הכסף: מה חדש בתערוכת הסלולר בברצלונה?

החברות שמייצרות מכשירי סלולר השיקו בתערוכה בברצלונה דגמים חדשים, אבל מפעילי הסלולר לא ממהרים לשדרג את התשתית

תערוכת הסלולר בברצלונה / צילום: רויטרס
תערוכת הסלולר בברצלונה / צילום: רויטרס

תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה (MWC) הפכה במהלך השנים ל"מכה" של תעשיית התקשורת העולמית. יש לא מעט תערוכות בתחום הטלקום בעולם, אבל המוסכמה הרווחת בתעשייה היא שאם אתה לא בברצלונה במהלך חודש פברואר, אתה כנראה מפספס משהו.

עשרות אלפי אנשים מגיעים לתערוכה בכל שנה, אבל לא מדובר רק בכמות. בתערוכה נפגשים יצרנים גדולים, חברות תקשורת, רגולטורים וסטארט-אפים. האחרונים מגיעים לברצלונה כדי לחוש את הדופק ולהבין האם יש להם סיכוי למצוא משקיע או קונה.

השנה הושקו בתערוכה שני דגמי דגל חדשים. LG השיקה את ה-G5 וסמסונג חשפה את הגלקסי 7S. נדמה שחוץ מאפל, שמסרבת להופיע בתערוכה, אין יצרן גדול שלא שומר השקה אחת לפחות לברצלונה. הקרב בין הקוריאניות הופך להיות סיפור גדול בפני עצמו, ככל ש-LG קוראת תיגר על סמסונג.

כמו בכל שנה, החברות הגדולות שולפות את הפיתוחים שנמצאים עדיין במעבדה ומציגות אותן בתור הדבר הבא. זה מה שקרה למשל בתחום של רשתות בענן. הנושא של רשתות תקשורת וירטואליות מוצג בתערוכה כבר 3-4 שנים ובכל זאת, רק מעט מפעילים בעולם עברו למודל הזה.

למרות זאת סביר להניח שאם יקום עכשיו מפעיל סלולרי חדש הוא יקים את הרשת שלו במתכונת החדשה, מה שאומר פחות השקעות ופחות ברזלים. בפועל אין הרבה מפעילי סלולר חדשים בעולם ורוב המפעילים הקיימים משתמשים ברשתות המסורתיות. במילים אחרות - עושה רושם שהפער בין החידושים בתערוכה לבין המצב בשטח - רק הולך ומתרחב.

דוגמא נוספת? קחו את הנושא של הדור החמישי בסלולר. כל היצרנים הגדולים דיברו על המבנה ההנדסי של הדור החמישי כבר לפני שנתיים. השנה כבר ניתן לראות את הפתרונות קורמים עור וגידים. בתעשייה מעריכים שב-2020 הטכנולוגיה של הדור החמישי תהיה מסחרית ומעריכים שההשקה תתבצע במקביל או לקראת האולימפיאדה הבאה.

 

התמריץ נעלם

למרות זאת, סקר שנערך לכבוד התערוכה בקרב 1,500 בכירים בתעשייה מצביע על כך שרוב המפעילים יעברו לדור החמישי רק ב-2025. עושה רושם שהתעשייה מצויה בדילמה אמיתית, בדומה למצב בישראל. לא בכל המדינות ולא לכל המפעילים יש כסף לרוץ ולהשקיע ברשתות דור חמישי, כאשר אין פרמיה על ההשקעה והשירות.

זה בדיוק ההבדל בין הדור השלישי לדור הרביעי, לפחות בישראל. בדור השלישי המפעילים בארץ גבו "מס" עבור הגלישה ברשת החדשה והתוצאה הייתה שכל המפעילים הזדרזו להשיק רשתות מתקדמות. בדור הרביעי "המס" או התמריץ נעלם והתוצאה היא שמפעילים בעולם משיקים רשתות דור רביעי בעיקר כדי שניתן יהיה להתמודד עם דרישת הצרכנים למהירות וביצועים.

במצב כזה, אם פעם עבר עשור עד שמפעילים החליפו טכנולוגיה, היום השדרוגים של הרשתות והשיפורים הפנימיים עושים את ההבדל ולכן רשתות דור חמישי יגיעו, אבל מותר להעריך שהן יהפכו לנפוצות רק אחרי 2020. לפני שנתיים דיברו בתערוכה על הדור הבא של הרשתות (LTE Advance) שיאפשר לספק קצבים של 300-400 מגה ללקוח. היום היצרנים מבטיחים מהירויות של 1 ג'יגה באותה רשת. נזכיר שרק שלפני שנתיים היצרנים דיברו על קצב של 1 ג'יגה בדור החמישי. סביר להניח שלקראת ההשקה הרשמית של הדור החמישי כבר נראה קצבים הרבה יותר גבוהים.

נקודה נוספת. השיחה החדשה בעולם הטלקום נוגעת לתחום ה-IoT (Internet of Things). אין מפעיל שלא מדבר על כך, והיצרנים מפמפמים ללא הפסקה את שחשוב להיערך לכך שיותר ויותר מוצרים יחוברו לרשת - הבית, המכונית, החשמל בבית וכו'. אלא שאותו הסקר מצביע על כך שרוב מוחץ של 86% מהמפעילים בעולם, השיבו שהם אינם מוכנים למהפכה, וכמובן שגם אינם יודעים איך להתמודד עם השינוי הגדול.

הנתונים הללו חשובים. מצד אחד רואים כיצד התעשייה, קרי היצרנים רצים קדימה, אבל המפעילים חיים בעולם אחר, בעולם שבו הם חייבים להצדיק את ההשקעות האדירות ברוחבי פס שדורשים מהם. לכן לא מפתיע לראות שבסקר, רוב המפעילים טוענים שחייבת להיות קונסולידציה של מפעילים כדי לעמוד בהשקעות הנדרשות מהם. זה מתחבר מצוין למה שקורה בישראל ולמה שטוענות חברות התקשורת - ריבוי מפעילים או תחרות שיוצאת מפרופורציה (ראו את גולן והוט מובייל והמבצעים האחרונים בסלולר כדוגמא) פוגעת קשה ביכולת שלהם לשמר רמת השקעות הכרחית כדי לעמוד באתגרי העתיד.

הרשתות מנוהלות בענן

שלומי אנג'י, ה-CTO של נוקיה ישראל שהתמזגה עם אלקטל-לוסנט, צופה כי התערוכה השנה, לפחות מבחינת נוקיה, תדגיש את השילוב בין הרשתות השונות - רשתות דור חמישי, רשתות WI-FI, ורשתות קוויות - על גבי הענן תחת המושג רשתות הטרוגניות. לדבריו "הראינו השנה בניסויים שערכנו כיצד אפשר לספק קצבים של 4.1 ג'יגה ביט בשנייה על רשתות LTE Advance. הדגש החשוב הנוסף הוא כמובן שכל הרשתות מנוהלות דרך הענן בצורה יותר יעילה ועם פחות חומרה".

איך ייראה השילוב בין הרשתות בענן לרשתות הדור החמישי?

"תחנת בסיס סלולרית מורכבת מהרדיו ומיחידת העיבוד. בעתיד יחידת העיבוד לא תשב באתר עצמו אלא בענן. זה אומר שהמפעיל יוכל לנהל את הרשת ולהקצות משאבים בהתאם לדרישות בשטח, בצורה הרבה יותר אפקטיבית וגמישה".

גם אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל, מעריך שהדגש השנה יהיה בנושא רשתות הדור החמישי והשילוב עם הענן, ומציין כי היישומים בתחומי התחבורה והאנרגיה (ותחומים נוספים) יבואו לידי ביטוי באופן הרבה יותר ברור השנה. "הענן ישנה את הרשת הסלולרית ויהפוך את הליבה שלה למשהו הרבה יותר סטנדרטי. זה יהפוך את היכולת של המפעיל לספק שירותים חדשים להרבה יותר יעילה", הוא אומר, "בנוסף, אריקסון תציג בתערוכה כיצד ניתן להעביר מהירויות של דור חמישי ברשתות דור רביעי בקצב של 1 ג'יגה".

■ הכותב הוא אורח של LG בברצלונה