ה"בשורה" של eLoan לרוכשי הדירות - והתיקון המפתיע

eLoan פרסמה הודעה לתקשורת בה היא מציעה לרוכשי דירות הלוואה של 47,500 שקל בריבית של 3.6% להשלמת ההון העצמי או לרכישות משלימות כמו מטבח או סלון ■ לאחר שיחה עם "גלובס" הגיע תיקון: "מדובר בטעות סופר" ■ מדריך הלוואות חברתיות

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

טעות סופר - או רגליים קרות? חברת מימון ההמונים eLoan ומרכז הבנייה הישראלי נגעו בעצב החשוף ביותר של רוכשי הדירות, ובעיקר של הזוגות הצעירים: הקושי להגיע להון עצמי לרכישת דירה. שני הגופים הפיצו היום (ג') הודעה לתקשורת תחת הכותרת: "חסר לך כסף להשלמת הון עצמי לרכישת דירה, מטבח או ריהוט חדש?? חברת eLoan יוצאת בשת"פ עם מרכז הבנייה הישראלי ומעניקה הלוואות משלימות לרכישת דירה, מטבח או ריהוט חדש ללקוחות המרכז". 

הרעיון פשוט: מתן הלוואה של עד 47,500 שקל בריבית של החל מ-3.6%. לפי ההודעה המקורית של החברה, ההלוואה תשמש כהלוואה משלימה לרכישת דירה או לחלופין לשדרוג פנים הדירה כגון קניית מטבח, סלון ועוד. ההלוואה תועבר ישירות לספקים, ולא לרוכשים.

בהודעה צוטט עמית לוינשטיין, מנכ"ל eLoan, כמי שאומר: "תכנון תקציב הבית אצל משפחות צעירות הוא משמעותי לחיסכון הכספי. ב-eLoan אנו מציעים ללקוחותינו דרך אלטרנטיבית לקבל מימון מותאם לצרכים שלהם בריבית הוגנת, כך שהם יודעים בדיוק וכמה הם משלמים בלי הפתעות בדרך".

אלא שלאחר שיחה עם "גלובס", שבה הועלו תהיות באשר לסיכון הכרוך במינוף-יתר של רוכשי הדירות, טענה החברה כי בהודעה לתקשורת נפלה "טעות סופר", ופרסמה הודעה מתוקנת לפיה ההלוואה לא מיועדת להשלמת ההון העצמי אלא רק "לקניות משלימות לזוגות צעירים כשהם רוכשים דירה".

להלן צילומי מסך של ההודעה המקורית וההודעה המתוקנת שנשלחו בהפרש של פחות משעה. הדגש באדום הוא במקור:

ההודעה לתקשורת של eLoan
 ההודעה לתקשורת של eLoan

 

ההודעה המתוקנת של eLoan
 ההודעה המתוקנת של eLoan

eLoan מתווכת בין לווים למלווים (P2P, קרי הלוואות בין אנשים) בפלטפורמה ממוחשבת המעניקה הלוואות של עד 47,500 שקל בפריסה של עד 5 שנים ובריבית של 3.6% לכל הפחות ועד 13% (ריבית אפקטיבית). מאז ינואר 2014 ניטלו הלוואות בהיקף 23 מיליון שקל באמצעות הפלטפורמה של החברה. eLoan מוחזקת ב-20% ע"י בית ההשקעות מיטב-דש.

בנק ישראל הגביל ב-2012 את שיעור המימון ברכישת דירה ל-75% בקרב רוכשי דירה ראשונה, 70% בקרב משפרי דיור ו-50% למשקיעי נדל"ן - ובכך הנחית מכה קשה על חברת EMI שהעניקה בעבר הלוואות משלימות לקניית דירה. עם זאת, לאחרונה נראה שהמחסום הזה מאותגר. כך, למשל, התאחדות הסטודנטים הציעה 90% משכנתא בדלת האחורית לרכישת דירות 2 חדרים בבאר שבע, ובימים אלה ממשיכה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס לקדם בממשלה את הצעת חוק 90% משכנתא. אגב, גם האוצר ובנק ישראל אפשרו לאחרונה משכנתאות מוגדלות במכרזי מחיר למשתכן. (לסיפור המלא)