ועדת הכלכלה: "להחמיר את הטיפול בעברייני תנועה"

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: "מי שלא מרחם על עצמו ועל סביבתו, אין שום סיבה בעולם שבתי הדין יתייחסו אליו בסלחנות"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

הקטל בכבישים ממשיך להעסיק את ועדת הכלכלה של הכנסת, שקיימה היום (ג') דיון שלישי במסגרת השימוע הציבורי בנושא. הדיון היום עסק בטיפול בעברייני תנועה בבתי המשפט לתעבורה.

ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה, אמר בדיון: "אני מציע לכולם לקחת את הדיונים כאן בכל הרצינות, לא אשקוט ולא אנוח בעניין הזה, ואנחנו חייבים להצליח. אני אחזור על זה כל דיון. מי שחושב שאנחנו באנו להעביר את העניין הזה, ואפשר יהיה למרוח אותנו - טועה".

כבל הוסיף כי "בתי המשפט הם אבן מרכזית במלחמה, והשאלה היא האם הגורם הזה עושה מה שמצופה ממנו והאם הוא מקבל את הכלים לבצע את המשימות המצופות ממנו. אין אחד מאיתנו שלא נתקל בנהיגה פרועה של מישהו אחר על הכביש. מי שלא מרחם על עצמו ועל סביבתו - אין שום סיבה בעולם שבתי הדין יתייחסו אליו בסלחנות. פעם אחר פעם אנחנו פוגשים את מידת הסלחנות לעבריינים, צריך שאנשים יחשבו על כל הדברים האלה לפני שהם גודעים חיים של אנשים. יש חוק בישראל, ואני מצפה שהשופטים יידעו להחמיר, כי זה חלק מכוח ההרתעה".

מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, אמר בדיון כי "מה שמשפיע על הרתעה זה סבירות להיתפס, ענישה מידתית והזמן בין ביצוע העבירה לשיפוט וענישה. למרות האכיפה המצומצמת של המשטרה, בית המשפט עמוס ולא מסוגל לעמוד בעומס. השופטים לא יכולים אפילו לצאת להפסקה ודנים בכ-50 תיקים ביום".

נציין כי בתי המשפט קבעו למשטרה רף של 90 אלף מועדי משפט בשנה - ואם המשטרה עברה את המכסה, היא לא יכולה לאכוף. בהקשר זה הוסיף אבואב כי "התוצאה היא שהמשטרה נאלצת לבטל אלפי דוחות בשנה. מעבר לזה שזה מעקר ומחליש את יכולת השוטרים, זה גורם למשטרת התנועה להוריד את רמת האכיפה ולהפחית במבצעים. התוצאה הבאה היא הסדרי טיעון - המערכת מכוונת להסדרי טיעון מקלים".

אבואב ציין עוד כי על המערכת להוסיף 10 שופטי תעבורה בעלות של 10 מיליון שקל ולהטיל קנס גבוה יותר על מי שבחר להישפט ויצא אשם. 

היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, אמר כי "ב-2014 נפתחו 104 אלף תיקים, שהם 31% מסך כל התיקים הפלילים במדינה. 106 אלף תיקים נסגרו, שהם 48% מכלל התיקים הפלילים. מערכת בתי המשפט מצליחה לסגור יותר תיקים משנפתחו, ואורך חיי תיק בממוצע הוא 6 חודשים. בבתי המשפט יש 40 תקנים ועוד שני תקנים בבתי משפט מחוזיים, שדנים בערעורים".

עו"ד לייזר אמר עוד כי "בהיבט הזה יש מצוקה מאוד גדולה. העומס שמוטל הוא לא חריג מהעומס שמוטל במערכת בתי המשפט באופן כללי. אין ספק שמינוי שופטים נוספים לבתי משפט לתעבורה זה צורך חיוני, ולא מדובר בתקציבים חריגים. כדי להתמודד עם הבעיה יש צורך בשילוב זרועות; ובתי המשפט לתעבורה, גם אם מחר יהיו בהם 60-70 שופטים, אם הם יצטרכו להתמודד עם הגשת כתבי אישום, הם לא יוכלו להתמודד לבד. יש מאבק מתמיד מול גורמים באוצר על תקציבים, ויש צורך במינוי שופטי תעבורה נוספים לאלתר".

באשר למצלמות אמר עו"ד לייזר כי הן מנפקות דוחות בלי סוף, וכי צריך לחשוב על מצב שבו רוב הדוחות יטופלו על-ידי גורמי האכיפה ולא יגיעו לבתי המשפט.

היו"ר כבל אמר בתגובה: "מערכת המשפט, שהיא רגל מרכזית במאבק נגד הקטל, נכשלה ונכשלת מדי יום בתפקידה. מה שאמרנו עכשיו זה קצה-קצהו של ההתייחסות בדוח של מבקר המדינה שצפוי להתפרסם מחר, והמבקר בעצמו יגיע בשבוע הבא לדיון בנושא יחד עם הוועדה לביקורת המדינה".

עו"ד לייזר השיב כי "לקבוע שהמערכת נכשלה זה אמירה מרחיקת לכת. מה שכושל זה התמודדות המערכות באופן מסונכרן. מעבר לזה אזכיר שהשמיכה היא קצרה".

על כך השיב ח"כ כבל: "במקום שאתה מבקש לקחת אותי אף אחד לא אשם. יש לפתחנו צרות מצרות רבות, ההבדל הוא שפה 355 אנשים, בהם ילדים, סיימו את חייהם וסיימו מעגל שלם של חיים גם של אלה שנשארו בחיים. זה כל ההבדל. לא באנו להאשים אף אחד, אבל המטרה היא להגיד מי צריך לבצע איזה משימות, כדי שלא נצטרך להגיע לרגע שבו נצטרך להאשים".

עו"ד שמעון מזרחי, המתמחה בדיני תעבורה, אמר כי "רוב עבירות התנועה הם לא עבירות רצוניות. אף אדם לא יוצא לכביש בכוונה לדרוס מישהו, למעט מקרים של נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים. לכן צריך לדעת להתייחס לגורמים לתאונות. הרבה מאוד דברים קשורים גם בתשתיות. כולם נאחזים בעניין המהירות, אבל היא לא גורם לתאונה, היא יכולה לשנות את תוצאות התאונה, אבל להתמקד בנהג שנהג 100 קמ"ש במקום 90 קמ"ש זה לא יפתור את הבעיה". היו"ר כבל הגיב ואמר כי הוא לא מוכן לקבל את זה שמי שאחראי הוא "הגורם האנושי".

עו"ד יוסי יעקובי אמר כי החמרת הענישה לא תוביל להפחתת ההרוגים, אלא ענישה מיידית ואפקטיבית. "בית המשפט העליון כבר הנחה להחמיר בענישה, ומספר התאונות לא ירדו, אבל כאשר המשטרה אכפה עבירות חמורות זה עבד, ומספר ההרוגים צלל", אמר.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, קרא להקצות עוד כסף לשופטים ואמר: "כדי להזיז מערכת צריך להזרים לה כסף; אם הרשות תקבל כסף לטובת השופטים, אנחנו נעביר אותו".