הרפורמה בחברת החשמל שוב תידחה? "המדינה גוררת רגליים"

מחר אמורים משרדי האנרגיה והאוצר להציג בפני בית הדין הארצי לעבודה את התקדמותם בגיבוש הרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל, אלא שהצדדים לא הצליחו להגיע להבנות מאז הדיון הקודם שהתפוצץ ■ בהסתדרות ובחברת החשמל תוקפים את המדינה: "אין עם מי לדבר"

משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי
משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי

ניסיון להתניע מחדש את הרפורמה בחברת החשמל נוחל כישלון חרוץ. נציגים של משרדי האנרגיה והאוצר אמורים מחר (ג') להופיע בפני בית הדין הארצי לעבודה ולהציג בפניו את התקדמותם בנושא. אלא, שבחודש וחצי האחרונים שחלפו מאז הדיון האחרון, שגם הוא התפוצץ, לא נרשמה כל התקדמות בין הצדדים. בינתיים, חברת החשמל נערכת לרפורמה משלה ומעריכה כי הכנסותיה ב-2016 ייחתכו ב-3.4 מיליארד שקל. עוד היא מתכוננת לפיטורים של 1,300 עובדים עד סוף השנה הבאה.

אין בכלל מחלוקת על כך שמשק החשמל זקוק לרפורמה. כניסת יצרני החשמל הפרטיים שעד סוף 2016 יחזיקו בשליש מנתח ייצור החשמל במדינה; מאות העובדים המיותרים בחברת החשמל (על פי דוח מבקר המדינה מאוקטובר 2015 מדובר ב-2,500 עובדים מיותרים); הביקוש הנמוך משמעותית מהצפוי לחשמל; והירידה המתמשכת בתעריף החשמל מאז כניסת הגז הטבעי - כל אלו משפיעים בצורה דרמטית על תפקודה של חברת החשמל ועל כלל השחקנים במשק.

ואכן, הכנסות החברה הממשלתית צללו בשלוש השנים האחרונות ב-4.5 מיליארד שקל. בעוד שאת 2015 היא צפויה לסיים ברווח של מאות מיליוני שקלים, בחברה מעריכים כאמור כי 2016 תסתיים בהפסד ענק.

בשל כך, ולמרות שחמישה צוותי היגוי ייעודיים שקמו לטובת הנושא מאז חוקק חוק משק החשמל לפני 19 שנה כשלו בתפקידם, החליטה המדינה לתת לרפורמה ניסיון נוסף. מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, נבחרו הפעם להוביל אותה. וכך, בחודש שעבר קיים בית הדין הארצי לעבודה את הדיון הראשון בסוגיית הרפורמה. לדיון הגיעו נציגי משרד האנרגיה, ביניהם גם שר האנרגיה יובל שטייניץ, ונציגים של משרד האוצר, ביניהם סגן שר האוצר יצחק כהן. עוד השתתפו בו בכירים בהנהלת חברת החשמל וועד עובדי החברה. השופטים, בראשות סגנית הנשיא השופטת ורדה ליבנה, הקציבו למדינה שלושה חודשים להגיש את מסמך הרפורמה. מחר אמורים הצדדים להציג בפני בית הדין את ההתקדמות שהשיגו במשא ומתן מול הצדדים.

אלא שבחודש וחצי האחרונים לא הושגה כאמור שום התקדמות. בוועד העובדים מטילים את האשמה על משרדי האוצר והאנרגיה. "קיימו איתנו פגישה אחת בלבד שבה הצגנו את הדרישות שלנו, ומאז לא דיברו איתנו. זה מגוחך", אמרו היום בוועד. "לא ברור מה המדינה עומדת להציג מחר בבית הדין משום שלא חלה שום התקדמות", הוסיפו בהסתדרות, "מה שבטוח הוא שהיא תהיה מובכת".

גם בחברת החשמל חשים בתסכול ומאשימים את המדינה בגרירת רגליים. בחברה טוענים כי הליך המשא ומתן עדיין לא התחיל משום שהמדינה לא הציגה אפילו את דרישותיה. "ללא הצגת הדרישות, אין על מה לנהל משא ומתן", טענו בחברה.

כפי שחשף "גלובס" בחודש שעבר, מצבה הפיננסי הירוד של חברת החשמל אילץ אותה לגבש רפורמה משלה גם מבלי לחכות למדינה. בין הצעדים שאותם היא מתכננת לנקוט: פיטורי 1,300 עובדים עד סוף השנה הבאה, מכירת תחנת הכוח ברמת חובב, מכירת מקרקעין בשווי מיליארד שקל, צמצום המלאי ב-15%, משיכה מהחשבון הלא קצבתי סך של 300 מיליון שקל וצמצום של 300-400 מיליון שקל בהשקעות בפיתוח. עוד בוחנים בחברה אפשרות לשימור/הקפאה של תחנות כוח נוספות.

עוד חשף "גלובס" את דרישות ועד העובדים וההסתדרות לרפורמה. בין היתר הם דרשו ממשרדי האנרגיה והאוצר להוציא לפועל תוכנית הבראה פיננסית מקיפה לחברת החשמל שתספק לחברה יציבות פיננסית ועסקית ל-10 השנים הקרובות, להסדיר את רישיונות החברה לפחות עד שנת 2030, לאפשר להם לתכנן תחנת כוח גרעינית, לגבות את החוב הפלסטיני בסך 2 מיליארד שקל ולספק הגנה מלאה על עסקת הגז מול "תמר" וגביית החוב המצרי בסך 1.76 מיליארד דולר בצירוף ריבית והצמדה ועוד. דרישות נוספות של הוועד היו הכפלת שיעור שכר הבסיס שמוכר לפנסיה של העובדים מ-40% ל-80%, להבטיח כי השימוש בפחם לא יפחת מ-50%, וכי האוצר יוותר על אג"ח צמיתה (ללא מועד פקיעה - ה"כ) שהנפיקה החברה למדינה בתחילת שנות ה-70'.

במשרד האנרגיה מסרו היום כי "הדיונים מתקיימים כל העת עם הגורמים הרלוונטיים, גם עם הנהלת החברה וגם עם העובדים".

במשרד האוצר דחו את טענות חברת החשמל וטענו כי הציגו בפני החברה את הדרישות בצורה כוללנית. "הם ראו, שמעו ולא אהבו", אמרו. עוד הוסיפו, כי דרישת הוועד להכפיל את השכר הפנסיוני של העובדים ל-80%, עולה לבדה כ-12 מיליארד שקל.

"את הדינוזאור הזה שנקרא חברת החשמל צריך להרעיב"

האוצר מנע בשיטתיות יוזמות לקידום התייעלות אנרגטית שהיו עשויות לחסוך למשק מיליארדים, בגלל רצונו לחנוק את חברת החשמל ולאלץ אותה להסכים לרפורמה - כך טוענת ח"כ יעל כהן-פארן (עבודה), לשעבר יושבת ראש הפורום הישראלי לאנרגיה.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר, סיפרה כהן-פארן כי בשנת 2009, בעת שעמדה בראש הפורום, נפגשה עם בכיר באגף התקציבים וניסתה לשכנע אותו לאפשר לחברת החשמל לקדם יוזמות של התייעלות אנרגטית ל-2.5 מיליון לקוחותיה.

הכוונה להצעות כמו החלפת מכשירי חשמל בזבזניים בבית שיצורפו לחשבון החשמל. לדבריה, השיב לה הבכיר כי "לא ניתן לחברת החשמל שום דבר. את הדינוזאור הזה צריך להרעיב".

התייעלות אנרגטית נחשבת לדרך הזולה ביותר בעולם להביא לחיסכון בחשמל ובהוצאות הכרוכות בייצורו והולכתו, "המגוואט הכי זול הוא זה שלא מיוצר".

כהן-פארן אמרה היום ל"גלובס" כי הניסיון הבינלאומי מוכיח באופן חד-משמעי שיוזמות לקידום התייעלות אנרגטית מצליחות הרבה יותר כאשר הן מקודמות על ידי חברת החשמל הלאומית או המדינתית, ולא רק על ידי גופים עסקיים המתמחים בכך - זאת בעיקר כיוון שלגופים הפרטיים אין תמריץ לעודד התייעלות בקרב עסקים קטנים ומשקי בית בגלל יחס עלות-תועלת נמוך.

"הבכיר אמר לי: 'ריד מיי ליפס', בעוד שלושה חודשים תהיה רפורמה בחברת החשמל ואז נוכל לדבר על זה. ב-2010 נפגשנו עם מנכ"ל האוצר דאז, חיים שני, שאמר לנו תשובה דומה, ושצריך לבדוק אם הצ'רטר של חברת החשמל מאפשר לה לפעול בתחום ההתייעלות האנרגטית".

נזכיר, כי עד היום לא נחתמה רפורמה בחברת החשמל, למרות שמאז 2009 נעשו עוד שלושה ניסיונות להגיע להסכמות - אך הם טורפדו על ידי הדרג הפוליטי או המשפטי.

בנוסף, ישראל השיגה התקדמות מעטה מאוד בתחום ההתייעלות האנרגטית לעומת מדינות מערביות אחרות בעולם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר פעל בשנה האחרונה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה לגיבוש תוכנית לאומית להתייעלות אנרגטית. בעקבות כך ולקראת ועידת האקלים בפריז, המשרד קידם החלטת ממשלה המקצה 300 מיליון שקל למענקים להתייעלות אנרגטית והקמת קרן הלוואות מגובות ערבות מדינה להתייעלות אנרגטית (צפויה לעמוד על מיליארדי שקלים, כתלות בתוצאות המכרז)".