סטארט-אפ ישראלי מפתח משחקים שבהם יככבו נשים

"בגיל 4 גם בנים וגם בנות יגידו שכשהם יהיו גדולים הם רוצים להיות ראש ממשלה. בגיל 12 הבנות יגידו שהן רוצות להיות דוגמניות"

עולם הסושיאל-טק והשקעות האימפקט מתבסס על סטארט-אפים בעלי תרומה חברתית. כדי להסביר את ההבדל נהוג לעיתים להבחין בין משחקים שאמורים לגרום להנאה לבין כאלה אשר שהשימוש בהם מסייע לשפר את איכות חיינו. מתברר, שאפשר לשלב בין השניים. במחזור השני של האקסלרטור החברתי "הראלי" של TechForGood שהסתיים היום (ב') במשרדי בנק לאומי בתל-אביב, השתתף סטארט-אפ משחקים בעל משימה חברתית מובהקת - לגשר על הפער בהזדמנויות לנשים.

ענת שפרלינג ויפעת אנזלביץ, הגיעו למיזם ללא רקע טכנולוגי."יפעת ואני מכירות למעלה מעשור", מספרת שפרלינג, "הרקע שלי הוא יזמות חברתית לעידוד נשים. הקמתי את הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים, ואת עמותת נשים בתמונה לשינוי הייצוג הנשים בקולנוע. יש לי תואר ראשון בקולנוע ותואר שני במגדר. את יפעת פגשתי כשהיא מיתגה ועיצבה את אחד הפסטיבלים, מאחר שיש לה סטודיו לעיצוב. שתינו גם אימהות, יש לנו בנות ובנים. במקרה שני הבנים שלנו נולדו במקרה באותו היום, כך שאנחנו ערות להשפעה הגדולה שיש למדיה שמכוונת את הבנות לאותו כיוון, כלומר שדמות המופת שהן יכירו היא של גברים, מה שמקשה עליהן יותר להזדהות. אנחנו אולי מגיעות מבתים שוויוניים, אבל זה לא תמיד ככה. מהון להון התגלגלנו להקמת הסטארט-אפ טויה ((Toya".

לדברי שפרלינג, טויה הוא מותג בעולם המשחקים הדיגיטליים שמבקש לתת לנערות ולילדות ארגז כלים רחב יותר למימוש הפוטנציאל. "אנחנו יוצרות משחקים דיגיטליים עם מאפיינים ייחודיים, כאשר יפעת מפתחת אותם בסטודיו ואני מביאה את התוכן".

המשחק הראשון למשל, מתחקה אחר חוקרת טבע ידועה. הפלטפורמה עליה מבוסס המשחק היא מיינקראפט, ולא במקרה. "זו הפלטפורמה הפופולרית בכל הזמנים", מסבירה שפרלינג, " 30% מכלל השחקנים הם ילדות ונערות, וזה למרות שהמשחק כביכול פונה לבנים מאפשר ראייה מרחבית ומאתגר אותן בכל מה שקשור לבנייה. מכיוון שזו פלטפורמה של קוד פתוח, אנו נעזר בה לספר את הסיפורים שלנו. בעוד שבמשחקים רבים הפסילה מסיימת את המשחק, אנחנו יוצרות משהו שיאפשר פשוט התרחשות חדשה ואתו אפשר להתקדם".

- זו לא הקלה המותאמת לבנות?

"ממש לא. המשחקים מיועדים לבנים ובנות. היום יש הפרדה בין משחקים של בנים ומשחקים של בנות, והתנסות במשחק היא בעלת השפעה לבגרות. מחקרים מראים שבגיל 4 גם בנים וגם בנות יגידו שכשהם יהיו גדולים הם רוצים להיות ראש ממשלה. אבל בגיל 12, בזמן שהבנים עדיין יגידו את זה, הבנות יגידו שהן רוצות להיות דוגמניות. משחק ילדות נותן כלים. משנות ה-50 ועד ימינו, עדיין יש הפרדה לכחול ולוורוד. השינוי שאפשר לראות ברשתות כמו טארגט בארה"ב, הוא ממש של החודשים האחרונים. המשחק שניצור מיועד לכולם, וכמו שבנות ילמדו על גברים פורצי דרך, כך גם הפוך - בנים ילמדו על נשים פורצות דרך. יהיו שם משחקי טבע, חלל, ובכל משחק יהיה אקשן תכנון ואסטרטגיה, הנאה ולימוד. היום אנחנו עובדות על המשחק הראשון שייצא במאי".

האקסלרטור, לדברי שפרלינג, עזר רבות למינוף. "למפגש הראשון הגענו כשעוד היינו בפרספקטיבה אחרת, ומאז עברנו מהלך גדול: קיבלנו כלים עסקיים ושיווקיים, ולמדנו על החיבור בין החברתי לעסקי".

- מצאתן משקיעים?

"רצינו להיות מאוד מגובשות ובהירות לפני שאנחנו יוצאות לגיוס ראשון. נכון להיום השקענו בעצמנו 50,000 דולר. בימים אלה אנחנו יוצאות לסבב הראשון".