"סופר טיוזדיי": קלינטון נתפסת כאדם לא אמין, טראמפ מגלומן

ב-13 מדינות ייערכו היום בחירות מקדימות במירוצים של הדמוקרטים והרפובליקאים למועמדות מפלגותיהם לנשיאות ■ הציבור יצטרך להכריע: ידו של מי צריכה להיות מונחת על הכפתור האדום של שיגור טילים גרעיניים

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

היום (ג') חל סופר טיוזדיי בארה"ב, יום ג' הגורלי שבו עורכות 13 מדינות בארה"ב בחירות מקדימות במירוצים של הדמוקרטים והרפובליקאים למועמדות מפלגותיהם לנשיאות. הרבה מונח על כף המאזניים - הסקרים חוזים ניצחונות להילארי קלינטון בתחרויות הדמוקרטיות ולדונאלד טראמפ בתחרויות הרפובליקאיות ברוב המדינות המשתתפות.

כל צד מקווה לצבור מספר מרבי של נציגים לקראת הוועידה של כל מפלגה, בעוד כמה חודשים. בוועידות אלה בוחרים הנציגים את מועמד מפלגתם לנשיאות.

לא מן הנמנע אפוא שבתוך 24 שעות יידע העולם במידה רבה של ודאות האם קלינטון וטראמפ אכן יזכו במועמדויות של מפלגותיהם ויתמודדו על הנשיאות בחודשים הקרובים. אך גם ייתכן כי השניים, או אחד מהם, לא יספיקו לצבור מספיק נציגים לחסימת דרכם של מתחריהם - ברני סאנדרס במחנה הדמוקרטי; מארקו רוביו, טד קרוז, ג'ון קייסיק ובן קארסון בצד הרפובליקאי - והמאבק יימשך עד 15 במארס, היום שבו יערכו סבבים נוספים של בחירות מקדימות בכמה מדינות גדולות, ובהן פלורידה ואוהיו. בתום הסבבים האלה לא ייוותרו ספקות מי יהיו שני המועמדים הסופיים לבית הלבן.

 

מוכרחים לעסוק לרגע, ולו באופן שטחי, באריתמטיקה של הבחירות המקדימות בארה"ב, כדי להבין מה קורה בשטח. בצד הרפובליקאי, צריך מתמודד לצבור 1,237 נציגים בכל סבבי הבחירות המקדימות כדי לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות. בסבבי המקדימות שמתקיימים היום, יתחרו חמשת המתמודדים הרפובליקאים על כמחצית מ-1,237 הנציגים. בכל מדינה יש חוקי בחירות שונים, אך באופן כללי, אם טראמפ יצליח לסחוף את רוב הנציגים הזמינים היום הוא יבטיח לעצמו עמדת זינוק למועמדות.

אבל אם מתחריו, במיוחד רוביו וקרוז, יעברו את רף 20% בחלק מהמדינות, הם יוכלו לצבור פלח משמעותי מהנציגים. (הסקרים חוזים ניצחון לקרוז בטקסס, המדינה הגדולה ביותר שמשתתפת בסופר טיוזדיי. זו המדינה הביתית של קרוז, ואם יפסיד בה הוא יכול למחוק את עצמו מהמירוץ. זו גם המדינה היחידה שבה טראמפ אינו צפוי לזכות).

הממסד הרפובליקאי, שאינו מוכן לקבל את טראמפ כמועמד המפלגה לנשיאות, מקווה שרוביו וקרוז יצליחו לזנב בטראמפ בסופר טיוזדיי וב-15 במארס ולמנוע מהמיליארדר לצבור את המספר המינימלי של נציגים שנדרש כדי לזכות במועמדות לנשיאות. כאשר המתמודד המוביל מגיע לוועידת המפלגה עם פחות מהמספר המינימלי, בטלות למעשה כל תוצאות סבבי הבחירות הקודמים והוועידה, בהנהגת צמרת המפלגה, פותחת בתהליך של סחר סוסים לבחירת המועמד. זו התרחשות נדירה, שמאופיינת בכאוס, אך היו דברים מעולם. על פי הערכות של רוב האנליסטים, במצב כזה תהיה ידו של טראמפ על התחתונה וקרוב לוודאי שהוא לא יזכה במינוי. בכל זאת, הסקרים מנבאים שטראמפ יגיע לוועידה עם מספיק צירים כדי לקטוף את המינוי בנקל.

כאשר המתמודד המוביל מגיע לוועידת המפלגה עם פחות ממחצית הנציגים שנדרשים למינוי, גם אם הוא נהנה מרוב יחסי, בטלות למעשה כל תוצאות סבבי הבחירות המקדימות והנהגת המפלגה פותחת בתהליך של סחר סוסים לבחירת המועמד. על פי הערכות של רוב האנליסטים, במצב כזה תהיה ידו של טראמפ על התחתונה וקרוב לוודאי שהוא לא יזכה במינוי, למרות הצלחותיו בסבבי המקדימות.

בצד הדמוקרטי, זקוק מתמודד ל-2,640 נציגים כדי לזכות במועמדות מפלגתו לנשיאות. בסופר טיוזדיי, אפשר לזכות במספר מרבי של 880 נציגים. כל הסקרים מראים שקלינטון פתחה פער דו-ספרתי מול סאנדרס ברוב המדינות.

על רקע זה, מסתמנים תהליכים שונים ודינמיקות שונות בשתי המפלגות. במחנה קלינטון מתייחסים לניצחון של טראמפ כתרחיש הסביר ביותר וטראסט המוחות של הקמפיין מגבש דרכים כדי להביסו. על פי "ניו-יורק טיימס", התגבשו במחנה הדמוקרטי שתי אסכולות. האחת גורסת שניצחונה של קלינטון על טראמפ מובטח. האסכולה הזו משוכנעת, שהתבטאויותיו הגסות של טראמפ בחודשים האחרונים נגד נשים, מיעוטים, מהגרים ומוסלמים יהפכו אותו מוקצה מחמת מיאוס בעיני רוב האמריקאים. המחזיקים באסכולה זו מצביעים על התחזקות הכוח האלקטורלי של נשים, שחורים והיספנים, רכיבים חשובים בבסיס המצביעים הדמוקרטיים.

אך אסכולה אחרת במחנה הדמוקרטי, שבראשה עומד בעלה של המתמודדת, ביל קלינטון, מזהירה מפני אשליות וביטחון עצמי מופרז. על פי אסכולה זו, טראמפ הוכיח יכולת מופלאה לתפוס את הלך הרוח של הבוחרים ולנצל אותו לצרכיו הפוליטיים. הוא מבין את דאגותיהם ואיך למנף אותן. רק מסע מתואם שיציג את המועמד הרפובליקאי הפוטנציאלי כפוליטיקאי מסוכן, בעל דעות קדומות, יאפשר להילארי קלינטון לזכות בנובמבר.

האסכולה הזו מדגישה, שאלה יהיו בחירות צמודות. ארגונים שתומכים בקלינטון כבר מכינים תסריטים לתשדירי בחירות שיציגו את טראמפ כשונא נשים וכאויב של מעמד העובדים, אדם שאופיו, הטמפרמנט שלו ומטענו הרגשי יסכנו את ארה"ב והעולם כולו אם תינתן לו דריסת רגל בלשכה הסגלגלה. ביל קלינטון כבר הבהיר למקורביו שהוא ישמח להציג את טראמפ כאחד שפשוט אינו מסוגל להיות נשיא.

בכל זאת, רבים במחנה הדמוקרטי, וגם מחוצה לו, משוכנעים שקלינטון תרמוס את טראמפ בנובמבר. "הילארי בנתה אוניה ענקית ועתה, כשהיא מפליגה, היא תצטרך לטפל בדרך בחבורה של פיראטים סומאלייים", אמר מתיו דאוד, שהיה האסטרטג הראשי בקמפיין הבחירות של ג'ורג' וו. בוש ב-2004.
ומנגד, במפלגה הרפובליקאית, גוברת הבהלה לנוכח ההישגים שצובר טראמפ. כמה פוליטיקאים רפובליקאים אמנם הביעו תמיכה בו. אחד מהבולטים הוא מושל מדינת ניו-ג'רזי, כריס כריסטי. אך מספר הולך וגדל של רפובליקאים הכריזו, שאם טראמפ יהיה מועמד המפלגה הם יצביעו בעד הילארי קלינטון.

רפובליקאים רבים זועמים על טראמפ בגלל סירובו להתנער מהקו-קלאקס-קלן. כמה גזענים המזוהים עם הארגון, ובהם דיוויד דיוק, "לשעבר "אשף גדול" בקלאן, אמרו שבוחר לבן שאינו מצביע בעד טראמפ הוא "בוגד במורשת הלבנה". בכל זאת, טראמפ חמק מגינוי הקלאן וארגונים גזעניים אחרים.

ובהכרזה חסרת תקדים, קרא ראש הסיעה הרפובליקאית בסנאט, מיטץ' מקונל, לסנטורים רפובליקאים לפרסם מודעות נגד טראמפ, בהנחה שהוא יהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות, אם הם סבורים שמהלך כזה יסייע להם להיבחר מחדש. זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב, שמנהיג בכיר במפלגה קורא למרד נגד מועמד פונטציאלי של המפלגה.

השורה התחתונה היא, שרפובליקאים רבים ייצטרכו להכריע: מי יזיק יותר לארה"ב - הילארי קלינטון, שנתפסת אצל רפובליקאים רבים כאדם לא ישר, שאין לתת בו אמון, או דונאלד טראמפ, מגלומאן לא יציב ואימפולסיבי. ידו של מי צריכה להיות מונחת על הכפתור האדום של שיגור טילים עם ראשי חץ גרעיניים?

donald trump hillary clinton
 donald trump hillary clinton