הכנ"ר תומך בבקשת נאמני מגה לחקור את בעלי השליטה

הנאמנים ביקשו לחקור את מהלך פיצול הנדל"ן, ניהול הרשת תוך סיכונה והממשל התאגידי הירוד שהונהג בחברה

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

"הכונס הרשמי בדעה, כי מקום בו מתקיים לבעל תפקיד חשד שעסקי חברה נוהלו שלא בטובתה או בטובת נושיה, מחויב בעל התפקיד בחקירת ובבדיקת חשד זה" - כך הודיע הבוקר (ג') הכנ"ר לבית המשפט, במענה לבקשת הנאמנים לחקור את בעלי השליטה במגה בגין נסיבות קריסת הרשת.

הכנ"ר תומך בבקשת הנאמנים ומציין בעמדתו כי הוא תומך בבקשת הנאמנים לקבל סמכויות חקירה נרחבות ולזמן לחקירה את בעלי שליטה ונושאי משרה במגה, ברבוע נדל"ן וברבוע כחול, וכן להורות לבעלי השליטה ולנושאי משרה אלה להמציא לידי הנאמנים כל מסמך שיידרש לצורך הבדיקה והחקירה האמורה.

"בייחוד", כותב הכנ"ר, "מחויבת חקירת ובדיקת הדברים עד תום, שעה שבבקשותיהן של רבוע נדל"ן ושל רבוע כחול להגשת תגובות לדוח הנאמנים, מכחישות האחרונות את כלל הטענות שהופנו נגדן". 

3 סוגיות לחקירה 

בשבוע שעבר (ד') הגישו נאמני רשת מגה בקשה להעניק להם סמכויות חקירה בכל הנוגע לנסיבות קריסתה של הרשת. לבקשה צורף דוח חריף במיוחד על התנהלות בעלי השליטה ברשת ומנהליה הבכירים לשעבר. הנאמנים, עו"ד אהוד גינדס, רו"ח גבי טרבלסי ועו"ד אמיר ברטוב, מבקשים להזמין לחקירה בעלי שליטה ונושאי משרה הן בחברה-האם, אלון רבוע כחול, והן בחברה האחות, רבוע כחול-נדל"ן, ודורשים כי הללו ימציאו לידיהם כל מסמך שיידרש לצורך הבדיקות והחקירות.

הנאמנים לא מפרטים את מי בדעתם לזמן לחקירה, אבל כבר עתה ברור כי בין המוזמנים יהיו דודי ויסמן, מבעלי השליטה ומי שכיהן כיו"ר אלון רבוע כחול ברוב שנותיה; מוטי קרן, לשעבר מנכ"ל מגה; אנשי הכספים באלון רבוע כחול ואדריכלי חלוקת הדיבידנדים בקבוצה ופיצול נכסי הנדל"ן של מגה לחברה נפרדת. לא מן הנמנע כי יזומנו גם בעלי השליטה האחרים, שרגא בירן, ומי ששימש כנציג הקיבוצים באלון הפרטית, איציק באדר.

הנאמנים מדברים על 3 סוגיות "הדורשות המשך בדיקה וחקירה": פיצול הנדל"ן מהחברה ותשלום דמי שכירות מופרזים לכאורה; ניהול ב"מימון דק" תוך סיכון החברה ועובדיה; וממשל תאגידי ירוד.

בדוח מציינים הנאמנים גם כי הם שוקלים "בכובד-ראש" לאמץ תביעה נגזרת שכבר הוגשה כנגד אלון רבוע כחול בשל חלוקת דיבידנד בניגוד לכללים, וכי בדעתם להרחיב ולנהל תביעה ישירה נגד אלון רבוע כחול, נגד בעלי השליטה ונגד נושאי משרה בחברה, בדרישה להשיב למגה כספים שנלקחו ממנה שלא כדין.

אם אכן תוגש תביעה כזאת, היקפה צפוי לעמוד על 900 מיליון שקל לכל הפחות, ולכך עלולות להיות לה השלכות גם על מכירת השליטה באלון רבוע כחול לאיש העסקים מוטי בן-משה. לפי הערכות, בן-משה לקח בחשבון חלק מהסכומים, אך לא את כולם. 

"משיכת דיבידנד מפוקפקת"

"מגה נהנית מנתח הפעילות הגדול ביותר בתחום של סופרמרקטים במרכזי ערים, ממיקומים טובים וממרווח סחר גבוה מהמקובל בענף", כותבים הנאמנים בדוח המפרט את הסיבות לקריסת הרשת.

לדבריהם, הסיבה המרכזית לשחיקה במצב הרשת הן שתי פעולות משמעותיות שיזמו בעלי השליטה. האחת - "משיכת דיבידנד מפוקפקת" בהיקפים משמעותיים; והשנייה - פיצול נכסי הנדל"ן ממגה לחברה-אחות, רבוע כחול נדל"ן, אשר גבתה ממגה, לכאורה, דמי שכירות מופרזים.

בדרך זו, כותבים הנאמנים, "בעלי השליטה 'הציפו' לעצמם את ערך הנדל"ן של מגה, כשמגה עצמה הפכה לחברה רזה מאוד. ממועד זה, מגה הפכה לפחות יציבה עסקית ויותר מסוכנת". על רקע זה תוהים הנאמנים: "היכן היו הדירקטורים ושומרי הסף כשמגה 'נחלבה' כך מנכסיה?".

הנאמנים מבקשים בהקשר זה כי בית המשפט יאשר להם לשכור את שירותיו של שמאי לצורך חקירה ובדיקה - הן של פיצול הנדל"ן ממגה לחברה האחות והן של דמי ותנאי השכירות שמגה מחויבת אליהם לרבוע נדל"ן מאז אותו פיצול. בהתאם לממצאים שיתקבלו, יפנו שוב הנאמנים לבית המשפט בבקשה למתן הוראות ספציפית.

כיוון שהנאמנים לא הציעו שמאי מטעמם, המליץ הכנ"ר לבית המשפט בתגובתו על מועמדים ניטרליים לדבריו לביצוע התפקיד זה: שמאית המקרקעין דברת אולפינר, שמאי המקרקעין ירון ספקטור ושמאי המקרקעין יובל דנוס.