גזית גלוב מורידה מהמדף את פעילות הקניונים בישראל

המנכ"לית: "הפסקת תהליך המכירה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה החדשה של החברה, להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי בפעילותה"

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
חיים כצמן / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב  נאלצת לוותר על רצונה לחסל את פעילותה העסקית בישראל, כחצי שנה לאחר שהעמידה אותה למכירה. גזית גלוב דיווחה היום, כי לאחר בחינת ההצעות שהתקבלו ממספר גורמים לרכישת המרכזים המסחריים והקרקעות שבבעלות החברה הבת גזית בישראל, הוחלט על הפסקת הליך המכירה, מאחר שהצעות אלו לא עמדו בתנאי החברה. בעקבות ההחלטה מתכננת גזית גלוב לפעול להמשך פיתוח והשבחה של הקניונים שבבעלותה בישראל. "גלובס" פרסם כבר בנובמבר 2015 כי ניסיון המכירה נתקל בקשיים על רקע המחיר שדורשת גזית גלוב, אשר הרתיע את המתעניינים בנכסיה בארץ.

ההחלטה של גזית גלוב לשמור על פעילות הקניונים בישראל מגיעה כחודש וחצי לאחר שהחברה הבת גזית ישראל מכרה את החזקתה בקבוצת הבנייה א. דורי לידי איש העסקים עמוס לוזון. אותו מהלך הביא עמו לכעס גדול מצד משקיעים מוסדיים בישראל, ועקב כך ניהלו מאז יו"ר גזית גלוב חיים כצמן ומנכ"לית החברה רחל (רוחה) לוין עשרות פגישות עם גופים מוסדיים מקומיים, במטרה להחזיר את אמונם בקבוצה ובעומדים בראשה.

גזית גלוב מחזיקה בכ-85% ממניות גזית ישראל, וביתרה מחזיק שותפה רונן אשכנזי. פעילותה של גזית ישראל מהווה כ-6% מסך פעילותה של החברה האם (במונחי הכנסה נטו מהפעלת הנכסים - NOI). גזית ישראל עוסקת ברכישה, פיתוח וניהול של מרכזים מסחריים, ובבעלותה 10 מרכזים מסחריים מניבים, בשטח בנוי כולל של 121 אלף מ"ר, הפועלים תחת המותג G. ב-2015 היא מכרה קניון בעפולה וקרקע צמודה אליו לקרנות ריט 1 ו-JTLV בתמורה (נטו) של 201 מיליון שקל.

גזית ישראל מחזיקה גם בצבר קרקעות לפיתוח עתידי ועוסקת בפיתוח נכס נוסף - בית האיכרים בת"א, המתפרס על 6,000 מ"ר, ושבפיתוחו הושקעו עד סוף ספטמבר 2015 כ-61 מיליון שקל מתוך סכום השקעה מוערך של 83 מיליון שקל.

החזקה של 85% מקנה לעשרת הקניונים של גזית ישראל ערך של 2.066 מיליארד שקל בספרי גזית גלוב, ואילו לקרקעות ולנכס שבפיתוח ערך של 198 מיליון שקל. כך שערכם המלא של כלל הנכסים בישראל (כולל חלקו של אשכנזי) מסתכם ב-2.67 מיליארד שקל.

בהנהלת גזית גלוב ציינו היום, כי ההחלטה לוותר על מכירת הפעילות בישראל נבעה מהעובדה שהחברה לא קיבלה הצעת רכישה המשקפת פרמיה מהותית על ערך הנכסים בספרים. ייתכן שלפחות חלק מההצעות שהוגשו היו אף נמוכות מערך הנכסים המופיע בספרים.

ההחלטה שלא למכור את פעילות הקניונים בישראל במחיר שעלול היה לגרור עמו הפסד בדוחות הכספיים, תואמת את האסטרטגיה הנוכחית של הנהלת גזית גלוב להגדיל את רכיב הנדל"ן הפרטי שבבעלות הקבוצה, על חשבון הפעילות העיקרית, שמבוצעת כיום דרך החזקות שליטה בחברות ציבוריות בחו"ל. לצורך כך, הצטיידה גזית גלוב בחודשים האחרונים במזומנים בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל, באמצעות הנפקת הון מקומית ומכירת חלק מהחזקותיה בחברות הבנות הציבוריות פירסט קפיטל הקנדית ואקוויטי וואן האמריקאית.

לדברי מנכ"לית גזית גלוב, רוחה לוין, "תהליך המכירה לווה בהתעניינות רחבה של משקיעים מקומיים ובינלאומיים. לאחר תהליך מסודר של בחינת מכירת פעילות מרכזי המסחר בישראל לאחרונה, התקבלה הצעה סופית שאינה עומדת בתנאים המוקדמים שאותם הצבנו. לאור זאת, החלטנו על הפסקה של תהליך המכירה, אשר עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה החדשה של החברה להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי בפעילותה. תיק הנכסים מציג ביצועים טובים ואנו נמשיך ונפעל לפיתוח שלו תוך הצפת הערך הטמון בנכסים".

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של חברת השירותים הפיננסיים וליו בייס, העריך בעקבות ההודעה כי "לגזית גלוב יש היכולת להפוך את גזית ישראל לשחקן השלישי בתחום המסחרי בישראל, על ידי הגדלת והשלמת הייזום על הקרקעות שבבעלותה, ובמקביל על ידי רכישת נכסים.

"המצב כיום הוא שהדואופול עזריאלי ומליסרון בפועל לא יכול לצמוח בשוק המסחרי על ידי רכישות חדשות (בשל הגבלים עסקיים), וניתן לראות שהם פונים להתרחבות בייזום בעיקר בתחום המשרדים", הסביר ליפמן.

מניית גזית גלוב נסחרה היום בירידה של כ-1.5% אחרי שזינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים בכ-13% עקב חוסר תאימות בין ביצועי המניה לביצועי החזקותיה בחו"ל. שווי החברה עמד היום על 6.2 מיליארד שקל.