יו"ר איגוד מהנדסי הערים מתנגד לתמ"א 38 - עד שזה מגיע לביתו

אבנר אקרמן גורס כי התמ"א היא "אנטי-תכנונית, אבל כל זה לא מפריע לאקרמן לשדרג את דירתו הפרטית, לא אחרת מאשר באמצעות פרויקט תמ"א 38"

הבניין ברח' ריינס / צילום: תמר מצפי
הבניין ברח' ריינס / צילום: תמר מצפי

יו"ר איגוד מהנדסי הערים אבנר אקרמן, המכהן גם כמהנדס עיריית נתניה, הוא אחד המתנגדים הבולטים לפרויקטים הנבנים מכוח תמ"א 38, התוכנית שנולדה בכדי לחזק מבנים מפני רעידות אדמה. אקרמן, כמו לא מעט מתכננים ומהנדסים, גורס כי התמ"א היא "אנטי-תכנונית", בין השאר מפני שהיא מטפלת בבניין בודד ולא נותנת מענה למצוקה ולצרכים של הרשות המקומיות ושל התושבים בכל הסביבה.

אבל כל זה לא מפריע לאקרמן לשדרג את דירתו הפרטית, לא אחרת מאשר באמצעות פרויקט תמ"א 38. הבניין שבו מתגורר אקרמן ברחוב ריינס בגבעתיים נמצא לפני ביצוע פרויקט תמ"א 38, במסגרתו יחליפו שבע קומות את הבניין הנוכחי בן שתי הקומות. בכנס השנתי של ארגון הקבלנים של מחוז דן ונתניה שהתקיים לאחרונה, הודה אקרמן כי בכובעו כיו"ר איגוד מהנדסי הערים הוא מתנגד לתמ"א, אך בכובעו השני הוא דייר שעומד ליהנות מפרויקט כזה אצלו בבניין.

"הזנב מקשקש בכלב"

אקרמן מתבטא לעתים קרובות נגד קידום התמ"א. הוא טוען כי היא משרתת בעיקר קבלנים ויזמים וגורס כל הזמן כי יש לצמצם אותה. בראיון שנתן לאחרונה ל"גלובס" אמר: "יש לנו המון כלים שאפשר להגיע דרכם להתחדשות עירונית ודרכם לפתור את הבעיה הלאומית, ותמ"א 38 אינה חלק מהם. אפשר לייצר בנתניה כרגע 15 אלף יחידות דיור, וזאת בלי שאני מוסיף את תמ"א 38 לחשבון".

בתקופת הסערה, שבה דנה המועצה הארצית בתיקון תמ"א 38 והשוק נע בין תמיכה בפרשנות המצומצמת של זכויות הבנייה בתמ"א לבין מתן זכויות נדיבות יותר, אמר אקרמן ל"גלובס": "מי שיקבע את עתיד הערים ואיך תהיה איכות החיים שלנו בעתיד הם ארגוני הקבלנים, המפעילים לחצים כבדים על משרד האוצר לזכות בזכויות מפליגות ומוגזמות... הבנייה מכוח תמ"א 38 מהווה חלק קטן בלבד משוק הבנייה במדינת ישראל, אבל מסתבר שהיא כל כך רווחית או כל כך משפיעה על הבנייה כולה במדינה, שבמשרד האוצר החליטו להיענות לדרישות הקבלנים ולא להמלצות הגורמים המקצועיים הפועלים בשטח. הזנב החל לקשקש בכלב".

אקרמן, שאת הפרויקט בבניין המגורים שלו תבצע עבור הדיירים חברת בינוי פלוס שבבעלות היזם ששון חוגי, לא התנגד לביצוע הפרויקט. יחד עם זאת, הוא מסביר כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בגבעתיים החליטה להפחית מהפרויקט שלוש דירות - והוא תומך בהחלטה. ראוי לציין בהקשר זה כי הפחתה של שלוש יחידות דיור מפרויקט תמ"א 38 בנתניה למשל, היתה הופכת את הפרויקט ללא כלכלי בעליל והיתה מותירה את הדיירים ללא דירות ממוגנות.

האם אחד בפה ואחד בלב (או בכיס)? לדברי אקרמן, "כשאני מסתכל על תמ"א 38 כיו"ר האיגוד וכמהנדס עיר, אני מוצא אותה אנטי-תכנונית, היות שהיא מלבישה באותה שמיכה את כל הארץ. אין דין 2.5 קומות בתל אביב כדין הוספת 2.5 קומות בעפולה או בבאר שבע. בפועל, מהנדסי הערים מקדמים תמ"א 38 בכל הארץ וכך גם בנתניה. גם בכנס הקבלנים דיברתי כחובש שלושה כובעים - כיו"ר האיגוד, המעניק לי את הפרספקטיבה הארצית, כמהנדס העיר נתניה, שם יש לי היכולת להשפיע על נפחי הבנייה ועל הצרכים הציבוריים הנדרשים, וכדייר בפרויקט הנמצא בתהליך תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש).

"בתהליך זה אני כפוף, כמו יתר הדיירים, למדיניות עיריית גבעתיים. בכל עיר יש לשקול את יישום התוכנית בהתאם לצרכי העיר ויכולותיה ולספק את צורכי הציבור. בגבעתיים, הוועדה המקומית קיבלה החלטה בעקבות התנגדות בניין שכן, על הפחתת שלוש דירות בבניין שלנו אל מול הכמות ביקש היזם. הפחתה זו לגיטימית בעיני, משום שמי שמנהל את העיר יכול להחליט כמה יחידות דיור להוסיף וכמה היא יכולה להכיל".