מסקנות אירועי הסערה: "עובדי חברת החשמל חצו קו אדום"

צוות הבדיקה, בראשות שאול מרידור, הגיש את מסקנותיו לשר האנרגיה שטיניץ ■ "ועד העובדים של חברת החשמל זומן להעיד בפני הוועדה, אך בחר, מסיבותיו שלו, שלא להופיע"

חברת חשמל / צילום: איל יצהר
חברת חשמל / צילום: איל יצהר

צוות הבדיקה, בראשות מנכ"ל משרד משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים שאול מרידור, שבדק את היערכותה והתנהלותה של חברת החשמל בסופת הגשמים שפקדה את הארץ באוקטובר 2015, הגיש את המלצותיו לשר האנרגיה יובל שטייניץ.  

ממסקנות הצוות עולה, כי עיצומי עובדי חברת החשמל בזמן חירום, בהובלת ארגון העובדים היציג, היו בבחינת "חציית קו אדום וניצול כוח לרעה, שהוביל לפגיעה בצרכני החברה בזמן רגיש. עיצומי העובדים גרמו לשבירת האמון בין חברת החשמל לבין צרכנייה והעיבו על הטיפול באירוע כולו". הצוות הוסיף, כי "ועד העובדים זומן להעיד בפני הוועדה, אך בחר, מסיבותיו שלו, שלא להופיע". 

מבחינת היערכות לאירועי מזג אוויר קיצוני, ממליץ הצוות להיערך למזג אוויר קיצוני גם בעונות המעבר ולהקדים את ההערכות לחורף, כולל הקדמת גיזום העצים והקדמת לוחות הזמנים לתרגילי החורף. כמו כן מציין הצוות כי על חברת החשמל, בשיתוף הרשויות המקומיות ופקיד היערות להכין נוהל ברור לכריתת עצים ולהגדיר "עצים אדומים" המסכנים את רשת החשמל, אותם יש לכרות באופן מיידי.

בנושא רשתות ההולכה והחלוקה הצוות מציין כי הירידה בהשקעות ברשת מסכנת את אמינות אספקת החשמל. הצוות סבור כי חברת החשמל כספק שירות חיוני צריכה לבצע השקעות נאותות ברשת וכי על המדינה להבטיח כיסוי נאות להשקעות בתחזוקת הרשת במסגרת תעריף החשמל. בנוסף, המשרדים תיבחן גם את הכדאיות הכלכלית להטמנת רשת החלוקה.  

מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור, מסר: "אני מצפה מחברת החשמל ללמוד את הדוח ולהסיק ממנו את המסקנות הדרושות כדי לצמצם את הפגיעה הנרחבת במשקי הבית והתעשייה במצבים חריגים כאלו בעתיד. יש לציין כי במהלך העבודה כבר הנחנו את חברת החשמל והגורמים הרלוונטיים, להתחיל וליישם את הממצאים העיקריים שעלו בבדיקה".

צוות הבדיקה, בראשותו של מרידור, כלל את מנהל מינהל החשמל דאז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ד"ר יהודה ניב, סמנכ"לית רשות החשמל, ד"ר תניב רופא, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מר אודי אדירי, סגנית מנהל רשות החברות במשרד האוצר, יודפת אפק. נעה ליטמנוביץ, יועצת בכירה למנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ריכזה את הצוות. 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מברכת על מסקנות ועדת הבדיקה של אירוע מזג האוויר היוצא דופן בקיצוניותו. חברת החשמל ביצעה ביוזמתה וללא קשר לוועדה, הליך בדיקה והפקת לקחים יסודי ומעמיק, אשר לקחיו הופנמו ויושמו כבר באירועי מזג האוויר שבאו בעקבות אותו אירוע.

"עם זאת, חברת החשמל תלמד את מסקנות ועדת הבדיקה ותפעל בהתאם להמלצותיה. המטרה שלנו היא לייצר ולספק חשמל אמין ללקוחות שלנו, ואנחנו מברכים על כל מה שיסייע לנו בכך. 

"אנו מבקשים להסב את תשומת-הלב לציטוט מתוך הדוח: 'הצוות מציין כי מדובר באירוע מזג אוויר חריג שבפגע בהיקף כולל של כ-640,000 צרכנים (כרבע מכלל הצרכנים במדינת ישראל). הצוות התרשם שמנגנון תיעדוף הטיפול בתקלות של חברת החשמל, לפיו הטיפול נעשה לפי רמת המתח ומידת ההשפעה על הצרכנים הוא נכון, וכי ניהול הטיפול בשטח, ככלל ובכפוף לנסיבות, היה טוב'".